تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

هشدار وزیر ارشاد به بازیگران ایرانی هالیوود

وزیر ارشاد به بازیگران ایرانی هالیوود هشدار داد که «از مرزهای قانونی، پا را فراتر نگذارند.»

محمدحسین صفار هرندی که شب گذشته در برنامه «نگاه یک» تلویزیون ایران سخن می‌گفت، در پاسخ به این پرسش که هنرپیشگان ایرانی هالیوود آیا می‌توانند در ایران فیلم بازی کنند؟ گفت: «قیدی که در کار ما حاکم است، این است که از مرزهای قانونی کسی پا را فرا نگذارد. اما اگر کسی قانون را زیر پا بگذارد، خود به خود او هم زیر پا گذاشته خواهد شد.»


محمدحسین صفار هرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی ایراد می‌شود که در هفته‌های اخیر اعلام شد که دو بازیگر ایرانی در فیلم‌هایی از هالیوود به ایفای نقش پرداختند.

گلشیفته فراهانی و میترا حجار دو بازیگر زن ایرانی هستند که اخیرا در دو فیلم هالیوودی بازی کرده‌اند.

خانم فراهانی در فیلم « یک مشت دروغ» (Body of Lies) ساخته ریدلی اسکات و خانم حجار در فیلم «استلینای آبی» ساخته گابریل اسکات.

گلشیفته فراهانی پیش از حضور در مراسم افتتاحیه فیلم « یک مشت دروغ» از سوی مقامات ایران ممنوع‌الخروج شده بود.

بعد‌ها یکی از نزدیکان وی در گفت و گو با روزنامه جام جم این گزارش را رد کرد؛ اما خود وی در گفت و گویی که با روزنامه «نیویورک دیلی نیوز» داشت، اعلام کرد که در ایران از سوی مقامات امنیتی و اطلاعاتی بازجویی شده است.

گلشیفته فراهانی، فرزند کوچک بهزاد فراهانی بازیگر مشهور تئاتر، سینما و تلویزیون ایران است.

وی اخیراً در فیلمی با عنوان « یک مشت دروغ» و با حضور بازیگرانی مطرحی چون لئوناردو دی کاپریو و راسل کرو به ایفای نقش پرداخته است. این فیلم به تازگی در آمریکای شمالی اکران شده است.

گلشیفته فراهانی قرار بود در سفر کنونی خود به بررسی پیشنهادهای جدیدی نیز برای بازیگری بپردازد.

فیلم «یک مشت دروغ» که بر اساس کتابی با همین عنوان ساخته شده، داستان یک مأمور سیا به نام راجر فریس است که برای پیدا کردن یک تروریست مهم از سران القاعده به نام «سلیمان» به اردن می‌رود.


گلشیفته فراهانی در افتتاحیه فیلم «یک مشت دروغ»

گلشیفته فراهانی تا کنون برای فیلم‌های بوتیک در جشنواره نانت و برای فیلم درخت گلابی در بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر، جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرده است.

میترا حجار دیگر بازیگر ایرانی است که اخیرا موفق شده در یک فیلم آمریکایی به نام «استلینای آبی» ظاهر شود.

این فیلم، داستان زنی به نام استلینا مارتین است که در جریان یک سرقت تیر می‌خورد و در وضعیت کما قرار می‌گیرد. وی وقتی بعد از یک ماه به هوش می‌آید، احساس می‌کند آدم دیگری است و زندگی دیگری را آغاز کرده است.

خانم حجار، با فیلم غریبانه ساخته احمد امینی فعالیت بازیگری‌اش در سینما را شروع کرد و به خاطر بازی در فیلم «متولد ماه مهر» ساخته احمدرضا درویش، جایزه بهترین بازیگر زن هجدهمین جشنواره فیلم فجر را به دست آورد.

«فریاد»، «صورتی» و «زمستان است» ساخته رفیع پیتز از جمله فیلم‌هایی هستند که میترا حجار در آن‌ها بازی کرده است.

بعد از گلشیفته فراهانی، میترا حجار دومین بازیگر زن ایرانی سینمای بعد از انقلاب ایران است که پا به عرصه سینمای هالیوود گذاشته است.


