تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر: «فکر دموکراسی سیاسی»

«فکر دموکراسی سیاسی» نوشته محمد قراگوزلو در ۱۶۵۰نسخه از سوی انتشارات نگاه منتشر شده است.

فصل «سراب دموکراسی در کلوب رم» که سرآغاز کتاب است به نخستین دهه آخرین سده هزاره دوم، میرش عصر غول‌ها و زایش دوران کوتوله‌ها، اختصاص دارد.

آقای قراگوزلو در این فصل می‌خواهد به این پرسش‌ها پاسخ دهد: «آیا مارکسیسم «هدیه زهرآلودی» بود که به جوامع تحت سلطه القا شد تا پرولتاریا با ترفندهای امثال مک‌کارتی در ایالات متحده، قربانی سرمایه‌داری شوند؟ آیا با فروپاشی مارکسیسم روسی، عصر تازه‌ای از دموکراسی‌های لیبرال آغاز شده است؟ آغاز این «عصر جدید» به تعبیر چاپلین، به چه برهه‌ای باز‌می‌گردد؟»

این کتاب به نقد و بررسی مبانی اصلی دموکراسی با تاکید بر ظرفیت‌های سیاسی آن پرداخته است. از آن‌جا که «شکل‌گیری دموکراسی به عنوان یک پروسه و نه پروژه، مستلزم پایبندی دولت‌ها و ملت‌ها به یک سلسله لوازم اجتناب‌ناپذیر است، برای استقرار تمام و کمال دموکراسی، عینیت یافتن همه سویه مشارکت سیاسی به اندازه اجرایی شدن شایسته سالاری ضروری است.»

نویسنده در این کتاب کوشیده است چالش‌های جوامع در حال گذار به توسعه یافتگی سیاسی و استقرار دموکراسی را در دوازده مرحله ارائه کند.

«مشارکت سیاسی»، «جامعه مدنی، نهادینگی ساختار اجتماعی»، «جامعه سیاسی، نهادینگی ساختار سیاسی»، «چرخش چرخه قدرت سیاسی از مسیر انتخابات»، «شایسته سالاری، تقسیم و توزیع قدرت سیاسی بر مبنای شایستگی»، «دموکراسی و آزادی»، «تفکیک قوا»، «فرهنگ سیاسی، سوخت بار ثبات ساختار توسعه سیاسی»، «مشروعیت نظام سیاسی»، «پیش‌بینی پذیری نظام سیاسی»، «دموکراسی در دام جهانی شدن» و «چه باید کرد؟»، دوازده مرحله ای هستند که زیرمجموعه «تقویم دموکراسی» ارائه شده‌اند.

قراگوزلو در پایان کتاب نتیجه‌گیری کرده است که «مدرنیته از هر منظری کاویده شود، درنهایت به مقوله «کفایت عقلانیت در حل مسائل» ختم می‌شود و در مسیر خود، نهادهایی را ایجاد می‌کند که در پی‌ریزی جامعه مدنی، نقشی اساسی ایفا می‌نمایند. مدرنیته، بدون وجود نهادهای مدنی و اجتماعی و بدون تاسیس جامعه مدنی و به رسمیت شناختن شفاف و قانونمند حقوق شهروندی، هر پدیده‌ای می‌تواند نام بگیرد جز مدرنیته.»

قیمت این کتاب، ۹۰۰۰تومان است.

Share


در همین رابطه:
تازه‌های نشر: «شوکران»
تازه‌های نشر: «راهنمای مطالعه سنجش خرد ناب»
تازه‌های نشر: «پس باد همه چیز را با خود نخواهد برد»
تازه‌های نشر: «واژگان نشانه – معناشناسی»
تازه‌های نشر: «بیگانگی در آثار کافکا»

نظرهای خوانندگان

کتاب همسایگان درد و افغانستان این نویسنده عالیست.اگر معرفی کنید خوبست.در مورد احمد شاملو و .......سیمین از تهران

-- سیمین ، Sep 30, 2008

کتاب فکر دموکراسی را ناقص معرفی کرده اید این اثر یک مرجع کامل برای دانشجویان علوم اجتماعی است.

-- شایان ، Sep 30, 2008

پیش از این کتاب چنین گفت بامداد و شیخ نیشابور ایشان را خواندهام اما دموگکراسی را نه . ان کتابها خوب ونثرشان دلپذیر بود

-- مجتبی ، Oct 7, 2008

کتاب را پس از معرفی شما خریدم .خیلی طولانی است و بسیشتر جنبه آموزشی دارد منابع ان خوب بود کاغذ نا مرغوب بود وخط ان کمی عجیب بود استفاده از شعر های احمد شاملو در ابتدای هر فصل ابتکاری نو بود .

