تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

بلاگر زندانی در خطر است

امیررضا نیکو

چند تن از نزدیکان خانوادگی حسین درخشان، بعد از انتشار خبر درخواست حکم اعدام برای این زندانی از سوی قاضی صلواتی، با انتشار نامه سرگشاده‌ای وضعیت این زندانی را وخیم اعلام کرده و او را قربانی اختلافات بین قوه قضائیه، دولت و سپاه دانسته‌اند.

این نامه که متن آن در اختیار رادیو زمانه قرار گرفته است، خطاب به «رسانه‌های آزاد و مردم آزاده جهان» نوشته شده و هدف از انتشار آن اطلاع‌رسانی درباره پرونده این زندانی ذکر شده است.


حسین درخشان

در بخشی از این نامه با اشاره به اختلاف‌های داخلی بین قوای درون حکومت و قربانی‌شدن این زندانی آمده است: «در جریان کشاکش بین سه ضلع دولت، قوه قضاییه و سپاه، حسین بازیچه شده است. اخیرا برای تماس‌ها و ملاقات‌های او نیز محدودیت‌هایی به‌وجود آمده و همزمان با آن شایعه اعدامش منتشر شده است. پدر او در طول این دو سال، دوبار بر اثر شنیدن همین خبرهای غیررسمی سکته قلبی کرده و حال روحی وخیمی دارد، مادرش نیز وضعیت بسیار نامساعدی دارد. نامه‌های خانواده به سران نظام – چه سرگشاده، چه خصوصی- مورد توجه قرار نگرفته و علی‌رغم دیدارهای حضوری با حسین بسیاری از سوالات خانواده درباره وضعیت نگهداری وی بی‌پاسخ مانده است.»

نویسندگان این نامه همچنین به وضعیت او اشاره داشته و نوشته‌اند: «این چندمین باری است که در طول ۲سال بازداشت غیرقانونی، شایعه مجازات اعدام برای حسین درخشان در رسانه‌های معتبر حکومتی منتشر می‌شود. او وکیل ندارد. از دسترسی به هرگونه اطلاعاتی محروم است و خانواده‌اش در وضعیت بدی به سر می‌برند؛ آن قدر بد که بعد از هر نامه سرگشاده به مسوولین جمهوری اسلامی تهدیدهای مختلف می‌شوند و مسیرهای بین‌المللی نیز بر ایشان بسته است. خانواده هیچ‌گونه مسیری برای اطلاع‌رسانی ندارد و در اندک دفعاتی که اطلاعاتی منتشر شده، پدر حسین مجبور به تکذیب اخبار شده است تا پرونده فرزندش به دستور مسوولان پرونده «بحرانی» نشود.»

دراین نامه که با امضای «چندتن از نزدیکان خانواده حسین درخشان» ارسال شده است، همچنین به دولت کانادا به دلیل حمایت نکردن از این زندانی انتقاد شده و آمده است: «دولت کانادا هم که حسین تبعه آن است تلاشی ویژه در جهت آزادی او انجام نداده و تنها در این میانه گروه‌های آزاده دنیا پیگیر رهایی حسین به عنوان یک فرد از جامعه بشری هستند. کانادا از نتیجه‌ای که در پرونده زهرا کاظمی پیش آمد، درس نگرفته و یکی دیگر از شهروندان خود را در مسیر قضایی ایران تنها گذاشته است.»

در ادامه، نویسندگان نامه «همکار حکومت» خوانده شدن این بلاگر زندانی توسط عده‌ای را بی‌انصافی خوانده و همچنین نوشته‌اند که: «او بر اساس یافته‌های شخصی‌اش به ایران سفر کرد و قبل از آمدن به ایران اعلام کرد آمادگی پاسخگویی درباره سفر به اسراییل و حتی رفتن به زندان را دارد ولی دوست دارد تا اطلاع ثانوی در وطن اصلی‌اش زندگی کند.»