در همین رابطه:
گلشیفته فراهانی: نمی‌خواهم فرصت بازی‌گری را از دست بدهم
میترا حجار در هالیوود
ممنوعیت خروج گلشیفته فراهانی تأیید شد

نظرهای خوانندگان

"پای" ذکر شده قاعدتا باید "پای" غول اسا و "معظمی" باشد تا یک هنرپیشه و یا هر انسانی زیر ان گذاشته شود. اصولا در یک نظام به ظاهر اسلامی اگر ارشاد ملت محتاج وزارتخانه و چنین وزیر نخبه و عالیقدری باشد بدون شک عاقبت ان ارتداد ملت واستبداد بیشتر حکومت خواهد بود.

-- بدون نام ، Oct 19, 2008

گفت: «قیدی که در کار ما حاکم است، این است که از مرزهای قانونی کسی پا را فرا نگذارد. اما اگر کسی قانون را زیر پا بگذارد، خود به خود او هم زیر پا گذاشته خواهد شد.»

پس باید به ایشان و تمام اعوان و انصارشان گفت: "باش تا صبح دولتت بدمد". خوشا آن روزی که اینان و تمام دار و دسته ها و سردار و دکترهای قلابی شان زیر پای ملت بیدار له شوند. دیر و زود دارد , اما سوخت و سوز ندارد جناب سردار! به امید لهیدن همه تان! دریوزه گان!

-- آرش ، Oct 19, 2008

حضرات در این زمینه هم مجبور به عقب نشینی هستند. البته پیروزمندانه.

-- بدون نام ، Oct 19, 2008

فعلاً که گلشیفته آقای صفار هرندی را زیر پاگذاشته.

-- گشتاسب ، Oct 19, 2008

حال فرمودیم مبسوط که جناب وزیر ژاژ می خایند و عرض خود می برند بدون اینکه حتی زحمت سرکاران بانوان محترمه بدارند.

-- عبدی ، Oct 19, 2008

بااحترام به جایگاهی که این دختربسیار زیبا وشیرین وبااستعداد در حد وحدود خود دارد چیزی که برای من جالبه والبته دردناک اینه : ماجرای گلشیفته فراهانی در این سایت و سایت های دیگر چقدر کامنت گرفت. موشکافانه ازفرق سرتانوک پاهایش آنالیز شد.به حواشی رفتنش به ینگه دنیا اشاره هاشد. خوانندگان برای اثبات حقانیت خود در جانبداری وانتقاد از وی جامه ها دریدند اما درازدست دادن هنرمندی جهانی و تکرار نشدنی که آثارش در غرب با غول هایی مانند "دومیه" و "گویا"
مقایسه میشود کمترین اعتنایی ندیدیم.
آن جامعه ای که چنددهه پیش نابغه ای مانند"اردشیرمحصص" را از بطن خود میزاید اکنون کجاست که درروزهای ازدست رفتنش جمله ای درخور آن تلاش های ارزشمند وقابل ستایش بگوید؟

" همای گو مفکن سایه شرف برآن دیار که طوطی کم از زغن باشد"

-- هاله ، Oct 19, 2008

جناب آقای بهزاد فراهانی زمانی در مصاحبه ای اعلام کرده بودند "پیش از انقلاب با مشاهده بی عدالتی ها و ظلم ها و مظاهر ضد فرهنگ و اسلام در مبارزات مردمی شرکت کرده اند"(نقل به مضمون) حالا سوال من اینست که حضور سبیه ایشان در این ظاهر و شکل کاملا اسلامی! در قلب سرزمین استکبار جهانی که هنوز بعد از 30 سال به خاطر اعمال گذشته دولت انقلابی با این کشور استکباری مشکل دارد در ادامه مبارزات مردمی ایشان در راه اسلام و انقلاب و ... است؟

-- nima ، Oct 19, 2008

هرکس که با شاه مبارزه کرده که برای استقرار نظام اسلامی نبوده. ٣٠ سال است پوشش خانمها پوشش سرکوبهای سیاسی فرهنگی و اجتماعی قرار گرفته در حالی که
سردار زارعی ها و کردان ها و زهرا خانمها و آقازاده ها و لاجوردی ها و مرتضوی ها با پوشش مناسب!تیشه به ریشه ایران زده اند. شما که هنوز دختر را سبیه می نامید آیا صادقانه اکنون حاضرید پس از ٣٠ سال رفتاری که مثلا با شجریان شده و میشود را محکوم کنید؟ شجریان که پوشش مناسب دارد! دوست عزیز رودربایستی را کنار بگذاریم واقعیت این است که اکثریت این مردم فرهنگ تحمیلی حاکم را نمی خواهند. میگوید نه! به آمار فحشا و اعتیاد و نوارهای غیرمجاز و نشر کتاب و فرار جوانان و خود کشی و فرار مغز ها و .... مراجعه کنید. کاش مشکلات مملکت با پوشش مناسب ( از نظر شما) گلشیفته در خارج ایران حل میشد.

