تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
رویدادهای حقوق بشری در هفته‌ی گذشته

تداوم بازداشت‌ها و صدور احکام سنگین

اردشیر زارع‌زاده

شیوا نظرآهاری، سخنگوی کمیته‌ی گزارشگران حقوق بشر و دبیر سابق کمیته‌ی دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، بعد از تحمل ۲۶۶ روز بازداشت با وثیقه‌ی ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. در کنار اتهامات چهارگانه‌ی او، اتهام محاربه به این فعال حقوق بشر با واکنش های بین‌المللی همراه شد.

رضا زارعی، وکیل حسن اسدی زیدآبادی، عضو زندانی سازمان دانش‌آموختگان از سوی شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه فراخوانده شد و حکم پنج سال حبس تعزیری، در ارتباط با پرونده‌ی پیشین این عضو شورای مرکزی ادوار تحیکم وحدت، به وی ابلاغ شد.


شیوا نظرآهاری

حسن اسدی زیدآبادی، عضو زندانی سازمان دانش‌آموختگان (ادوار تحکیم) در ارتباط با پرونده‌ی قبلی خود به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، توهین به رییس‌جمهور، شرکت در تجمعات غیر قانونی و تشویش اذهان عمومی به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد. این در حالی است که او مجددا در روز ۳۱ مردادماه امسال دستگیر شده است.

حکم تعلیق هشت دانشجوی دانشگاه علوم و فنون بابل، توسط مدیریت و حراست این دانشگاه صادر شد. برای پنج نفر از این داشجویان، حکم یک ترم محرومیت از تحصیل و برای سه نفر دیگر تعلیق معلق صادر شده است.

دوشنبه ۲۲ شهریور

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، وکیل حقوق بشری زندانی، احضاریه رسمی «جهت پاره ای از توضیحات» دریافت کرده است که بر اساس آن باید روز شنبه به دادسرای ویژه اوین مراجعه کند.

رضا خندان در نبود همسرش، مسئولیت دو فرزند خردسالش را به تنهایی برعهده دارد و به دلیل ضبط برخی از وسایل و ابزارهای مربوط به شغلش در زمان تفتیش خانه‌شان، با مشکلات متعدد کاری مواجه شده است.

وی طی نامه‌ای به ریاست قوه‌ی قضائیه ضمن شرح رنج‌ها و گرفتاری‌هایی که برای خانواده در طی تفتیش و بازداشت همسرش ایجاد شده، خواهان آزادی هرچه سریع‌تر همسرش شده است. علی‌رغم تعیین وثیقه‌ی ۲۰۰ میلیون تومانی برای آزادی حشمت‌الله طبرزدی، فعال سیاسی در بند در زندان گوهردشت، وزارت اطلاعات با آزادی او مخالفت کرد و از پذیرش وثیقه‌ توسط دادگاه انقلاب ممانعت به عمل آورد.

حشمت‌الله طبرزدی، دبیر کل جبهه‌ی دمکراتیک ایران و سخنگوی همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر است که به دلیل تاسیس همبستگی برای دمکراسی و حقوق بشر به همراه دیگر فعالان سیاسی و حقوق بشری، دستگیر شد. محمدرضا رزاقی، وکیل پایه‌ی یک دادگستری و عضو کمیته‌ی حقوقی ستاد مرکزی انتخاباتی میرحسین موسوی، برای اجرای حکم یک سال حبس، به اجرای احکام دادسرای انقلاب اسلامی (مستقر در زندان اوین)، احضار و به بند ۳۵۰ منتقل شد.

وی به دنبال برگزاری یک جلسه‌ی محاکمه‌ی غیر علنی در اردیبهشت ماه، در شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام «تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» به دو سال حبس تعزیری محکوم شد که یک سال آن به تعلیق درآمده است. محمد غزنویان، فعال حقوق زنان و كودكان و دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی علوم سیاسی در قزوین، در حالی که با قرار وثیقه‌ی یک‌صدمیلیون تومانی آزاد است، به پنج سال حبس تعزیری محكوم شد.


حسن اسدی زیدآبادی

حمزه کرمی، زندانی سیاسی در اوین، به دلیل مقاومت در برابر ماموران زندان که قصد داشتند به هنگام انتقال او به بیمارستان به او پای‌بند بزنند، به دستور مقامات زندان به بند بازگردانده شد.

کرمی، مدیر مسئول سایت جمهوریت و از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات، قرار بود برای انجام آزمایش «آنژوگرافی» به بیمارستان منتقل شود.

