تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
قلم زرين زمانه 5

برندگان قلم زرين زمانه می‌آيند

پرونده‌ی مرحله‌ی نخست داوری مسابقه‌ی قلم زرين زمانه امشب بسته شد تا پرونده‌ی دوره‌ی دوم يعنی گزينش ده داستان برگزيده گشوده شود. داستانهایی که از میان برگزیدگان مرحله اول انتخاب می شوند.

با بررسی چهارصد و شصت داستان رسیده پرونده‌ی مرحله اول گزینش جايزه قلم زرين زمانه را می بنديم.

فهرست برگزیدگان مرحله اول را در این صفحه ببینید

در لابلای داستان‌ها می‌چرخيدم و می‌خواندم، گاه غمم می‌گرفت که چرا بعضی‌ها کاغذ سياه کرده‌اند، و گاه احساس شوق و غرور داشتم که: چه داستان قشنگی! کاش نويسنده‌اش اين را بفهمد! کاش برای جايزه و چاپ فقط ننويسد، يک گوشش برای تحسين "در" باشد، و گوش ديگرش برای تقبيح "دروازه".
راستش داستان‌های بسيار خوبی خواندم. داشتم به اين فکر می‌کردم از بين اين همه کار خوب چه جوری ده داستان را به عنوان برگزيده معرفی کنيم؟ کاش می‌توانستم به جای تمام جايزه‌ها به برگزيدگان مرحله‌ی نخست يکی يک شاخه گل بدهم، و يک سلام.

460 داستان تا روز پانزدهم اوت

460 داستان ارسالی شما تا روز پانزدهم اوت آمد و آمد، در دبيرخانه فهرست شد، فرمت‌ها يک دست شد، و روی سايت زمانه قرار گرفت که در گام نخست، به پاس نوشتن، حق انتشار را ادا کرده باشيم. 460 داستان که خيلی از آنها اصلاً داستان نبود يا ضعيف بود يا ضعف تأليف داشت، و برخی از آنها انصافاً خوب بود، عالی بود، شوق‌انگيز بود.

172 داستان برای مرحله‌ی دوم

172 داستان به مرحله‌ی دوم راه يافتند. بسیاری از این داستان‌ها را شخصاً خواندم و بعضی از آنها را مرور کردم. آنچه به نظرم می‌رسد این است که اولاً به نظر داوران احترام گذاشته‌ام، ثانیاً به این نتیجه رسیده‌ام که اگر همه آنها عالی نیست اما کارهایی است قابل قبول و بعضی از آنها بسیار درخشان و قوی. و اعتراف می‌کنم که در بین این داستان‌ها در مواردی، آثاری خواندم که آنها را شاهکار می‌دانم.

مرور داستان‌های ارسالی
مدتی است که برنامه‌ی "این‌سو و آن‌سوی متن" را با مرور بر داستا‌های ارسالی شما به قلم زرین زمانه پی می‌گیرم. و اگر تا کنون برنامه‌ها را در سایت منتشر نکرده‌ام به این خاطر بوده که در رأی داوران تاثیر نگذارد.

هنوز دارم می خوانم و می‌خواهم ببینم آیا باز هم به این موارد شاهکار بر می‌خورم؟.

می‌خواهم بگویم تمامی ماجرای قلم زرین زمانه به همین شکل بداهه‌نوازی شده است. یک بداهه‌نوازی صادقانه. یک کار فشرده و وقت‌گیر که حاصلش شناختن و خواندن داستان‌های بسیار خوب بوده است.

هفت داور

در ابتدا پنج داور داستان‌ها را بررسی می‌کردند. در یک ماه پایانی چنان حجم داستان‌ها بالا رفت که ما از دو نویسنده معتبر دیگر دعوت به همکاری کردیم. در مجموع هفت داور از ایران، کانادا، آلمان، هلند، آمریکا به خواندن آثار ارسالی شما مشغول بودند. بار دیگر از داوران که همگی نویسندگان معروف و ارزشمند ایران‌اند صمیمانه تشکر می‌کنم که این کار سخت و حساس را بدون هیچ اما و اگری به عهده گرفتند. یعنی مسئولیت داوری بر داستان‌هایی که نام نویسندگانش را نمی‌دانی.

می‌خواهم بگویم تنها داستان، مد نظر دوستان ما بوده است.

