تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

استقبال ایران از آغاز مذاکرات هسته‌ای

ایران از آغاز مذاکرات با گروه پنج به‌علاوه یک بر سر برنامه‌ هسته‌ای‌اش استقبال کرد.

سعید جلیلی دبیر شورای امنیت ملی ایران امروز دوشنبه در گفتگویی تلفنی با خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از پیشنهاد‌ها برای آغاز مذاکرات هسته‌ای استقبال کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای جلیلی در این گفتگو از پاسخ قریب‌الوقوع ایران به پیشنهاد گروه پنج به‌علاوه یک مبنی بر آغاز مذاکرات در قالب بیانیه‌ای، خبر داد.

خاویر سولانا نیز در این گفتگو آن‌طور که واحد مرکزی خبر گزارش کرده، توضیحاتی درباره بیانیه اخیر گروه پنج به‌علاوه یک به آقای جلیلی ارائه کرده است.

آقای سولانا در عین حال خواستار استمرار گفتگوها برای ترسیم دوره جدیدی از همکاری‌ها در برنامه هسته‌ای ایران شده است.


عکس از رویترز

پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به همراه آلمان، چهارشنبه گذشته در لندن پس از برگزاری نشستی مشترک اعلام کردند که از تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال ایران حمایت می‌کنند و از تهران می‌خواهند که به میز مذاکرات بازگردد.

مذاکرات ایران با این گروه از سال گذشته تاکنون قطع شده و تهران برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت همچنان به غنی‌سازی ادامه می‌دهد.

شورای امنیت در چهار قطعنامه از جمهوری اسلامی خواسته است که غنی‌سازی‌ در تاسیسات هسته‌ای‌اش را متوقف کند، اما تهران با اعلام اینکه تمام فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم در ایران صلح‌آمیز است، به این قطعنامه‌ها بی‌اعتنایی می‌کند.

آمریکا و غرب مخالف ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند. آنها نگرانند که این فعالیت‌ها منجر به دستیابی جمهوری اسلامی به بمب اتمی شود؛ امری که از سوی تهران رد شده است.

باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده و نیز سایر اعضای دولت وی، با این که بارها اعلام کرده‌اند که مخالف برنامه‌های هسته‌ای «مشکوک» ایران هستند، اما بر تمایل دولت جدید بر مذاکره مستقیم با تهران تاکید کرده‌اند.

Share


در همین رابطه:
نشست ۱+۵ درباره برنامه اتمی ایران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)