در پایان این نامه از همه مخاطبان این نامه درخواست کمک شده و آمده است: «از شما می‌خواهیم صدای خانواده حسین را به گوش همه برسانید؛ او با وجود گذشت سه ماه از برگزاری دادگاهش، کماکان در زندان انفرادی است، حکمش را نمی‌دهند و حق دسترسی به رسانه‌ها را ندارد. افرادی که بعضی زمان‌ها با او هم‌اتاق می‌شوند عموما از افراد جانی و محکوم به اعدام هستند تا فضای زندگی روزانه حسین را تحت تاثیر قرار دهند. از او به بهانه تخفیف در مجازات و زیر انواع فشارها اعترافاتی گرفته‌اند که به گفته خود او در مسیر دادگاه مورد استناد قرار گرفته و صدور هرگونه حکمی درباره او را آسان کرده است. حق هواخوری ندارد و این زندگی سخت و طاقت‌فرسا در آستانه ورود به سال سوم است. اطلاع‌رسانی و پیگیری کنید.»

دفاع در حوزه مدنی

یکی از مطلعان پرونده در این‌باره به رادیو زمانه می‌گوید: «پرونده حسین بسیار پیچیده شده است. از یک طرف دایره دوستانش که حاضر باشند برای کمک به او وقت بگذارند زیاد نیست. زیرا نوشته‌های تند او علیه برخی از فعالان حقوق بشر و اصلاح‌طلبان که باعث به دردسر افتادن آنها شد، باعث شد در فضای رسانه‌ای اعتماد از او سلب شود و وقتی افراد به کسی اعتماد نداشته باشند، در دفاع از او هم دچار تردید می‌شوند.»

این فرد مطلع که در جریان پرونده درخشان قرار دارد، می‌گوید: «حسین تائب و سپاه می‌خواهند از او استفاده کرده و از این طریق برای رحیم مشائی پرونده بسازند.»

وی با اشاره به بازجویی‌های اخیر درخشان که بخشی از آنها در خبرگزاری فارس به اسم ح.د. منتشر شد ادامه می‌دهد: «آنها در تلاشند تا به درخشان تفهیم کنند که حسین عامل گری سیک است و خواسته از طریق نظریه‌های پست‌کلنیال برای حفظ منافع آمریکا و انقلاب نرم، بین اصولگرایان نفوذ کند و مشائی هم جزئی از این پروژه است و در واقع کل ماجرای این اتهامات این است که حسین را برای پرونده‌سازی علیه مشایی و برداشتن مشکلات داخلی خودشان در حکومت لازم دارند.»

وی همچنین از رسانه‌ها و فعالان مدنی درخواست می‌کند که به دور از اغراض شخصی و برای حمایت از یک زندانی که مثل هر زندانی دیگری دارای حقوقی است، از قربانی‌شدن او جلوگیری کنند.

حسین درخشان در اوایل پاییز سال ۸۷ خوردشیدی در تهران بازداشت شد و پس از دو سال زندان، در تیرماه سال ۸۹،در دادگاهی که در شعبه پانزده دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی تشکیل شد، اتهام‌های همکاری با دول متخاصم، تبلیغ علیه نظام اسلامی، تبلیغ به نفع گروهک‌های ضد انقلاب، توهین به مقدسات، راه‌اندازی و مدیریت سایت‌های مبتذل و مستهجن به وی وارد شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چقدر بهش گفتم ایران رفتن رو بیخیال شو. یاد شوخی کوندرا می افتم.

-- محمود ، Sep 21, 2010

براش خیلی متاسفم خیلی . بگو آبت نبود نانت نبود ایرانت رفتنت چه بود. خدا به دادش برسه

-- یک خاتون ، Sep 22, 2010

امروز روز کمک کردن و نجات اوست ،مانند هر انسان دربند دیگر از دست یک حکومت فاسد در فردای آزادی از ا‌و به نقد بپردازیم . ا‌و راه در دادگاههای صالحه کانادا(محل زندگیش) به دادگستری بکشیم ،در مخالف با اشتباهاتش بنیویسیم ا‌و را افشأ کنیم .امروز همه ما باید د/ راه نجات ا‌و و هر انسان دیگری که به خاطر ابراز عقیده یا یک موضوع سیاسی در زندان است بکوشیم. بخاطر انسانیت و برای دفاع از آزادی و آزادی بیان بّر خود مسلط شویم و آزادی حسین درخشان و همه ایرانیان در بند را پیگیری کنیم

-- جهانگیر آرشید ، Sep 23, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)