حمزه کرمی که از سال ۷۴ تا ۸۰ مدیرکل سیاسی دفتر ریاست جمهوری بود، در دادگاه‌های جمعی پس از انتخابات اعترافاتی اجباری علیه خود و مهدی هاشمی انجام داد.

او در شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب به یازده سال حبس تعزیری محکوم شده بود که در دادگاه تجدید نظر استان تهران مورد تایید قرار گرفته است. محسنی، رییس دفتر میرحسین موسوی بازداشت شد.
هم‌زمان ماموران امنیتی دولت از حضور مردم و شخصیت‌ها در دفتر میرحسین موسوی جلوگیری می‌کنند و مراجعین را بازداشت و پس از ساعت‌ها بازجویی رها می‌کنند.

برخی از آنها را نیز به بازداشتگاه می‌برند و برای عدم مراجعه‌ی مجدد از آنها تعهد می‌گیرند. سپیده و سهیل الماسی منفرد، دانشجو و از بازداشت‌شدگان حوادث بعد از عاشورا که از تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۳۸۸ در زندان اوین به سر می‌برند، توسط شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به یک سال زندان محکوم شدند.

سه‌شنبه ۲۳ شهریور

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، وکیل زندانی و نسیم غنوی، وکیل او پس از دستگیری نسرین ستوده، از سوی وزارت اطلاعات تهدید شده‌اند که اگر در مورد پرونده‌ی این وکیل حقوق بشری زندانی با رسانه‌ها مصاحبه کنند، دستگیر خواهند شد. با دستور بازپرس پرونده و موافقت دادستان تهران، سارا شورد یکی از سه متهم آمریکایی بازداشت شده در ایران از زندان آزاد شد.

زهرا جدی، مرضیه جدی و علی امینی از فعالین مدنی در تبریز از سوی شعبه‌ی ۱۰۵ دادگاه جزایی تبریز در طی محاکمه ای غیابی به ۹۱ روز حبس، پرداخت دیه و تحمل شلاق محکوم شدند. این سه پیشتر به دلیل پخش اعلامیه برای دعوت از مردم به تجمع اعتراض‌آمیز در روز جهانی زبان مادری بازداشت شده بودند. این سه به هنگام دستگیری توسط باتوم به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند.

١٣ نفر از روحانیون حوزه‌ی علمیه‌ی ابوصالح شیراز که زیر نظر آیت‌الله علی محمد دستغیب، مرجع تقلید منتقد دولت اداره می‌شود، بازداشت شدهاند. این افراد چند روز پس از درگیری میان حامیان حکومت و طرفداران آیت‌الله دستغیب که در مسجد قبا رخ داد، دستگیر شده‌اند.

دادگاه تجدید نظر، فریبا پژوه را به یک سال حبس تعلیقی محکوم کرد. این روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس که پس از انتخابات خردادماه سال ۸۸ دستگیر شده، در دادگاه بدوی به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

به دنبال احضار احمد قابل از سوی شعبه‌ی ۹۰۳ دادسرای انقلاب مشهد، وی بازداشت شد. او به دلیل سخنرانی در شهرستان نجف‌آباد و مطالب و مصاحبه‌هایش در مورد اعدام‌های زندان وکیل‌آباد مشهد، دستگیر و روانه‌ی زندن وکیل‌آباد مشهد شد.


حمزه کرمی

فاطمه نصیرپور، سردبیر نشریه‌ی دانشجویی «آذربایجان قاینی» و عضو تشکل دانشجویی توقیف شده‌ی آرمان دانشگاه آزاد تبریز از سوی دادگاه انقلاب مرند به دلیل چاپ ویژه نامه‌ی این تشکل به مناسبت روز جهانی زن به شش‌ماه حبس تعزیری محکوم شد. در اسفند سال 1388 ماموران امنیتی با مراجعه به یکی از چاپخانه‌های شهر مرند، این نشریه‌ی دانشجویی را توقیف و فاطمه نصیرپور را بازداشت کرده بودند.

چهارشنبه ۲۴ شهریور

پس از گذشت شش‌ماه از ارائه‌ی درخواست مرخصی استعلاجی و پی‌گیری‌های خانواده‌ی هنگامه شهیدی، دفتر دادستانی تهران در تماسی با خانواده‌ی وی اعلام کرد که با درخواست مرخصی وی در قبال تودیع وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی موافقت خواهد شد.

