تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر خارجی؛ «چیزی نیست که از آن بترسیم»

چيزی نيست که از آن بترسيم


«من به خداوند اعتقاد ندارم اما دلم برای او تنگ شده».
کتاب «چيزی نيست که از آن بترسيم» نوشته جولين بارنز با اين جمله شروع می شود. نويسنده ای که ملحد بود و حال خود را لاادری می داند.

بارنز از مهم ترين رمان نويسان امروز بريتانياست. نويسنده ای که سه بار به خاطر رمان های طوطی فلوبر، انگلستان، انگلستان و آرتور و جرج نامزد دريافت جايزه بوکر بوده است و سال ها با نام مستعار دن کاواناق رمان جنايی نوشته است.
(او همسر پت کاواناق، يکی از مشهورترين ايجنت(عامل) های ادبی در لندن است. زنی بانفوذ، روشنفکر و زيبا که چند روز قبل بر اثر بيماری سرطان مغز در 68 سالگی درگذشت).

اينک جولين بارنز در سن ۶۲سالگی، بيش از هميشه خود را تنها و به مرگ نزديک حس می کند و اين احساس نزديکی به مرگ و ترس از آن را در کتاب تازه اش مرگ نور بيان کرده است.

چرا يک لاادری که به آخرت و زندگی پس از مرگ اعتقاد ندارد بايد از مرگ بترسد. چطور می توان از هيچ ترسيد؟
اين ها پرسش هايی است که بارنز در اين کتاب که ترکيبی از خاطرات و مکاشفات است، مطرح می کند. کتابی تکان دهنده که تاثير آن مدت ها در ذهن می ماند.

به اعتقاد بارنز ايمان مذهبی يک انتخاب نيست. می نويسد:
« من ايمانی ندارم که از دست بدهم. من هرگز غسل تعميد داده نشدم، هرگز مرا به مدرسه مذهبی (ساندی اسکول) نفرستاده اند و هرگز در زندگی ام در مراسم معمول کليسايی شرکت نکردم... من مرتب به کليسا می روم اما فقط به خاطر تماشای معماری آن و اينکه مفوم انگليسی بودن در آن دوران چه بوده.»

به اعتقاد جولين بارنز، مذهب مسيحيت دوام آورد چون «يک دروغ زيباست... يک تراژدی با پايانی خوش». با اين حال می گويد که دلش برای آن هدف و اعتقادی که در رکوئيم موتزارت و نقاشی های مذهبی دوناتلو يافته تنگ شده است.»

کتاب «چيزی نيست که از آن بترسيم» نوشته جولين بارنز با قيمت ۲۴.۰۵ پوند از سوی انتشارات آلفرد ای و نوف در لندن منتشر شده است.

راهنمای بين المللی فيلم


آخرين شماره نشريه راهنمای بين المللی فيلم(سال ۲۰۰۸) که به طور سالانه منتشر می شود، با تصويری از فيلم در حال و هوای عشق ساخته وونگ کاروای فيلمساز هنگ کنگی، به بازار آمد.
سالنامه راهنمای بين‌المللی فيلم، يکی از دقيق‌ترين و قابل اعتمادترين منابع برای کسب اطلاعات لازم در باره سينمای ملی کشورهاست.

اين نشريه سينمايی نخستين بار در سال ۱۹۶۳ منتشر شد و در طی بيش از چهل سال به نيازهای فستيوال‌ها، بازارهای جهانی فيلم و دوستداران سينمای جهان پاسخ داده است.

برتران تاورنيه سينماگر برجسته فرانسوی در باره آن گفته است:
« راهنمای بين‌المللی فيلم، پيوند بين فرهنگ‌ها، کشورها، فيلمسازان و گذشته و آينده را بدون تعصب دنبال می‌کند.»

راهنمای بين‌المللی فيلم، سينمای بيش از يکصد کشور را دربر می‌گيرد و در آن علاوه بر معرفی توليدات سينمايی اين کشورها اعم از فيلم بلند، فيلم کوتاه و فيلم مستند، اطلاعات نسبتاً کاملی در مورد بنيادها و مؤسسات سينمايی دولتی و خصوصی و مهم‌ترين مراکز توليد فيلم و فستيوال‌های فيلم محلی و بين‌المللی ارائه می‌شود.

معمولاً وظيفه معرفی سينمای يک کشور و نوشتن در باره توليدات سالانه آن را، يک منتقد يا فيلم شناس محلی انجام می‌دهد. در سال‌های قبل از انقلاب، بخش مربوط به سينمای ايران را هژير داريوش منتقد و فيلمساز سرشناس ايرانی تهيه می‌کرد و در سال‌های بعد از انقلاب، عليرضا شجاع نوری و جمال اميد از بنياد فارابی و وزارت ارشاد، اين وظيفه را به عهده داشته‌اند.

پيترکاوی، منتقد و مورخ فيلم انگليسی سال‌ها سردبير راهنمای بين‌المللی فيلم بوده اما امسال سردبير جديدی برای آن انتخاب شده به نام يان هيدن اسميت. شبکه تلويزيونی ماهواره‌ای تی سی ام(TCM) که مختص پخش فيلم‌های کلاسيک تاريخ سينماست، نيز انتشار دوره جديد اين نشريه را به عهده گرفته است.

ناشر اين سالنامه نيز انتشارات وال فلاور(Wall Flower) است که از معتبرترين انتشارات سينمايی بريتانيا در حال حاضر به شمار می‌رود.

دکالوگ


نشريه دکالوگ(ده فرمان)، نشريه‌ای است که دو بار در سال در ماه‌های مارس و سپتامبر منتشر می‌شود و با نگاهی انتقادی به سينمای امروز جهان و گرايش‌های موجود در آن می‌پردازد. اين نشريه نامش را از مجموعه ده فرمان کريستوف کيشلوفسکی سينماگر بزرگ لهستانی گرفته‌است.

نخستين شماره دکالوگ(با عنوان دکالوگ ۱) اختصاص دارد به بررسی و تحليل فيلم پنج مانع(The Five Obstructions) ساخته لارس فون تريه سينماگر برجسته دانمارکی و خالق سبک دگما.

نويسندگان مختلفی از دانمارک و کشورهای ديگر با اين شماره همکاری دارند و فيلم فلسفی پنج مانع را از نظر فلسفی، زيبايی شناسی و مسائل اخلاقی تحليل و بررسی کرده‌اند.

به علاوه گفتگويی مفصل با يورگن لث همکار فون تريه نيز از بخش های ديگر اين نشريه جالب سينمايی است.

انتشارات وال فلاور، ناشر دکالوگ و قيمت این نشریه ۱۲ پوند است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)