تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«سونامی اقتصادی به نفع ایران نیست»

اکبر هاشمی رفسنجانی در خطبه های نماز جمعه امروز تهران به مسئله بحران اقتصادی جهان پرداخت و گفت:«ما نباید تصور کنیم که این مسائل به نفع ما تمام می شود و نباید در این رابطه اظهار خوشحالی کنیم».

رئیس مجلس خبرگان ایران نسبت به عواقب سنگین بحران اقتصادی اخیر جهان برای صنعت و کشاورزی ایران هشدار داد و تاکید کرد که نباید از این بحران ابراز خوشحالی کنیم بلکه باید با حساب ذخیره ارزی نقطه اتکای محکمی را برای خود ایجاد کنیم.

پیش از این برخی از مسئولان بلندپایه ایران بحران اقتصادی جهان را «عذاب الهی» نامیده بودند و در رسانه‏های جمعی ایران به خصوص تلویزیون ایران آشکارا سعی می‌شود این بحران جهانی به کشور آمریکا محدود شود.

آقای هاشمی رفسنجانی با اشاره به وضعیت اقتصادی جهان گفت:« این اتفاق را می توان یک سونامی اقتصادی نامید‌ چرا که در محافل جهان رکود اقتصادی و تورم به صورت همزمان دیده می شود و این شرایط می تواند برای کشورهای جهان کشنده باشد.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت ایران از تشکیل جلسه‌ای در این مجمع برای بررسی ابعاد و تاثیرات این بحران بر شرایط اقتصادی ایران خبر داد و گفت:« ما این موضوع را در ابعاد طولانی یا کوتاه مدت بودن آن و همچنین تاثیرات آن بر ایران و اینکه در نهایت به کجا خواهد انجامید مورد بررسی قرار دادیم.»

وی با هشدار به مسئولان کشور گفت:«صاحبنظران، مدیران، مسئولان و نمایندگان مجلس باید در این قضیه با یکدیگر همفکری و همکاری کنند چرا که این موج خطرناک بیشتر متوجه کشورهای نفتی خواهد بود و باید این موج را مهار کنیم‌ زیرا این موج می تواند برای کشاورزان و صنعت ما بسیار سنگین باشد.»

همزمان با بحران اقتصادی در جهان قیمت نفت به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده و به نزدیک بشکه‌ای ۶۰ دلار رسیده است.

ایران یکی از کشورهای وابسته به درآمدهای نفت است که در سال‌های اخیر نفت درآمد سرشاری از محل افزایش قیمت نفت به دست آورده است. اما با کاهش ۵۰ درصدی قیمت نفت کارشناسان اقتصادی وضعیت مناسبی را برای اقتصاد ایران در سال آینده پیش‌بینی نمی‌کنند.

نظرهای خوانندگان

به نظر من این نه یک بحران اقتصادی و نه یک سونامی اقتصادی است. این بیشتر یک «شوک عمدی اقتصادی» است. شوکی که هدف اصلی آن کاهش قیمت نفت است. این نیز البته با هدف بزرگتری دنبال می شود که کاهش درآمدهای نفتی کشورهای اسلامی است که به تصور آنها با تکیه بر دلارهای نفتی از تروریسم حمایت می کنند. بسیار احمقانه است اگر فکر کنیم اقتصاد آمریکا از این مسئله لطمه ی بزرگی خواهد دید. آنها از انعطاف پذیری لازم برای عبور از این شوک اقتصادی برخوردارند و به نظر می رسد که همه چیز طبق یک برنامه پیش می رود. ولی وقتی قیمت نفت پایین بیاید، تجربه نشان داده است که به این سادگی ها بالا نخواهد رفت و این موضوع روز به روز بدتر خواهد شد چرا که افزایش شدید قیمت نفت در یکسال اخیر باعث شده مردم آمریکا و اروپا به اهمیت انرژی های جایگزین بیشتر پی برده و درواقع سرمایه گذاری های بزرگی دراین حوزه ها انجام داده اند. پیش بینی من این است که سقوط قیمت نفت تا مرز بشکه ای سی دلار ادامه خواهد داشت و تا آنموقع تبلیغات روانی دولت ها و نیز عملکرد مخرب سرمایه داران و بانک های بزرگ آمریکایی در بازارهای بورس کشورهای آسیایی ادامه خواهد داشت. آمریکا و انگلیس برنده نهایی این شوک اقتصادی خواهند بود و بزرگترین لطمه را کشورهای نفت خیز خواهند خورد چرا که ظرف یکسال آینده شاهد کاهش تقاضای بسیار زیادی برای نفت خواهیم بود. حتی می شود دید که قیمت نفت به زیر ده دلار برگردد اما در نقطه مقابل آن قیمت گاز طبیعی رو به افزایش خواهد بود و اگر مسئولان کشورمان باهوش باشند می توانند با آینده نگری گاز را جایگزین نفت کنند تا بتوانند از این وضعیت بد عبور کنند. برای اینکار بهتر است بدون از دست دادن وقت، تا فرصت هست و به هرقیمتی که شده امکان بهره برداری از منابع گازی را در حد وسیعی فراهم کنند. حتی اگر شده اینکار به بهای عقب نشینی از موضع کشورمان در مسئله هسته ای باشد، اینکار باید انجام شود. در غیراینصورت ما علیرغم برخورداری از منابع گازی، امکان بهره برداری و فروش آنرا نخواهیم داشت. این مسئله نه تنها به جایگزینی درآمدهای نفتی کمک خواهد کرد بلکه می تواند از طریق گسترش نیروگاههای برق گازی در داخل کشور به تعداد بسیار وسیع، ایران را تبدیل به قطب تامین برق منطقه قفقاز و بخشهای زیادی از خاورمیانه نماید. چرا که تولید برق برای بسیاری از این کشورها به صرفه نخواهد بود. با اینکار ایران از چنان اهمیت استراتژیکی برخوردار خواهد شد که کسی قادر به تهاجم به آن نخواهد بود.

-- رضا ، Oct 24, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)