تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اهدای نشان طلایی فرهنگ و هنر اتریش به چکناواریان

نشان طلایی درجه یک فرهنگ و هنر اتریش به لوریس چکناواریان، آهنگساز سرشناس و رهبر ارکستر ایرانی اهدا شد.

خبرگزاری مهر گزارش داد در مراسمی که به مناسبت «روز ملی موسیقی اتریش» در در سفارت اتریش در تهران برگزار شد، سفیر اتریش نشان طلایی درجه یک فرهنگ و هنر را به چکناواریان اهدا کرد.

چکناواریان در این مراسم قطعه «والس»، اثر یوهان اشتراوس را رهبری کرد.

وی در سخنان کوتاهی به زبان‌های آلمانی، انگلیسی و فارسی گفت: «افتخار می‌کنم که در ایران به دنیا آمده‌ام و یک ایرانی هستم و خوشحالم که در این مراسم که روز ملی اتریش، پایتخت موسیقی جهان است، حضور دارم.»

چکناواریان ادامه داد: «در تمام طول عمرم سعی کرده‌ام مردم ایران را با آثار ارزشمند موسیقی کلاسیک آشنا کنم و از طرف دیگر ملل غرب را نیز با فرهنگ وادبیات غنی و موسیقی ایران نزدیک کنم.»

لوریس چکناواریان از ارامنه ایران است که در سال ۱۳۱۶ در بروجرد به دنیا آمد. او بیش از ۷۵ اثر شامل سمفونی، اپرا، موسیقی مجلسی، کنسرتو برای پیانو، ویلن، گیتار، ویولن سل و پیپا، موسیقی باله و آثاری برای گروه کر ساخته است.

چکناواریان در سال ۱۳۵۱ به رهبری ارکستر اپرای تهران منصوب شد و پس از انقلاب در ارمنستان رفت و در ایروان به فعالیت‌های هنری خود ادامه‌ داد. وی در حال حاضر رهبری ارکستر مجلسی رودکی را عهده‌دار است.

برخی از آثار چکناواریان عبارتند از «اپرای رستم و سهراب»، «اپرای پردیس و پریسا»، «کنسرتوپیانو» و « من ایران را دوست دارم».

نظرهای خوانندگان

براي اطلاع علاقمندان.لوريس چکناواريان در روزهاي پرآشوب انقلاب در اروپا بود واز وحشت جمهوري اسلامي نه فقط به ايران برنگشت،که تا سالها جرأت نمي کرد اسمي از ايراني بودن خودش ببرد وحتي کمترين اشاره اي به آهنگ هايي که پيش از انقلاب براي فيلم هاي ايراني ساخته بود،نمي کرد. اودر همان اولين سالهاي انقلاب از طرف دولت اتريش تابعيت افتخاري دريافت کرد وبعد از فروپاشي شوروي به رهبري ارکستر سمفونيک ارمنستان منصوب شد واز اين طريق بود که راهش به ايران باز شد وچند سالي است که در تالار وحدت برنامه هايي با ارکسترهاي سمفونيک ارمنستان يا تهران اجرا ميکند.او يکي از بهترين و پرسابقه ترين آهنگ سازان ورهبران موسيقي در ايران است،تا کي تازيانه اسلام بر او نواخته شود.نشان زرين اتريش براو فرخنده باد.

-- حقگو ، Oct 24, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)