تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اجرای حکم اعدام بهنود شجاعی متوقف شد

اجرای حکم اعدام بهنود شجاعی جوانی که قرار بود صبح روز چهارشنبه به دار آویخته شود به دستور رییس‌قوه قضائیه به تعویق افتاد.

معاون دادستان تهران امروز(سه‌شنبه) با اعلام این خبر به خبرگزاری ایسنا گفت: «در پي تلاش واحد صلح و سازش دادسراي امور جنايي تهران و موافقت اولياي دم، اجراي مجازات بهنود شجاعي با دستور مستقيم آيت‌الله هاشمي شاهرودي براي برقراري صلح و سازش و اخذ رضايت از اولياي دم، يك ماه به تعويق افتاد.»

اتحادیه اروپا روز گذشته با صدور بیانیه‌ای از مقامات قضائی ایران خواسته بود در مجازات این جوان تخفیف قائل شوند.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده بود که مجازات مرگ این نوجوان درتناقض با تعهدات و وظایف جمهوری‌اسلامی به خصوص پیمان بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودکان است که هر دو به وضوح اعدام افراد صغیر و یا محکومیت افرادی که در سن نوجوانی مرتکب جرم شده‌اند را منع می‌کند.

بهنود شجاعی که متولد ۱۳۶۷ است، روز سی‌اُم مردادماه سال ۱۳۸۴ به اتهام قتل در یک نزاع دسته‌جمعی بازداشت و به کانون اصلاح و تربیت تهران منتقل شد.

این نوجوان در ۲۶ بهمن ۱۳۸۴ از سوی شعبه ۷۴ دادگاه کیفری استان تهران محکوم به اعدام شد و حکم اعدام وی به تأیید شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور نیز رسیده بود.

سازمان عفو بین‌الملل نیز هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف اعدام شجاعی شده بود.

‌این سازمان در آخرین گزارش خود اعلام کرد که از سال ۱۹۹۹، جمهوری اسلامی بیش از هر کشور دیگری حکم اعدام را در قبال مجرمان کودک اجرا کرده است.

دولت‌های اروپایی و گروه‌های حقوق بشر از جمهوری اسلامی به دلیل افزایش اعدام‌ها در این کشور از زمان آغاز ‌طرح مبارزه با رفتارهای غیراخلاقی‌، انتقادهای فراونی داشته‌اند.

در همین رابطه
اتحادیه اروپا: بهنود شجاعی را اعدام نکنید

درخواست عفو بین‌الملل برای توقف اعدام بهنود شجاعی

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اون موقع که داشت با چاقو بچه ی مردم رو می کشت چرا به این چیزا فکر نمی کرد ؟ هر کی خربزه می خوره پای لرزشم می شینه. کسی که از 17 سالگی چاقو تو جیبش میزاره و آدم می کشه،4 سال دیگه چی می خواد بشه؟! همون بهتر که نباشه. خدا زمین رو از شر همه ی اراذل پاک کنه. آمین

-- Tina ، May 6, 2008

چه تلخه که یه انسان می تونه زندگی یا مرگ انسان دیگری رو تضمین کنه وچه هراس آور!

-- بدون نام ، May 6, 2008

همیشه میگن در بخشش لذتی هست که در قصاص نیست ولی تو این زمونه همه اینها فقط تبدیل به حرف شده و اجرا کردنش واقعا احتیاج به یک دل شیر داره. من خودم بچه دارم و احساس اون مادر رو درک می کنم ولی ای مادر عزیز ازت تقاضا می کنم به ملاقات متهم برو و ببین آیا می توانی این جوان رو ببخشی و پسرت رو دوباره زنده ببینی این فکر رو بکن که این بهنود هیچ احساسی بدی نسبت به پسر تو نداشته پس چطور میتوانسته از روی قصد اونو بکشه. و شاید تو این درگیری بهنودکشته می شد آیا اون موقع هم همین احساس رو داشتی و دوست داشتی که پسرت قصاص بشه امیدوارم که موفق باشی خدا رو فراموش نکن تا بتوانی تصمیم درستی بگیری

-- شهربانو ، May 6, 2008

مجازات اعدام اسم دولتى کلمه کشتن است. افراد يکديگر را به قتل ميرسانند، اما دولتها افراد را به "اعدام" محکوم ميکنند. خواست لغو اعدام و ممنوعيت قتل نفس هردو از يکجا مايه ميگيرد، مخالفت با کشتن عامدانه و آگاهانه و با نقشه قبلى کسى توسط کس ديگر. اينکه يکسوى اين قتل يک دولت و يا يک مرجع فائقه سياسى است کوچکترين تغييرى در اين واقعيت نميدهد که ما با يک قتل عمد طرفيم. مجازات اعدام وقيحانه ترين و کثيف ترين شکل قتل عمد است. چون يک نهاد سياسى، جلوى روى مردم، با اعلام قبلى، از قول جامعه، در نهايت حق بجانبى، در نهايت خونسردى، تصميم به کشتن کسى ميگيرد و روز و ساعت واقعه را هم اعلام ميکند.

