تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر: «طبقات اجتماعی، دولت و انقلاب در ایران»

«طبقات اجتماعی، دولت و انقلاب در ایران» نوشته مشترک احمد اشرف و علی بنو‌عزیزی با ترجمه سهیلا ترابی فارسانی در ۱۶۵۰ نسخه از سوی انتشارات نیلوفر منتشر شد.

موضوع طبقات اجتماعی در ایران و نقش آنها در تحولات اجتماعی و سیاسی از حوزه‌های جالب و مورد توجه پژوهشگران رشته‌های مختلف علوم انسانی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.

کتاب متشکل از شش مقاله با عناوین «طبقات اجتماعی در ایران دوره میانه»، «طبقات اجتماعی در دوره قاجاریه»، «طبقات اجتماعی در عصر پهلوی»، «اتحاد بازار و روحانیت: بنیان اجتماعی شورش‌ها و انقلاب‌ها»، «دولت، طبقات و روش‌های بسیج توده‌ها در انقلاب ایران» و «حکومت و مناسبات ارضی پیش و پس از انقلاب ایران» است.

نویسندگان این کتاب با اشاره به اهمیت طبقات اجتماعی و تحرک اجتماعی آنها، سلسله مراتب اجتماعی و مفهوم برابری و نابرابری، سلطه و قدرت اجتماعی طبقات و قشرهای مسلط و زیر سلطه، مباحث کتاب را با این بحث که «نوگرایی، به ظهور طبقات مدرن در ایران کمک کرد» آغاز کرده‌اند.


در بخشی از کتاب آمده است: «نوگرایی، شیوه زندگی نخبگان و قشربندی اقشار مسلط را دگرگون کرد. طبقه متوسط جدید در ایران امکان ظهور یافت و بورژوازی، دوره‌ای از رشد مستمر را از اواخر دهه ۱۳۳۰ تجربه کرد.»

آقایان اشرف و بنوعزیزی در ادامه نوشته‌اند: «اما قشرهای سنتی، انعطاف پذیری اقتصادی و فرهنگی قابل توجهی در دوره پهلوی نشان دادند. این امر به رغم آن بود که بازار در اثر محدود شدن روحانیت در دوران رضاشاه، ناگزیر متحد سنتی خود را از دست داد و با حاملان آراء ناسیونالیستی و بورژوا – دموکراتیک برآمده از انقلاب مشروطه پیوند یافت.»

نویسندگان کتاب نتیجه گرفته‌اند که «تعارض میان سنت و مدرنیته که تبلور اجتماعی خود را در قالب طبقات نوین اجتماعی (کارگران صنعتی و طبقه متوسط جدید) و قشرهای اجتماعی مرتبط با بازار و کار و کسب سنتی به نمایش می گذارد در محیط استبدادی و در عین حال مدرنیستی دولت پهلوی، منشا ایجاد کشاکش‌هایی در سطح جامعه و سیاست شد که سرانجام به انقلاب ۱۳۵۷ انجامید.»

قیمت این کتاب، ۴۲۰۰ تومان است.


در همین رابطه:
تازه‌های نشر: «یدالله رویایی»
تازه‌های نشر: «شعر روزهای دلتنگی»
تازه‌های نشر: «مرد دربند»
تازه‌های نشر: «بامدادی دیگر»
تازه‌های نشر: «شهرزاد پشت چراغ قرمز»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)