تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ضوابط جدید فیلترینگ در آستانه انتخابات

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد از ضوابط جدید فیلترینگ سایت‌ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

علیرضا ملکیان امروز دوشنبه به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: «با سایت‌هایی که در ایام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهم برخلاف قوانین و آیین نامه‌های انتخاباتی عمل کنند» برخورد خواهد شد.

به گفته آقای ملکیان، «کمیته تعیین مصادیق پایگاه‌های اینترنتی غیرمجاز» مسئولیت معرفی سایت‌های متخلف را بر عهده دارد.

آن‌طور که معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اظهار داشته است، در صورتی که سایتی در این ایام فیلتر شود، «رفع انسداد آن به پس از ایام انتخابات موکول خواهد شد.»

براساس مصوبات این کمیته، انتشار هرگونه مطلب در راستای «تحریم انتخابات، کاهش مشارکت مردمی، به کارگیری مضامین توهین‌آمیز در خصوص انتخابات و نامزدهای انتخاباتی» از جمله مصادیق انسداد پایگاه‌های اینترنتی در زمان انتخابات اعلام شده است.

روزنامه‌های صبح ایران نیز در آخرین شماره خود دستورالعمل «کمیته تعیین مصادیق پایگاه‌های اینترنتی غیرمجاز» درباره انتخابات را منتشر کرده‌اند.


به نوشته روزنامه اعتماد در این دستورالعمل «هرگونه مطلب در راستای تحریم انتخابات، کاهش مشارکت مردمی در انتخابات و لینک دادن به آنها، توهین و تخریب کاندیداها، مضامین توهین‌آمیز نسبت به انتخابات، اسامی و علت رد صلاحیت‌شدگان بدون اجازه کتبی آنها، انتشار شکایت‌های انتخاباتی و اسامی متهمان این شکایت‌ها» ممنوع اعلام شده است.

«جعل و یا تغییر حمایت گروه‌ها و جریانات سیاسی به نفع خود، ورود به حریم خصوصی و خانوادگی کاندیداها، و ادعاهای کذب در خصوص کاندیداها مانند سوابق و مدارک تحصیلی غیرواقعی» از دیگر موارد ۱۸ گانه این دستورالعمل است.

این دستورالعمل در شرایطی صادر می‌شود که گزارش‌ها از ایران از تشدید فیلترینگ سایت‌ها و وبلاگ‌ها حکایت دارد.

دامنه این فیلترینگ به نوشته وب‌سایت پارلمان‌نیوز، به نمایندگان مجلس نیز کشیده شده است، به صورتی که نمایندگان نمی‌توانند از اینترنت مجلس به برخی از سایت‌ها دسترسی داشته باشند.

در ایران بیش از پنج میلیون وب‌سایت (داخلی و خارجی) فیلتر شده‌ است.

Share

نظرهای خوانندگان

با توجه به این عبارت‌ها "مضامین توهین‌آمیز نسبت به انتخابات، اسامی و علت رد صلاحیت‌شدگان بدون اجازه کتبی آنها، انتشار شکایت‌های انتخاباتی و اسامی متهمان این شکایت‌ها» ممنوع اعلام شده است" معلوم می‌شود "طرح پیچیده و چندلایه‌ی" دیگری برای به گل نشاندن آقایان کروبی و موسوی دست کم در اینترنت در راه است.

-- تحلیلگر ، Apr 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)