-- iskra ، May 6, 2008

من عمل قتل را تایید نمی کنم ولی اگر میتوان قاتلین کرمانی را بخشید یا پرونده راآنقدرطول داد که اولیای دم آرام شوند چرا مرگ یک جوان جتی خطاکار؟

-- بدون نام ، May 7, 2008

man az hameh bishtar az birahmi afradi chon khanandeh ma ghable man ranj mibaram . akhar yek nojavane 16 saleh che mifahmad ? khodaya dar ghalb mardom rahm va dar maghzeshan fahm begozar. ba tashakor

-- بدون نام ، May 7, 2008

اگر اسم خدا مميت است و اگر در ايدئولوژي ما به ما آموخته اند كه همه ما يك بار به دنيا مي آئيم پس بهتر است كه در مورد مرگ يك انسان وقتي فكر كنيم كه يا خدا باشيم و يا جانشين برحق او و يا احتياط كنيم و ما براي او اين آزمون يكبار اجرا شده را به پايان نبريم! من اگر جاي قاضي بودم چنين حكمي نمي كردم و مي گفتم كه در زمان غيبت امام زمان به احكام مصوب بين المللي و مورد پذيرش همه بشريت و مورد اتفاق و توافق و خواست جمعي ملت ايران در همه دنيا توجه كنيم.

-- ميرناصر بوذري ، May 7, 2008

بله تینا خانم، شما چهار سال این اراذل زاده رو دیدین و حق با شماست. باید صورت مساله را پاک کرد!
ما آدم ها خودمون هم نمی دونیم چقدر بی رحم هستیم. اعدام شان می کنیم و دست هایمان را می تکانیم که: زمین از وجود یکی از اراذل پاک شد! چقدر ساده دلیم ما!

-- اشکان ، May 7, 2008

عزیزم گلم من اگه به مادر تو فحش بدم و تو فقط من رو هل بدی به خدا احتمال داره من بیفتم زمین و بمیرم...اون وقت باز هم میگی اراذل

-- YeDoust ، May 7, 2008

البته من آقا بهنود را نمی شناسم. صحبتم کلی بود.

-- ش ، Aug 20, 2008

asan ghiafash be arazelo obash nemikhore. avaze in ke oon arazel ke har rooz chaghokeshi mikonand ra begiran in badbakhto dar zadan

-- ali ، Aug 20, 2008

یه دوست! عزیز مقتول که با ضربه مغزی نمرده چاقو باعث مرگش شده آیا اگه برادر یا خواهر خودتم یکی از این لات و اوباشا می کشت بازم میگفتی جوان 16 ساله نمی فهمه؟
منم با اعدام به هر شکل مخالفم ولی حبس ابد لازمه تا بقیه نوجوونای نفهم آدم شن و چاقو تو جیبشون نزارن
اگه تو دنیا جوانان 16 ساله رو از نظر فکری و اجتماعی بالغ نمیدونن اینجا که لابد باید تا 18 20 سالگی نابالغ فکری باشن پس هر لاتو اوباش نوجوانی یه چاقو دستش بگیره بگه من نفهمم و ادم بکشه بعدم چند سال اصلاح و تربیت بعدم روز از نو؟
چی میشد اگه هیچ انسانی نمیتونست جان انسان دیگری رو بگیره چه با اعدام چه با چاقو کشی

-- هومن ، Aug 27, 2008

اعدام، قتل عمد دولتی است، فردی که متهم را اعدام میکند، در حقیقف یک قاتل با مجوز قانونی است، و دستگاهی که اجازه اعدام را صادر میکند، یک دستگاه جنایت کار است، در واقع با اعدام یک نفر از تعداد تیهکارها کم نمیشه، بلکه بر عکس ، کشتن انسان بدست انسان، آنهم بطور قانونی را، وبعبارتی، جنایت را امری ,عادی در جامغ ترویج میدهد.

-- جمشید کاوهگر ، Aug 22, 2009

به نظر من در اغلب موارد این والدین و خانواده فرد هستن که مقصر هستند (دقت کنید که میگم در اکثر موارد نه همه مواقع)

-- بدون نام ، Oct 8, 2009

من اصلاً نمی دونم بهنود کیه و چه کارست ولی یه بار گیر این ارذلافتادم با قمه کیفمو به زور ازم گرفتن این اشغالا باید از روی زمین جمع بشن حالا چه با اعدام چه با هر مرگ دیکه ای واقعاً رزل و پست و دل سنگن

-- مهسا ، Oct 11, 2009

مهسای عزیز من واقعا برای اتفاقی که برای شما افتاده متاسفم ولی واقعا آیا این راهشه؟ فکر میکنی با کشتن این آدم ها دیگه کسی چاقو کشی نمی کنه یا باید دید دلیل اینکه کسی چاقو کشی می کنه چیه و جلوش رو گرفت؟ شما صورت مساله را پاک می کنید با اینکار و هیچ وقت به عمق دلایل اجتماعیش نمیرید در نتیجه هیچ وقت مشکلات زیر بنایی حل نمیشه. بهتر نیست اینجور فکر کنیم که وقتی یک نفر دچار خطایی میشه کل جامعه در کشوندن اون شخص به اون شرایط گناهکار هست ولی با اعدام اون آدم جامعه تمام مسئولیت رو گردن اون فرد می اندازه تا خودش رو تبرئه کنه. من و شما هم یکی از همین جامعه.

-- سین الف ، Oct 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)