-- بدون نام ، Oct 19, 2008

درود بر ازادیدرود بر ازادیخواهان صفار هرندی چکاره مردم است که اضهار نظر می فرمایند ... گلشیفته و یا هر کس دیگری حق دارد برای زندگیش تصمیم بگیرد به این ... هیچ ربطی ندارد .

-- کورش ، Oct 20, 2008

به هاله : سخنان بسیار منطقی و متینی در اینجا آورده اید و نظر لطف و دوستی تان به گلشیفته هم به راستی نشان دهنده ی آن است که با فردی بی طرف و آزادمنش روبرو هستیم. اما عجیب است که توجه نمی فرمایید اولاً در مورد اردشیر محصص نیز به اندازه ی کافی وبلاگ و خبر و برنامه ی مخصوص تهیه شده. دوماً، با تمام ارزشی که آثار آقای محصص دارند، ایشان به هر حال از گذشتگان و درگذشتگان محسوبند که سالها پیش ایران را ترک گفتند و در خارج زندگی می کردند در حالیکه موضوع گلشیفته فراهانی مربوط به امروزیان و زندگان است.

بلی، برای من هم که از نسلی هستم که بیشتر به گذشتگان (و بزودی به درگذشتگان) نزدیکم، اینکه چرا خبر درگذشت اردشیر محصص نباید به اندازه ی گلشیفته "کامنت" بگیرد تا حدی عجیب و حتی مایه ی اندوه است، اما نسل جوانی که اینک برای گلشیفته و "گریز ناگزیرش" از ایران اینقدر کامنت می گذارد (و همانطور که شما هم اشاره کرده اید، متاسفانه اندکی هم از نوع خاله-زنکی آن!) آشنایی چندان زیادی با آن کاریکاتوریست از دست رفته ی ما و آثار وی ندارد.

اگر هنگامی که اردشیر محصص سالها پیش ایران را در سنی مشابه با سن گلشیفته در زمان حال ترک گفت، رسانه ای به نام اینترنت و پدیده ای به نام کامنت-گزاری وجود می داشت، و او در شرایطی مشابه ایران را ترک گفته می بود همین مقدار یا بیشتر کامنت می گرفت.

می بینم که خوشبختانه شما هم مانند من و بسیاری دیگر هنرمند بودن و توانا بودن گلشیفته فراهانی را پذیرفته و حتی تحسین می کنید. از آن گذشته، گلشیفته یک زن است، یک زن بسیار جوان. حرکت او در این لحظه، نشان دهنده ی یک نوع تقابل و حتی مبارزه با پدیده ی مشمئز کننده ای به نام جمهوری اسلامی است و به همین دلیل است که اینقدر کامنت می گیرد. در جایی خواندم که "گلشیفته حتی از سر هالیوود هم زیادی است!" و چه درست گفته! چند تا از هنرپیشگان زن هالیوود را می شناسیم که به جز نشان دادن تن و بدن خود به راستی به اندازه ی گلشیفته هنرمند و موسیقی دان و نوازنده ی ماهر آثار کلاسیک و غیر از آن نیز باشند؟ حتی یکی دو تن بانوی ایرانی دیگر که پیش از گلشیفته در هالیوود مطرح شدند نیز، با وجود احترامی که برایشان قائلم و حقاً هنرمندان بسیار خوبی هستند، به اندازه ی گلشیفته توانایی و هنرمندی از خود نشان نداده اند. این هم در جای دیگر گفته شده که این همه هنرمندان هندی و چینی و غیره در هالیوود مطرح هستند اما اهالی کشورهایشان اینقدر برایشان سر و دست نمی شکنند. درست است، ما ایرانیان پیش از این هم در هالیوود اگر هنرپیشه ی مطرح نداشتیم (که داشتیم) دست کم کارگردان و فیلمبردار مطرح داشتیم و چندان واکنشی نشان نمی دادیم حتی هنگامی که یکی از آنان کاندیدای اسکار شد. اما این بار موضوع کمی، یا حتی مقدار زیادی فرق می کند: حضور و پذیرفته شدن گلشیفته فراهانی یا میترا حجار، دو بانوی جوان از داخل (و نه خارج از) ایران در هالیوود، یک "تو دهنی" است به نظامی که مهمترین شعارش از روز اول "تو دهنی" زدن به این و آن بوده است! و این تودهنی را یک دختر-بانوی جوان، نه با مشت و لگد و کاراته و توپ و تانک و آرپی جی یا موشک و کلاهک اتمی شعارهای ایدئولوژیک توخالی، که با حضور زیبا و
"شیرین" و با هنرش و به نرمی و ملایمت دارد می زند! این تودهنی که او خواسته یا ناخواسته می زند، هم من و شما را خوش می آید، هم آمریکائیان و سایر دنیا را، و هم چه باور داشته باشید یا نداشته باشید، خود این به اصطلاح مسلمینی که اینک بر ایران زمین باستانی ما به زور و با ارعاب مردم حکمرانی می کنند! بلی، حتی آنان نیز ته دلشان قنج می زند از اینکه به هر حال گلشیفته و امثال او در همین سی سال کابوس-وار دهشتناک و در همان شرایط آزار دهنده و مسخره، در ایران آموزشهای هنری اش را دیده و ابتدا در ایران نیز درخشیده است، که این خود همچنان یک تودهنی به غرب و دنیای آزاد نیز هست.

