تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سقوط هواپیمای شرکت آسمان در مسیر قرقیزستان به ایران

یک فروند هواپیمای مسافری در اجاره شرکت هواپیمایی آسمان در نزدیکی فرودگاه ماناس در قرقیزستان، و در فاصله ده کیلومتری پس از پرواز سقوط کرده است.

آسوشیتدپرس گزارش داد این بوئینگ ۷۳۷ مسافربری که متعلق به شرکت قرقیزستانی ای تک ایر و در اجاره شرکت آسمان بوده، مدت کوتاهی پس از برخاستن از باند پرواز به مقصد تهران، سقوط کرده است.


نمای هوایی فرودگاه ماناس قرقیزستان/ عکس از گوگل ارث

خبرها درمورد تعداد مسافران و شمار تلفات، متفاوت است. شبکه سی ان ان، در یک گزارش خبری مستقیم اعلام داشت که هواپیما حامل ۱۲۰ نفر مسافر و خدمه بوده‌است.

گزارش خبرگزاري فرانسه از بيشکک نیز حاکی است، سخنگوي وزارت بهداشت جمهوري قرقيزستان با ارائه تازه‌ترين آمار از تلفات سانحه هوايی در بیشکک اعلام کرد: «در اين حادثه ۶۵ نفر کشته و ۲۲ تن زخمی شدند و سه تن ديگر ناپديد هستند.»

اين منبع پيشتر آمار کشته‌های اين سانحه را ۷۱ نفر اعلام کرده بود.

این هواپیما ۲۸ ساله و در اجاره شرکت هوایی آسمان بوده‌است. هفت نفر از کارکنان پرواز نیز دچار حادثه شده‌اند.

پیش از این خبرگزاری‌های نووستی و اینترفکس روسیه مقصد این هواپیما را مشهد در شمال شرقی ایران اعلام کرده بودند.

با این حال واحد مرکزی خبر وابسته به تلویزیون دولتی ایران، به نقل از سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ایران، بروز سانحه در مسیر بیشکک- تهران را تأیید کرده است.

رضا جعفرزاده سخنگوی این سازمان با اعلام اين خبر گفته است که‌ هنوز از جزئيات اين حادثه و شمار تلفات آن اطلاعات دقيقی در دست نيست.

آقای جعفرزاده با تاکید بر اينکه بررسی اين سانحه از نظر قوانين هوانوردی در حيطه مسئوليت سازمان هواپيمايی کشوری ايران نيست، اضافه کرده است که پيش از بررسی دقيق پارامترهای دخيل در اين سانحه، هر گونه قضاوتی درباره علت سقوط اين هواپيما غير کارشناسی است.

ایرنا هم به نقل از مدیر ترمینال فرودگاه امام خمینی تهران گزارش کرده است که اين هواپيمای مسافربری قرار بود ساعت ۲۱:۳۰ امشب در این فرودگاه به زمين بنشيند که متأسفانه لحظاتی پس از برخاستن از فرودگاه بيشکک پايتخت قرقيزستان دچار سانحه شد.

مقامات هواپیمایی قرقیزستان خبر دادند که سانحه ۱۰ دقیقه پس از پرواز و به دنبال اعلام مشکل فنی از سوی گروه پرواز در مسیر بازگشت به فرودگاه رخ داد.

هنوز از تعداد دقیق تلفات این حادثه، ملیت حادثه‌دیدگان و دلایل سقوط آن، خبر تأیید شده‌ای گزارش نشده است.

به گفته منابع خبری گروه‌های نجات و آتش‌نشانی به محل حادثه که فاصله چندانی از فرودگاه ندارد، اعزام شده‌اند.