این در حالی است که با وجود بیماری قلبی و بیماری‌های دیگری که این روزنامه‌نگار در زندان به آنها مبتلا شده و هم‌چنین عدم توانایی خانواده‌ی شهیدی در تودیع چنین وثیقه‌ی سنگینی، نگرانی‌ها نسبت به وضعیت او افزایش پیدا کرده است. وکیل و پدر حبیب‌الله گلپری‌پور از تایید حکم اعدام این زندانی سیاسی توسط دیوان عالی کشور خبر دادند. این حکم هنوز به وکیل او ابلاغ نشده است.

پنجشنبه ۲۵ شهریور

حکم بیست سال حبس تعزیری هفت مدیر جامعه‌ی بهایی، در دادگاه تجدید نظر به ۱۰ سال کاهش پیدا کرد.

فریبا کمال‌آبادی، جمال‌الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی، وحید تیزفهم و مهوش ثابت، هفت بهایی محکوم شده هستند که سرپرستی جامعه‌ی بهایی در ایران را برعهده دارند.

محسن صفایی فراهانی همراه با سه مامور نیروی انتظامی از زندان اوین به بیمارستان قلب تهران منتقل شد. آقای صفایی فراهانی پنج روز پیشتر توسط نماینده‌ی پزشک قانونی در زندان اوین مورد معاینه قرار گرفت. دکتر معاینه‌کننده از اینکه وی تا به حال به بیمارستان تخصصی منتقل نشده، ابراز تعجب کرده است.

ملامحسن حسینی، امام جمعه اهل سنت شهر کامیاران و قاضی دادگاه خانواده‌ی این شهر، در روزهای گذشته توسط ماموران امنیتی در کامیاران بازداشت شده و به مکان نامعلومی منتقل شده است. ملامحسن حسینی در خطبه‌های نماز جمعه‌ی دو هفته پیش از تهدید جانی خود توسط ماموران امنیتی پرده برداشته و گفته بود که طیف افراطی دولت تلاش‌ها برای وحدت مسلمانان را خنثی می‌کنند.


ارژنگ داوودی

خانواده‌ی ارژنگ داودی، زندانی سیاسی اعتصابی در زندان گوهردشت کرج، پس از گذشت بیش از دو ماه از اعتصاب غذای او می‌گویند جان این زندانی سیاسی در خطر است.

ارژنگ داودی در اعتراض به قطع تلفن‌ها و عدم رسیدگی به شکایتش از حاج کاظم، رییس زندان رجایی شهر، و هم‌چنین مصادره و به فروش رساندن منزل شخصی‌اش توسط قوه‌ی قصاییه دست به اعتصاب غذا زده است.

جمعه ۲۶ شهریور

حمید مافی، روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی از سوی دادگاه انقلاب قزوین به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد. وی ۲۰ بهمن‌ماه سال گذشته در محل کار خود در جزیره‌ی قشم بازداشت و پس از ۱۳ روز، با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

ایوب نعمتی، دانشجوی محروم از تحصیل دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران از صبح چهارشنبه و در پی مراجعه به دادسرای نظامی تهران در ارتباط با بررسی پرونده‌ی حمله‌ی وحشیانه به کوی دانشگاه تهران، بازداشت شد و تا این لحظه خبری از وی به دست نرسیده است.

شنبه ۲۷ شهریور

شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر، به شش سال حبس همراه با تبعید به زندان ایذه محکوم شد. این حکم پس از آزادی او در شعبه‌ی بیست و شش دادگاه انقلاب تهران صادر شده است.

محمد شریف، وکیل مدافع شیوا اظهارداشت: «شیوا نظر آهاری از سوی شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی به اتهام محاربه به سه سال و شش‌ماه حبس تعزیری در تبعید در زندان شهرستان ایذه، دو سال حبس به اتهام اجتماع و تبانی جهت ارتكاب جرم و شش‌ماه حبس به اتهام تبلیغ علیه نظام و پرداخت ۴۰۰ هزار تومان بدل از ۷۶ ضربه‌ی شلاق محكوم شده است.»

وی با بیان اینكه از محكومیت موكلم به محاربه حیرت‌زده شدم؛ چرا كه در پرونده وی هیچ مبنای قانونی برای این اتهام وجود نداشت.

وی تصریح كرد: «قطعاً در مهلت قانونی نسبت به حكم دادگاه بدوی اعتراض خواهم كرد و امیدوارم كه دادگاه تجدیدنظر باتوجه به وقایع مندرج در پرونده‌ی اتهامی، به صدور حكم قانونی مبادرت كند.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)