تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

لایحه برداشت از حساب ذخیره ارزی رد شد

کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با کلیات لایحه برداشت ۱۵ هزار میلیارد تومانی از حساب ذخیره ارزی مخالفت و آن را از دستور کار خارج کرده است.

این لایحه را دولت برای پرداخت بدهی‌های خود به بانک‌ها، برای تصویب به مجلس شورای اسلامی فرستاده بود.

خبرگزاری فارس امروز (دوشنبه) به نقل از اصغر گرانمایه‌پور نائب رئیس این کمیسیون گزارش کرد: «با توجه به این‌که افزایش جداول قانون برنامه فقط از طریق بودجه سنواتی ممکن است، لذا این لایحه به دلیل مغایرت با قانون برنامه چهارم توسعه رد شد.»

حساب ذخیره ارزی ایران که در زمان دولت محمد خاتمی راه‌اندازی شده است، هم‌اکنون ۲۵ میلیارد دلار موجودی دارد.

بسیاری از کارشناسان و سیاست‌مداران معتقدند که موجودی این حساب به خاطر سود‌های هنگفتی که دولت از طریق افزایش قیمت نفت به دست آورده، باید بیش از رقم فعلی باشد.
گروهی از کارشناسان نیز می‌گویند که دولت نهم بدون مجوز مجلس اقدام به برداشت از این حساب کرده، اما برخی از نمایندگان دولت و مجلس اعلام کرده‌اند که تمام این برداشت‌ها با مجوز رسمی مجلس بوده است.

هفته گذشته روزنامه کارگزاران اعلام کرده بود که سازمان بازرسی کل کشور گزارشی محرمانه از برداشت‌های غیر قانونی دولت از حساب ذخیره ارزی برای مقام‌های عالی‌رتبه ارسال کرده است.

عزت‌الله یوسفیان عضو دیگر کمیسیون برنامه و بودجه در واکنش به این گزارش به خبرگزاری ایسنا گفته که اعضای کمیسیون نمی‌توانند گزارش سازمان بازرسی را تائید یا رد کنند.
آقای یوسفیان افزود: «کمیسیون برنامه و بودجه تا کل مبلغ ورودی به خزانه کشور و کل مبلغ هزینه‌کردها را نداشته باشد نمی‌تواند موضوع را رد یا تائید کند.»

مقابله با نوسانات قیمت نفت در بازار و اعطای تسهیلات به بخش خصوصی دو هدف اساسی از تشکیل این حساب اعلام شده است.

ماده ۶۰ برنامه سوم، برداشت از حساب ذخیره ارزی برای تأمین هزینه‌های جاری را ممنوع کرده است.
کارکرد حساب ذخیره ارزی نشان می‌دهد در دو سال نخست فعالیت دولت احمدی‌نژاد، میزان اعطای وام به بخش خصوصی از محل این ۲.۴ برابر چهار سال پایانی دولت قبلی بوده است.

عملکرد حساب ذخیره ارزی‌، از زمان تأسیس این حساب در سال ۱۳۷۹‌ تا پایان شهریور ماه ۸۶ مجموعاً حدود ۱۶.۷ میلیارد دلار از موجودی آن به بخش خصوصی‌،‌ تسهیلات ارزی پرداخت شده که ۷۱ درصد این مبلغ طی دو سال نخست فعالیت دولت نهم یعنی از ابتدای مهر ۸۴ تا ابتدای مهر ۸۶ بوده است.


در همین رابطه:
«حساب ذخیره ارزی خالی است»

نظرهای خوانندگان

Please keep quoting one currency. If you start with Rial, then should stay with this and if dollar is used it should be in brackets. It seems small, but how much exactly is 15 milliard Tuman in dollar. Thank you for future reports .

-- m ، Nov 4, 2008

پول زیاد دست افراد ناتوان .کودک .وبیصلاحیت و مسئله دار مشابه کردان .دادن خطرناک است و مثل تیغ بدست زنگی مست است..پول اضافه برای دولت احمدینژاد همین نتیجه را برای ملت ایران بارمغان اورده است مثل تورم و فساد اداری که ایران را در بین 160کشور جهان از رتبه 80 در سال قبل برتبه 140 در امسال رسانده است

-- حسن ، Nov 4, 2008

امیدوارم رییس جمهور محترم هر چه زودتر استعفایشان را اعلام کنند.

-- افسانه. ا ، Nov 4, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)