مقامات پایگاه هوایی ایالات متحده در نزدیکی محل حادثه نیز اعلام کردند که برای کمک به خاموش کردن هواپیمای غوطه‌ور در آتش و تأمین تجهیزات پزشکی، نیروهایی را اعزام کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با سلام بنده در بیشکک قرقیزستان هستم در فرودگاه دوستی را بدرقه میکردم هنوز از فرودگاه خارج نشده بودم که شاهد سقوط شدیم بلافاصله خودمان را به محل سقط که تقریبا 5کیلومتر با فرودگاه فاصله داشت رساندیم هواپیما کاملا سوخته و تعدا 83 نفر مسافر داشت و 7 نفر خدمه 23نفر را به بیمارستان انتقال دادیم متاسفانه مسافران اکثرا (85%)ایرانی هستند

-- علیرضا نادری ، Aug 24, 2008

ba arze mazerate ziad :) mishe ye khahesh bokonam? mishe ye gozaresh dar morede vaziate tahrime foorooshe ghatate havapeima be iran benevisid:) kheili mamnoon

man fek mikonam ke age ye didi dashte bashim ke kojaie kar be tahrim, kojaie kar be kamboode takhsise boodje be tamire havapeima az tarafe sherkathaie havapeimai mokhtas mishe ; ye dide koli peida konim ke kojaie kar male tahrime va koja male bi-orzegie dast andar karan

-- N ، Aug 25, 2008

چرا سازمان هاي هوانوردي بين المللي، پرواز هواپيماهايي با بيش از 20 سال عمر را ممنوع نمي كنند؟

-- بدون نام ، Aug 25, 2008

energy hasteie hagh mosalam mast,vaghean khak bar sar belanest nasolin ke gavanan vatanemon ro ingor mikoshe va khanevadehashon azadar mikone.akhe havapaymai 30 sale dige koga savar mishe

-- بدون نام ، Aug 25, 2008

هر دم از این باغ بری میرسد
تازه تر از تازه تری میرسد

خیلی نگران بودیم که چرا تازگیها خبر سقوط هواپیما نداریم، با این خبر از نگرانی بیرون آمدیم، برای اینکه عادات کردیم سالی یکی دوبار اخبار سقوط هواپیما را از رایدو و تلویزیون بشنویم.

از شوخی و کنایه که بگذریم باید بگم که دقیقا شدیم شبیه قورباغه ای که داره توی آبی که هستش آب پز میشه و خودش هم خبر نداره...
دیگه اثر تحریم ها چه جوری باید مشخص بشه؟

طبق معمول هم کمیته حقیقت یاب تشکیل میشه و عامل انسانی که حتما خلبانی میشه که مرده و نمیتونه از خودش دفاع کنه و ... باز هم روز از نو و روزی از نو به فوق خانم زویا ثابت نویسنده کتاب عادت میکنیم من هم میگویم که عادت میکینم!!!!.

-- آزیتا رضوی ، Aug 25, 2008

behtar ast digar kasi nazari naferestad. zira shoma anra montasher nakhahid kard;

-- بدون نام ، Aug 25, 2008

شرکت های ایرانی که میزبان این چارترها هستند بایستی از استاندارد بودن هواپیماها که اتحادیه اروپا آن را صادر میکند مطلع باشند سپس مردم را طمعه آزمایش و حوادث نمایند

-- بدون نام ، Aug 26, 2008

خوشحالم برادر زن برادرم را خداوند حفظ کرده است

-- مصطفی ، Aug 28, 2008

رفت تا دمنش ز گرد زمین پاک بماند
آسمانی تر از آن بود که در خاک بمند

عموی من رفت ولی می دونم من آخرین کسی نیستم که عموم و از دست می دم
با این بی احتیاطی باز از این حادثه ها پیش
می یاد پس چرا؟

-- ندا ، Aug 31, 2008

chera? chera bayad az havapeymai estefade beshe ke jozve liste siah bude?chera bayad modirane mamlekato rahat az dast bedim?javabe in soal haro ki mide? ki javabe khanevadehaye azadar ro mide????? ki dg be iran va havapeymaie iran va masolin iran etemad mikone???

-- .... ، Oct 6, 2008

nazarete ma vaghean che faiedee dare?
ki tavajoh mikone?
ki tartibe asar mide?
fekr kardin jone mardom barashon arzesh dare

-- بدون نام ، Oct 11, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)