تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«ایران یکی از کشورهای متوسط دنیای سومی است»

حمید صدر متولد ۱۳۲۵ تهران از سال ۱۳۴۷ یعنی از ۲۲ سالگی راهی اروپا شده و در شهر وین اقامت گزیده است.

او که تحصیلات خود را در رشته شیمی آغاز کرده بود سرانجام سر از رشته علوم سیاسی درآورد و همزمان با ادامه تحصیل داستان‌هایش را در مجلات و جنگ‌های ادبی منتشر کرد.

نخستین کتاب او «قصه‌های کوچه» نام دارد و کتاب دوم او «قصه‌های کبوتر خسته»، که داستان‌های این دو مجموعه به زبان آلمانی ترجمه شده و در اتریش انتشار یافته است. حمید صدر چندی بعد یک رمان می‌نویسد به نام «اعتصاب پروانه‌ها».

حمید صدر در واپسین سال‌های قرن بیستم نوشتن رمان به زبان آلمانی را آغاز می‌کند. «یادداشت‌هایی برای درا»، اولین رمان او به این سیاق است که همین کتاب در ایران نیز به زبان فارسی ترجمه و چاپ شده است. «جنب کوچه مهتاب» رمان دیگر او است که برای وی اقبال آورده و چند بورسیه ادبی نصیبش کرده است.

حمید صدر اخیرا رمان تازه‌اش را به پایان برده است. «پرنده‌باز آشویتس». من که داستان‌های کوتاهش را در جنگ‌های ادبی همچون «لو» و «بازار رشت» خوانده بودم در سال‌های اخیر از نزدیک با او آشنا شدم.

سال ۲۰۰۷ در کتابخانه شهر وین یک کتابخوانی مشترک با هم داشتیم. گاه در برنامه‌ها و کنفرانس‌های ادبی در شهرهای اروپا همدیگر را دیده‌ایم. در یکی از همین سفرها در فستیوال بین‌المللی رنسانس دوم شهر میلان، چند روزی را با هم گذراندیم. از او پرسیدم...

Download it Here!

آقای حمید صدر ایران یعنی چه؟

ایران روی نقشه جغرافیا عبارت از یک واحد جغرافیایی، که از شمال به کشور روسیه و از غرب و شرق و جنوب هم که می‌دانید؛ خلیج فارس.

تاریخش به دو قسمت تقسیم شده؛ یک قسمت قدیم و یک قسمت جدید و قبل از اسلام... به جامعه مدرن نرسیده هنوز و مثل اینکه زیاد علاقه‌ای هم ندارد زود برسد.

مردمش آگاهی زیادی از وضع دنیا ندارند و با تصوات خودشان زندگی می‌کنند. تخیلی و شاعرانه فکر می‌کنند و هنوز به واقعیت دنیای امروز نزدیک نشدند.

یکی از کشورهای متوسط دنیای سومی است که در خاورمیانه قرار گرفته و بعد باید مواظب باشد که از ترکیه و کشورهای همجوار عقب نماند.


حمید صدر، داستان‌نویس مقیم اتریش / عکس از زمانه

قشنگ‌ترین تجربه‌ای که در عمرتان داشتید چه بوده؟

تجربه‌های زیادی داشتم.

قشنگ‌ترینش. همان تجربه‌ای که وقتی به آن فکر می‌کنید لبخند می‌زنید؟

یادم نمی‌آید چیزی.

حتی تولد پسرت؟

آن مثلا یکی از آن‌ها است.

بدترین تجربه‌ای که غمگینت می‌کند و در ذهنت مانده چیست؟

روزی بود که از ایران شنیدم که گفت، اینجا صدای انقلاب اسلامی است....

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

ایشان هنوز هم فکر میکنند ایران همان ایرانی ست که قبل از سال 1350 ترک کرده بود . عزیز من هم اکنون مبارزات زنان ایران در صدر جنبشهای زنان است جنبش دانشجوئی ایران یکی از با تحرکترین جنبشهاست آگاهی های سیاسی مردم ایران در بالا ترین سطح دنیا قرار گرفته است دلیل مهمش هم اینست که رژیم ایران یکی از وحشی ترین رژیمهاست . حتی در جزئی ترین مسائل مردم دخالت میکند زیرا همه چیز در ایران با سیاست گره خورده است

-- فرهاد- فریاد ، Jul 26, 2008

جالب بود. ولي: "باید مواظب باشد که از ترکیه و کشورهای همجوار عقب نماند." به نظرم تا همين الان هم عقب مانده است.

-- ماني جاويد ، Jul 26, 2008

چه عرض کنم ؟ عزیزان آنوری فاصله تان گاهی از ما بعید می نماید

-- حسین ، Jul 27, 2008

آیا سایت رادیوی محترم زمانه هیچ نظارتی بر مطالبی که ارایه میشود ندارد وهر مطلبی صرفا به دلیل آنکه از طرف آقای معروفی یا...ارسال میگردد. بلافاصله در سایت قرارمیگیرد.
لطفا دوباره به مطالب بالادقت کنید تا به عمق بی اطلاعی این فرد از وضعیت فعلی ایران پی ببرید.
وجای پرسش از آقای معروفی شما با چه منظوری این نیمچه مصاحبه بدون ابتدا وانتها را برای ما جماعت بدون اطلاع بی سواد عقب افتاده و ... تهیه فرمودید واقعا با چه منظوری


-- پیمان ، Jul 27, 2008

جناب صدر را كه كسي نمي شناسد ولي براي شما آقاي معروفي جدن متاسفم كه عناد شما را به آنجا كشانده كه از امضاي خود مهر لاستيكي ساخته ايد.

-- هرمز ، Jul 28, 2008

البته واقعاً این یک مصاحبه نبود، بهانه ای بود برای نقل همان جمله ای که در تیتر آمده است. البته جمله ی جالبی بود. درست می گوید.

-- مهدی ، Jul 28, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)