260 نویسنده

قلم زرین زمانه و مجموعه‌ی همه‌ی این کارها متعلق است به 260 نویسنده، هفت داور، دبیرخانه‌ی قلم زرین زمانه و من. متعلق است به بچه‌های زمانه، دوستان خوبم؛ چه آنها که در امور فنی و گرافیک این همه تلاش کردند و چه همکارانی که در هر دیدار و گفت و شنودی تلفنی، ابراز ذوق و شوق‌شان را از خواندن داستانی به من دریغ نکردند، چه مدیر رادیو که در تمام لحظه‌ها شخصاً به تمام امور نظارت داشت.

3 تابلو نقاشی

علی‌اکبر صفائیان، علی نصیر، علی‌رضا درویشی؛ سه نقاش مشهور ایرانی ساکن آلمان در این مدت با ما همراه بودند و هر یک از آنان اعلام کردند که یک تابلو نقاشی به سه نفر اول اين مسابقه اهدا می‌کنند. این نیز بر قشنگی همه چیز می‌افزاید که هنرمندان کنار هم ایستاده‌اند و آثار یکدیگر را می‌بینند و می‌خوانند.

برگزیدگان مرحله دوم

قطعاٌ تا روز 5 سپتامبر اسامی داستان‌های برگزیده‌ی مرحله دوم را خواهیم دانست. قرار است هر داور از بين 172 داستان ده داستان منتخب خود را اعلام کند. حالا وسواس‌ها آغاز می‌شود، کاربردهای تکنيکی در موضوع، شخصيت‌پردازی، تصويرسازی، ديالوگ، صحنه‌سازی، جلوه‌های ويژه، ايجاز، و تمامی عناصر داستان در نظر گرفته خواهد شد. داستان‌هايی که قبلاً منتشر شده يا در جايزه‌ی ديگری شرکت کرده در اين مرحله کنار گذاشته می شود. از هر نویسنده تنها یک داستان به فهرست نهایی برندگان وارد خواهد شد.

اعلام نتایج نهایی و نام برندگان

در دومين هفته‌ی سپتامبر، همزمان با روزهای اولین سالگرد آغاز به کار رسمی راديو زمانه، نام برندگان در ايران و خارج از کشور طی جشنی دوستانه در خانه هدايت برلين به اطلاع همگان خواهد رسيد. ترتیبات دریافت جایزه ها در ایران همان زمان کتبا به برندگان اطلاع داده می شود. آثار برگزیده جداگانه در کتابی از سوی نشر گردون با همکاری زمانه منتشر خواهد شد.

چند داستان را هم برای یک کتاب آلمانی نامزد خواهم کرد. مجموعه داستانی که قرار است انتشارات سورکامپ آلمان از نویسندگان معاصر ایران به انتخاب من منتشر کند. قشنگی ماجرا اینجاست که در بین داستان‌های انتخاب شده از نویسندگان نام‌دار حالا چند داستان از نویسندگانی در اختیارم قرار گرفته که نام‌شان را تازه شنیده‌ام.

و... آغاز دومين دوره‌ی قلم زرين زمانه
دومين دوره‌ی جايزه‌ی قلم زرين زمانه را با اعلام عمومی در ماههای آینده آغاز خواهيم کرد. وقتی جامعه‌ای چنين شوق زايش و ذوق توليد ادبيات خلاقه دارد چرا دیده شدن و تحسین شدن کارش را از آن دريغ کنيم؟ با تجربه این اولین مسابقه عمومی داستان در خارج از ایران دور دوم را با دلگرمی بیشتر و برنامه ریزی بهتر آغاز می کنیم. نقد شما می تواند برای دور دوم کارساز باشد چنانکه تا همینجا هم از نظرات شما آموخته ایم.

زمانه زمينه‌ای است برای نوشتن و انتشار، جايی برای کنار هم نشستن، تريبونی برای صداهای تازه.

شاد باشيد.



توضیح: منظور آقای معروفی از اینکه تا 5 سپتامبر اسامی برگزیدگان را خواهیم دانست هیات برگزار کننده است. نامزدهای دریافت حوایز سه روز قبل از اعلام نتایج مسابقه در سایت زمانه معرفی می شوند و بنا بر قرار در شب سالگرد آغاز به کار رسمی زمانه برندگان اعلام خواهند شد - زمانه

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

جناب آقای معروفی. خسته نباشید. من اما، وقتی در مبان داستانهای برگزیده، داستانهایی می بینم در 5500 کلمه، احساس می کنم سرم کلاه رفته است. و مطمینم خیلیها که به شرط اولیه مسابقه ، یعنی حداکثر 1500 کلمه، گردن نهادند، چنین احساسی خواهند داشت. شادمان باشید.
---------------------
زمانه: معیارهای مسابقه صرفا در مورد برگزیدگان نهایی اعمال می شود. برگزیدگان مرحله اول کسانی اند که توانسته اند داستانی قابل قبول ارائه کنند

-- رضا ، Aug 30, 2007

جناب معروفي اون نيم مثقال آبروي ادبي من به باد رفت!