-- سیروس ، Oct 15, 2008

aya in ketab ra dar alman ya holand mi tavan xarid ? az kodam shahr va chegooneh ? interneti chetor ? .

-- بهمن آرمان ، Oct 15, 2008

اگر ممکن ست روی جلد و فهرست مطالب کتاب را روی سایت بگذارید و در باره دموکراسی باز هم کتاب معرفی کنید و با صاحبنظران مصاحبه کنید

-- داریوش گلستانی ، Oct 21, 2008

کتاب جالبیست . مقالات دکتر قراگوزلو را در مجله اطلاعات سیاسی اقتصادی مطالعه کرده ام کتاب در بعضی جاها نا مفهوم و ثقیل است و ذیل نویس ندارد.

-- سودابه مهربان ، Oct 22, 2008

FASLE JAHANI SHODAN VA PISHBINIE QODRAT GEREFTAN chin JALEB BOOD

-- پرویز ، Oct 23, 2008

آقای قراگوزلو را از 20 سال پیش می شناسم .زمانی که در همشهری می نوشتند.آخرین کار ایشان افغانستان بود که خواندم اما این کتاب را ندیده ام اگر امکان دارد به فروش اینترنتی ارجاع دهید دست ما غربت نشینان از ایران کوتاه است. با درود و بدرود . استکهلم. عماد.

-- عماد ، Oct 28, 2008

بخشهایی از این کتاب نیمه تمام است و به نظر من چوب سانسور خورده است مانند فصل انتخابات و مشارکت با این حال از آنجا که در ایران غالب آثاری که پیرامون دموکراسی چاپ شده ترجمه است این اثر در نوع خود تازه و موید تلاش روشنفکران ایرانی برای تحقق دموکراسی است .با تشکر از رادیو زمانه و سپاس از نویسنده محترم کتاب فکر دموکراسی و بادرود به زنده یاد فریدون آدمیت .

-- حمید بهبهانی ، Oct 30, 2008

انصافا در ایران نوشتن کتاب در مورد دموکراسی سیاسی کار شاقی ست و به خود کشی شبیه است بویژه اگر نویسنده از قدرت حاکم منتزع نیز باشد چرا که ایران بقول "دکتر احمدی نژاد " آزاد ترین کشور دنیاست.....

-- کیهان ، Nov 1, 2008

به نظر من در حال حاضر دوکراسی سیاسی برای مردم ایران از نان شب هم واجب تر است من این کتاب را ندیده ام ولی در هر صورت به مولف محترم آن { جناب قراگوزلو } درود میفرستم و دستشان را از دور از فرسنگها فاصله میفشرم
به امید پیروزی دموکراسی برای ملت ایران
وبا تشکر از سایت رادیو زمانه

-- صهبا ، Nov 2, 2008

اگر ممکن است فصل های دوازده گانه این کتاب را به اختصار هم که شده معرفی فرمایید .ممنون خواهم شد چرا که من در حال تحقیق و تالیف کتابی پیرامون دموکراسی هستم و به کتاب آقای قراگوزلو دسترسی ندارم. قربان شما از لاهه. محسن ایزدی

-- محسن ، Nov 2, 2008

ب درود فراوان
من در هلند زندگی میکنم بسیار مایلم منبع تهیه کتابهای رادیو زمانه را بدانم و بخصوص بتوانم کتاب دموکراسی سیاسی را مطالعه کنم . لطفا راهنمایی فرمایید . به بازار کتاب ایران دسترسی ندارم . در ضمن از تازه های نشر در ایران و شرایط نویسندگان دوکراسی خواه ما زیادتر بنویسید . قربان شما.

-- روناک ، Nov 4, 2008

به نظر میرسد توضیح معرف محترم کمی مخدوش باشد . چرا که نقد مک کارتیسم و انتقاد از رویزیونیسم تا حدودی نامفهوم است با شناخت طولانی که من از نویسنده کتاب دموکراسی دارم گمان می کنم ایشان خروشچفیسم را نفی کرده اند نه مارکسیسم را . با تشکر از سایت رادیو زمانه . م . خ از ایران - تهران

-- مهین خدیو جم ، Nov 8, 2008

لطفا سیستم خرید اینترنتی کتاب را اعلام فرمایید ودر صورت امکان فهرست دقیق کتاب را منتشر کنید در کردستان کتاب خوب توزیع نمی شود ...

