تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

آغاز حلقه ادبی در تبعيد، وين

امروز جمعه بیست و چهارم اکتبر 2008 ادبیات داستانی تبعید گامی دیگر برای دیدن و دیده‌شدن برمی‌دارد. قرار است در کتابخانه مرکزی وین ماراتن کتابخوانی و میزگردی درباره ادبیات فارسی قرن بیست و یکم برگزار شود. این برنامه به اهمیت و حضور ادبیات ایران در کشورهای آلمانی زبان می‌پردازد.






پیش از این برنامه‌های کتابخوانی، میزگرد و تبادل نظر تحت عنوان «آزادی بیان» در وین برقرار شده بود که نویسندگانی از این سو و آن سوی جهان در آن شرکت کرده بودند. به عنوان مثال فرخنده آقایی از ایران «نجواهای عاشقانه»‌اش را در همین کتابخانه و تحت همین برنامه برای علاقه‌مندان خوانده بود. همچنین حمید صدر از اتریش،‌ شهرنوش پارسی‌پور از آمریکا،‌ عباس معروفی از آلمان و چند نویسنده دیگر مهمان این برنامه بوده‌اند.

مجری و بنیان‌گذار این حلقه‌ی هنری و ادبی فردی است که دکترای میکروبیولوژی دارد و در رشته خود تحقیقات بسیاری انجام داده و مقالات زيادی نوشته است،‌ اما دکتر گرجی مرزبان دغدغه‌ی ادبیات را با خود نفس می‌کشد و برای انجام گسترده‌ی این برنامه‌ها سر از پا نمی‌شناسد. او همان کسی است که کتابخانه‌ی ایرانیان را در دل کتابخانه مرکزی وین ایجاد کرده است.

برنامه‌ی «آزادی بیان» که امروز با حضور شهرنوش پارسی‌پور،‌ رضا دانشور،‌ حمید صدر،‌ عباس معروفی و لعبت والا آغاز می‌شود از دو سال پیش طراحی و برنامه‌ریزی شده تا درباره‌ی ادبیات فارسی و مشکلات آن در راه جهانی‌شدن مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

گزارش برنامه‌ها در روزهای آتی از طریق رادیو زمانه به اطلاع علاقه‌مندان خواهد رسید،‌ اما آنچه تا کنون مشخص شده و قرار است تا یکشنبه ادامه یابد بدین شرح خواهد بود.

میزگرد درباره‌ی ادبیات فارسی قرن بیست و یکم
جمعه بیست و چهارم اکتبر،‌ ساعت پنج عصر

با حضور شهرنوش پارسی‌‌پور (نویسنده)،‌ حمید صدر (نویسنده)،‌ عباس معروفی (نویسنده،‌ روزنامه‌نگار و ناشر)

مسعود مافان (ناشر)، والتر اود کلب (استاد دانشگاه وین در مرکز علوم ترجمه)، آبان بودین (مترجم)،‌ گرجی مرزبان (میزبان و مجری)

موسیقی:‌ امیرکسری زندیان،‌ همراه با آواز نگار حازیب

محور گفتارها: مسائل نوشتن، چاپ و انتشار در تبعيد.

کتابخوانی ماراتن
شنبه بیست و پنجم اکتبر، ساعت پنج عصر

شهرنوش پارسی‌‌پور،‌ رضا دانشور، حمید صدر،‌ عباس معروفی، و لعبت والا بخش‌هایی از کتاب‌شان را برای علاقه‌مندان می‌خوانند. همچنین فصلی از رمان "سووشون" اثر ماندگار سیمین دانشور برای علاقه‌مندان قرائت می‌شود.

این برنامه‌ها با بحث و تبادل نظر و پرسش و پاسخ همراه خواهد بود،‌ و قرار است که به دو زبان فارسی و آلمانی باشد.
همچنین نمایشگاهی از آثار ادبیات تبعید برپا می‌شود که کتاب‌های نشر خاوران (فرانسه)، نشر باران (سوئد)، نشر گردون (آلمان) و چند انتشارات دیگر در زمینه داستان و شعر در معرض بازدید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

بیانگذاری حلقه‌ی ادبی- وین
یکشنبه بیست و ششم اکتبر

با حضور نویسندگان شرکت‌کننده و میزبان نخستین حلقه‌ی هنر و ادبیات در تبعید بیانگذاری می‌شود تا دست‌آورد‌های سی سال نوشتن و انتشار در خارج از کشور، و نیز آینده‌ی ادبیات خلاقه مورد ارزیابی و بحث قرار گیرد. (اين جلسه خصوصی است.)

زمانه کلیه برنامه‌ها را گزارش خواهد کرد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

پيروز و پاينده باشيد

-- ماني جاويد ، Oct 24, 2008

sal-hast ke yek nasar be tabiri yek edea as tarafe irani-ani ke motajaem ya montaghed hastand moratab tekrar mi-shawad . mi-guyand sabane ketab newesande-gani ke dar kharej as iran neweshte shode digar an sabane sabeghe-shan nist man alaghe-dandam be tor mostand yani ba naghed ketab newisande in baresi sorat girad. soalem in ast che tor mi-tawan edea kard sabane yek newisande ke dar iran ham koli ghalam sade be mahse khrej shodan as iran saif mi-shawad yani nam mi-keshad. ?be che dalil ma in pish-dawari ra dar bare saban beresht o tomas -man .. ke dar tabid budand nashni-de-im aya tolani shodane tabid irani-h in waseh ra be wejud awarde ya na? . ba tashgile - in halghe mi-shawad be onwane mesal be arsehye mokhtalef adabiat dar tabid pardakht . moawagh bashid. i . .

-- mahbube ، Oct 24, 2008

happy new year.sousan sadripour.blogspot.com

-- sosan ، Jan 5, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)