-- امير ، Aug 30, 2007

اين كار قابل ستايش راديو زمانه را من ادامه همان خطي ميدانم كه مجله گردون در ايران مبتكرش بود.
آنچه ميماند استفاده گشاده دستانه ما ايرانيان از به كار بردن كلمه "شاهكار" است. يادم ميايد سالها پيش و اگر اشتباه نكنم در مجله آدينه شاملو گفت در ايران رمانهائي نوشته شده است كه اگر امكان نشر بيابند ادبيات جهان را منفجر خواهد كرد ( نقل به مضمون)! سالها بعد آن رمانها منتشر شدند و آب هم از آب تكان نخورد.
اميدوارم اين بار اغراق نكرده باشيم و نظر آقاي معروفي صائب باشد.
من كه بيصبرانه منتظر رويت اين شاهكار ها هستم!

-- شهاب ، Aug 30, 2007

با سلام
5 داستان فرستاده بودم و انقدر ( كمي همراه با سماجت ) پيگيري كردم كه در همين قسمت كامنت ها جواب گرفتم كه « داستان هايتان رسيد» و اسم ام به ليست اسامي اضافه شد. داستان ها را در سوم اوت فرستاده بودم و وقتي ديدم داستان هايي كه دو هفته بعد از داستان هاي فرستاده شده اند روي سايت قرار گرفته اند ؛‌ كامنت گذاشتم كه مشكلي نباشم . باز هم جواب گرفتم كه مشكلي نيست و داستان ها به تدريج روي سايت قرار مي گيرند. تا امروز كه ليست نهايي مرحله ي اول روي سايت قرار گرفت و به قول آقاي معروفي پرونده بسته شد و معلوم نيست آن پنج داستان ( جنين هاي پير ؛ و آفتاب ... ؛ سلام اي شب معصوم ؛ روز ها ... روز هاي موذي بي همه چيز ؛ پر از حرف هاي مچاله شده ) كجايند و چرا همراه بقيه ي داستان ها روي سايت قرار نگرفته اند و بلطبع در مسابقه هم شركت داده نشده اند. اگر داستاني از من به دست شما نرسيد اسم ام چه طور در ليست اسامي بود ؟اينكه اسم داستان ها را نوشتم مي توانيد بگذاريد به حساب خوشبيني نسبتاً كودكانه اي كه فكر مي كنم با اين همه پيگيري شايد باز اشتباهي رخ داده باشد. واقعاً جالب بود ! خسته نباشيد

-- آرزو بناب ، Aug 30, 2007

البته شرط 1500 کلمه از مسابقه برداشته شد. پس اعمال آن برای گزینش نهایی داستانها دیگر چه صیغه ای است؟!!
--------------------------------------------------------
زمانه: دوست عزيز،
ما در دومين مقاله و گزارش مربوطه شرط ها را برداشتيم. ملاک فقط داستان کوتاه قوی است.

-- نویسنده ، Aug 30, 2007

خب، اينكه از بين اين همه داستان و اين همه نويسنده ؛ داستان هاي من سر به نيست مي شوند و من با خوش بيني بسيار باز هم احتمال مي دهم كه اشتباهي رخ داده باشد و رخ نداده است و كامنت هاي اعتراض هم همراه داستان ها مي روند جايي كه عرب ني انداخت... بايد اعتماد به نفس من را بالا مي برد. اما متأسفانه يا خوشبختانه من متوجه سطح داستان هايم هستم. براي همين مي ماند غصه ي اين همه وقت تلف كردن و پيگيري بيهوده ؛ و رفتن دنبال كار هاي انتشار مجموعه داستان. تا بماند كه من يك بلندگويي پيدا كنم و گرد و خاك كنم كه اين راديو زمانه با قصه هاي من چنين و چنان كرد. ديگر به قول فيلم ها حرفي براي گفتن نمانده است. صلاح سايت و اعتبار خويش ؛ خسروان دانند...
---------------------------------
زمانه: خانم بناب عزیز، علت پاسخ ندادن به کامنت شما این است که دبیرخانه قصه دارد بررسی می کند چرا داستانهای شما در لیست وارد نشده. اما وارد نشدن داستان در لیست به معنای وارد نشدن در مسابقه نیست. در ضمن چون نام نویسنده ها نمی تواند با داستان شان همراه باشد و داوران باید قصه را بدون توجه به نویسنده آن بخوانند نمی توان قصه شما را که در بخش کامنت گذاشته اید منتشر کرد. از این گذشته برای مسابقه دریافت قصه از مسیر تعیین شده ضروری است و کامنتها محل مناسبی برای دریافت قصه نیست.
فرستادن 5 داستان و نيز از طريق کامنت فرستادن آنها کار شما را دچار مشکل کرده است. اينها خارج از اصول پذيرش قصه بوده، ولی با اين حال سه داستان اول شما را به داوران تحويل خواهيم داد.