-- فاروق شمسی ، Nov 9, 2008

آقای دکتر قراگوزلو نامی آشنا در میان مردم شیراز است من در چند سخنرانی ایشان پیرامون حافظ و سعدی حضور داشته ام و یک کتاب نیز با امضای ایشان دارم اما کتاب دموکراسی را ندیدم چرا که نمایشگاه امسال هم خیلی بد بود. با تشکر از زمانه . اگر کتاب را پیدا کنم و بخوانم کامنت دیگری می گذارم.

-- نیلوفر صادقی ، Nov 11, 2008

کتاب مهمی ست که متاسفانه در هیچ نشریه یا سایتی نقد و معرفی نشده این اثر قرار بود ابتدا تحت عنوان " آزادی در بند دموکراسی " با همکاری یکی از مجلات معتبر فرهنگی و از سوی نشر "باغ" یا " چشمه" منتشر شود.

-- د - معمار ، Nov 18, 2008

برای آشنایی کامل با ناشر محترم و فرهنگی این کتاب میتوانید به مقدمه آخرین شماره فصل نامه تخصصی شعر ( گوهران ) ویژه بهزاد کرمانشاهی مراجعه فرمایید. با تشکر .

-- سعیدی ، Nov 20, 2008

با سپاس از سایت خوب زمانه
1. در مقدمه مجله " گوهران " فقط به ناشر محترم این کتاب افترا وارد شده
2. موضوع را میتوانید از جناب محمد حقوقی (شاعر برجست معاصر ) جویا شوید .
3. برای رعایت دموکراسی خوب است ضمن تماس با ناشر (آقای رئیس دانایی ) و نویسنده کتاب به رعایت حقوق ایشان اهتمام ورزید .
4. من کتاب "فکر دموکراسی سیاسی " را دقیق و کامل نخوانده و قادر به اظهار نظر منصفانه نیستم اما گمان می کنم دوستانی که زحمت کامنت گذاری به خود میدهند خوب است به جای تخریب این و آن مسائل را نقد کنند.
5. دموکراسی لازمه زندگی انسان و احترام به حقوق دیگران وظیفه انسان است . به قول استادمان احمد شاملو :
انسان تجسد وظیفه است.
با احترام به همه پویشگران راه دموکراسی
و با تقدیر از جناب قراگوزلو برای تلاش در راه فرموله کردن دموکراسی سیاسی.

-- جمال کامیار ، Nov 23, 2008

با سلام
من دانشجوی ارشد معماری هستم و البته به مباحث سیاسی آکادمیک خیلی علاقمندم . این کتاب را با دقت خواندم و خیلی چیزها آموختم و در مقابل خیلی هم گیج خوردم . به دو دلیل :
1. کتاب فهرست اعلام ندارد . واین یک نقص بزرگ برای چنین اثر جامعی ست.
2. کتاب از فهرست واژه های تخصصی سیاسی و اجتماعی بی بهره است و همین امر نیز درک اصطلاحات خاص آن را مشکل میکند . من برای یافتن بعضی واژه ها به فرهنگ اصطلاحات سیاسی مراجعه کردم و در آن جا هم نیافتم.
خوبست شما به نویسنده محترم یا ناشر کتاب پیام دهید این نقائص را در چاپ بعدی اصلاح کنند. با تشکر.

-- کاوه مختاری ، Dec 3, 2008

جناب قراگوزلو
با سلام
شما که از دموکراسی می نویسید آیا می دانید که تحقق دموکراسی و حتی اندیشیدن به آن مستلزم وجود حد اقل رفاه اقتصادی ست ؟ مردم ایران چنان گرسنه و بدبختند و برای یک لقمه نان از صبح تا شب تو سر هم میزنند که دیگر فرصتی برای فکر دموکراسی باقی نمی ماند . حال سوال من این است آیا بدون استانداردهای اولیه رفاه اقتصادی می توان از دموکراسی سخن گفت؟
اگر این کامنت ها را ملاحظه میکنید لطفا جواب دهید چرا که در کتاب شما این موضوع مهم بحث نشده است . با تشکر . علی از مازندران.

-- علی دهمیری ، Dec 6, 2008

با درود به آقای قراگوزلو و همه اندیشمندانی که از دموکراسی دفاع می کنند . من با عقیده آقای دهمیری موافق نیستم . در بعضی کشورها مضع اقتصادی مردم بد نیست -- مانند کویت و عربستان . بحرین و...- اما آنان از فقدان دموکراسی در عذابند . به گمان من اگر در جامعه دموکراسی نهادینه شود مسایل و مشکلات اقتصادی زودتر حل خواهد شد . من شخصا ترجیح می دهم در یک کشور دموکراتیک زندگی کنم و قبل از نان آزادی داشته باشم . هر چند اگر آزادی با رفاه اقتصادی همراه شود آنگاه جامعه مدینه فاضله خواهد شد. تهران 17 آذر روز پس از دانشجو.!