امثال گلشیفته نماینده ی تمام و کمال بانوی راستین و اصیل ایرانی است: زیبایی، هوش، ذکاوت، "شیرینی"، استعداد، زیرکی، حس و شعور، زنده بودن و لبخند زدن، ... (از واژگان مناسب کم آوردم، ببخشید!)

از شعار دادن و شعاری بودن متنفرم اما این را در اینجا می گویم: دوستت داریم گلشیفته ی نازنین! تو "شاخه نبات" هستی! تو "زن اثیری و مه آلود"ی که در کنار جوی و بوته و گل و بلبل و شراب، چنگ به دست گرفته و آهنگهای جادویی می نوازی! تو به راستی تاج سر ایرانی هستی!

با سپاس

-- پروهر ، Oct 20, 2008

ممكن است كه ما از نداشتن خانم فراهاني در فيلم هايمان ناراحت شويم ولي اين ناراحتي در برابر شادي پيشرفت اين هنرمند چيزي محسوب نمي شود و ايشان باعث افتخار ايرانيان هستند.

-- ترانه ، Oct 20, 2008

باید دانست این میان منظور آقای صفار از "قانون" چیست؟!

-- مهدی ، Oct 20, 2008

برادر عزیز، سردار صفار هرندی جان، با عرض معذرت باید خدمتت عرض کنم که ... عرض کنم که ... هیچی بابا ولش کن. (به زودی تو کانادا یا آفریقای جنوبی یا هر جایی غیر از ایران عزیزمان، به عنوان پناهنده می بینمت! تا انروز!)
ارادتمند

-- برادر کانادایی از بورکینافاسو ، Oct 21, 2008

مهدی عزیز، منظور برادر هرندی از "قانون" همان چیزی است که او می فهمد ولی ما از درک درستش عاجز هستیم! بالاخره باید فرقی مابین از ما بهتران (که ایشان نماینده اش باشند!) و مردم عامی (من و خدای نکرده شما و بقیه دنیا!) وجود داشته باشد وگرنه چطور میتوان شهروندان را به درجه یک و درجه دو و درجه سه و بی درجه و مدرج و درج شده و غیره تقسیم کرد!؟

...

-- ماندان ، Oct 21, 2008

این همون پایی است که جمجمه زهرا کاظمی رو زیر خودش له کرد.... خانم گلشیفته مواظب باشید !

-- گانگولوس ، Oct 21, 2008

ما ايرانيها يگ روز بت بزرگي درست ميگنيم و گسي را بزرگ ميگنيم"و روزي ديگر اصلا منگر ميشويم-

-- Kaivan ، Oct 21, 2008

ایا خانم گلشیفته فراهانی میداند که با پول هزاران کارگر در اینجاست

-- parsa ، Nov 6, 2008

او خود را برای دیگران به نمایش گذاشت
ما فرزندان کوروشیم اما او ازیاد برده است

-- parsa ، Nov 6, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)