-- آرزو بناب ، Aug 31, 2007

اگر شرايط داستان هايي خارج از اصول پذيرش قصه است؛ قاعدتاً نبايد نام نويسنده شان در ليست اسامي باشد. و نويسنده اش جواب بگيرد كه داستان هايش رسيده است. اين مي تواند در نظر من اشتباهي را كه البته سهمي هم در آن داشته ام معني دار كند. اين معني هم مي تواند آدم را عصباني كند. ممنونم كه رسيدگي كرديد. منظورم اين نبود كه داستان ها در قسمت كامنت ها منتشر شوند. مي خواستم بدانم چه اتفاقي افتاده و قرائن اين طور نشان مي داد كه جوابي نخواهم گرفت. خب اشتباه كرده ام. موفق باشيد.

-- آرزو بناب ، Aug 31, 2007

با تقديم ادب
هنوز نام دو داستان را در آن ميان نمي بينم:
- جن تلويزيون
- پيچ گوشتي
آيا تمام داستان ها فهرست شده است؟
آيا داستاني كه در اين فهرست نيست خوانده نشده است؟

-- جن تلويزيون - پيچ گوشتي ، Aug 31, 2007

با عرض سلام میخواستم بپرسم در مورد شرط انتشار داستانها، داستانهای منتشر شده در وب هم جزو داستانهای منتشره محسوب میشوند یا منظور داستانهایی است که به صورت مکتوب منتشر شده است؟ ممنون

-- آرش ، Aug 31, 2007

اقا ما که بدرقم منتظر مرحله دوم هستیم
قلبمون داره بدجوری میتپه

-- نویسنده ، Sep 1, 2007

سلام
واقعا مسابقه ی بسیا خوبی بود!!!
حتما این مسابقه را بعد از سمفونی مردگان باید دومین شاهکار آقای معروفی حساب کرد!!!!
واقعا خسته نباشید جناب معروفی داوری ها شاهکار بود.شاهکار.شاهکار.....!!!!

محسن

-- impact195@yahoo.com ، Sep 1, 2007

سلام
مي‌خواستم بدونم چجوري مي‌شه از مسابقه‌ي بعدي مطلع شد؟
منظورم چيزي شبيه خبرنامه است كه به آدرس اعضا يا علاقه‌مندان ميل بشه.

-- عماد ، Sep 2, 2007

جایزه ی نقدی ش هم بیشتر کنید بد نیست 1میلیون برای سه نفر خیلیی دیگه...
معمولی ترین جشنواره های ایرانی هم(هر چند فقط به جایزه نیست ولی تودنیا هم جایزه های پربها مورد توجه تر است)الان دارن 7/6 سکه به نفر اول میدن.
بعد یهچیزی کاش شما همحالا که میگین داستان خوب زیاده مثل جایزه ی بهرام
صادقی بیست وخورده ای داستان(یا هر تعداد که حاوی هنر باشند) رو معرفی کنید ولی فقط به همون 10نفر جایزه بدین که مسابقه از
ارزش و هم هیجان نیفته.

-- ایلیا... ، Sep 3, 2007

با سلام خدمت آقای معروفی عزیز.من یه داستان به نام مقصر براتون فرستادم.روش وقت هم گذاشتم در تاریخ 15 مرداد منتشر شده اند البته دو داستان دیگه هم به نام پرواز و اشتباه فرستادم که در عرض یه روز نوشتمشون و در تاریخ 25 مرداد منتشر شده اند.هر چند هیچکدام به مرحله اول هم راه پیدا نکرد.البته باید بگم ناراحت نشدم .داوری خوب بود.اولین داستانی بود که نوشته بودم.نمی دونم خوندید یا نه.اما اگه خوندید خیلی دوست دارم اگه دوست داشتید اشکالات کارم رو بدونم .ثانیا می خوام ازتون بپرسم با توجه ب اینکه رو این داستان وقت گذاشتم ببینم واقعا به نظر شما من استعداد نویسندگی دارم یا بهتره همین الان بدون اینکه خیلی خودم رو آزار بدم ببوسم بذارم کنار.ثالثا می خوام بدونم به نظر شما من چطور میتونم تو نویسندگی پیشرفت کنم.رابعا به همین ایمیل جوابو البته اگه وقت داشتید ارسال کنید.چون نظر یه نویسنده و کسی که تو این کار اوستاس خیلی برام مهمه.