-- مریم قرانی ، Dec 7, 2008

باسلام
من کتاب را تا وسط هاش خواندم اما هیچی نفهمیدم! وقتی که من دانشجو نمی فهمم وای به حال دیگران! شاید روشنفکران ایرانی این آثار را برای خود و چند نفر استاد علوم سیاسی مینویسند. شاید به همین دلیل تیراژ کتاب در ایران پائین است . شاید هم دانشجویان ایرانی بی سوادند . نمی دانم . اگر شما می دانید جواب بدهید.

-- کیوان روزبهانی ، Dec 13, 2008

بادرود به همه دوستان دموکراسی خواه بویژ ه نویسنده فاضل کتاب جناب قراگوزلو

من کتاب را ندیدم و کلیات آنرا در سایت زمانه خواندم اما در پاسخ آقای روزبهانی باید بگویم چگونه انتظار دارید در کشوری که استبداد سیاسی در طول 2500 سال نهادینه شده و مردم کمترین تجربه تاریخی دموکراتیک ندارند و شاه و شیخ تا توانسته اند به ملت زور گفته اند و... هضم مباحث حوزه دموکراسی آن هم از نوع سیاسی آسان باشد. شاید نویسنده مجبور شده در استعاره سخن بگوید . شاید ...

-- فریدون غزنوی ، Dec 14, 2008

با درود به نویسنده عزیز محمد قراگوزلو
و با تشکر از دست اندرکاران رادیو زمانه و سایت خوبشان
به نظر من خوب است آرا و نقدها و کامنت ها به نویسنده کتاب منتقل شود و از قضاوت شتابزده پرهیز گردد. برای امثال ما که علوم سیاسی و جامعه شناسی تخصصی نخوانده ایم البته فهم این آثار دشوار است چنان که من نیز از مقدمه کتاب چیزی نفهمیدم اما در این باره باید استادان اظهار نظر کنند. اگر کتاب "واژه شناسی " داشت خیلی خوب می شد. چرا که بعضی از اصطلاحات آن حتی در فرهنگ نامه داریوش آشوری هم نیست. پاینده باشید.

-- میترا حفیظی ، Dec 21, 2008

سلام
من کتاب را خواندم و فکر می کنم میتولن دموکراسی را سده تر از این بحث های پیچیده درمیان گذاشت . مگر این که بخواهیم کتاب درسی در سطح آکادمیک بنویسیم . به هر حال جالب بود بخصوص که همه کتاب هایی که در ایران پیرامون دموکراسی چاپ شده ترجمه است . از آقای قراگوزلو ممنونم و از زحمت فراوان ایشان تشکر می کنم و روی ماهشان را اگرچه از نزدیک ندیده ام میبوسم.
حمیده از آبادان

-- حمیده کلهر ، Jan 17, 2009

با سلام
در این فرصت کوتاه نمی توان به دقت در باره کتاب فکر دموکراسی اظهار نظر کرد اما مسئله این است که مردمی که نان شب ندارند بیکارند غرق در اعتیاد و فلاکتند چگونه میتوانند "فکر" کنند آن هم به دموکراسی؟ نه این که دموکراسی لازم نیست . من گمان می کنم اگر حکومتی بنواند مشکل معیشتی شهروندانش را حل کند آنگاه مسیر دموکراسی بازتر خواهد شد . خوب بود آقای قراگوزلو با توجه به تجربه و تخصص شان در باره رابطه اقتصاد و دموکراسی نیز یک فصل مستقل را اختصاص می دادند . اخیرا در رابطه با بحران وال استریت مقاله جالبی از ایشان در مجله اطلاعات سیاسی اقتصادی خواندم. به هر حال از سایت زمانه برای معرفی کتاب های روز ایران متشکرم.

-- مهدی دالوند ، Jan 25, 2009

نقد دموکراسی به مثابه روال کار یا دموکراسی زاست متاثر از افکار هانتینگتون بهترین بخش کتاب است . همچنین تحلیل راست جدید یا نیولیبرالیسم نیز جالب اما کوتاه بود.با احترامی ویژه به آقای قراگوزلو و با امید به وزیدن نسیم دموکراسی بر سرزمین ایران و سبز شدن دوباره لاله ها و شقایق های داغدار و سیاهپوش. رشت/ ح س

-- حوری سعادت ، Apr 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)