-- محمد ، Sep 4, 2007

امروز 5 سپتامبر هست. چرا پس اسامی برگزیدگان دور دوم که "اسامی آنها را خواهیم دانست" اعلام نشده؟!؟!؟!

-- نویسنده ، Sep 5, 2007

سلام جناب معروفی. شما گفته بودید که قصه های پنج نویسنده از میان آن ها که در مسابقه شرکت کرده اند را در برنامه این سو و آن سوی متن بررسی کرده اید. آیا این برنامه ها از رادیو فردا پخش شده؟ البته دیشب قصه خانم ژیلا یعقوبی خوانده شد.آیا گوینده خود شما هستید؟ چون صداتان خیلی جوان به نظر می رسد. امید که همچنان جوان بمانید.

-- sanaz ، Sep 5, 2007

سلام((قطعاٌ تا روز 5 سپتامبر اسامی داستان‌های برگزیده‌ی مرحله دوم را خواهیم دانست)).فکر کنم 5 سپتامبر گذشت اما...........

-- مونالیزا ، Sep 5, 2007

سلام

مگه برگزیدگان مرحله دوم را معرفی نمیکنید؟

-- نویسنده ، Sep 6, 2007

سلام
امروز 6 سپتامبر ِ پس داستان هاي برگزيده چه شد؟؟

-- شهريار ، Sep 6, 2007

فکر میکنم 6ام سپتاتمبره وخبری نیست از نتایج

-- ایلیا ، Sep 6, 2007

چرا برندگان مرحله دوم را اعلام نمی کنید؟
دو روز از 5 سپتامبر گذشته!

-- بدون نام ، Sep 7, 2007

سلام آقای معروفی!
مگر گزینش و انتخاب داوران مرحله به مرحله نیست؟ مگر نه این که داستان های مرحله دوم از داستان های انتخاب شده در مرحله اول باید به مرحله ی بعدی راه یابند؟ متاسفانه هیچ کدام از داستان هایی که در مرحله اول گزینش شده اند در مرحله دوم نیستند. بنده با تطبیقی که در کل داستان های مرحله اول و دوم انجام دادم هیچ کدام از داستان های مرحله اول در مرحله دوم نیستند. لطف کنید و پی گیری نمایید. با تشکر.
----------------------------------
زمانه: این یک مشکل فنی است که وقتی برچسب داستان مرحله اول را به برگزیده مرحله دوم تغییر می دهیم از فهرست مرحله اول خارج می شود. تلاش می کنیم بتوان به داستانهای مرحله دوم دو کاتگوری داد که در هر دو لیست قابل مشاهده باشند

-- بدون نام ، Sep 7, 2007

از اقاي معروفي خواهشي كه دارم
نظر خودشان را مربوط به داستان
توپ ها و جمجمه ها به طريقي كه
برايشان امكان دارد اعلام بفرمايند
در ضمن مي خواهم به اقاي معروفي
خسته نباشيد بگويم . سايه تان مستدام

-- بدون نام ، Sep 8, 2007

واقعیت این است که شما هم مثل تمام این
مملکت فرم زده هستید مطمئنا خیلی از کارهای منتخب حرفی برای گفتن نداشتند
و یا اصولا محتوایی اما انتخاب شدند .من فکر
میکردم در این فرم بازار وطنی و حتی جهانی
حرف جدید زدن ارزش خواهد داشت حالا نمیدانم
برای خودم متاسف باشم یا شما؟
--------------------------------
اگر به حرف شما تن دهم، بايد برای خودم متأسف باشم که دارم عمرم را حرام می کنم.
با احترام/ عباس معروفی

-- بدون نام ، Sep 8, 2007

مفهوم این کامنت آخری از مهتوا چیه؟ چه معیار های برای مهتوا داشتن یک داستان هست؟... آیا اگه داستانی مهتوا نداشت یعنی داستان بدی؟... فرم زده یعنی چی؟... یعنی اگه کسی درست نوشت ایراد داره... من که چند تا داستان رو خوندم فرم های ظعیفی دیدم... جناب حرف جدید مهم نیست دید مهمتر...

-- مانی ، Sep 11, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)