تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

نرگس محمدی در بیمارستان

مریم محمدی
mmohammadi@radiozamaneh.com

نرگس محمدی، نایب‌رییس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر و برنده‌ی جایزه‌ی حقوق بشری بنیاد الکساندر لانگر، روز گذشته یک روز پس از آزادی از زندان در بیمارستان بستری شد.

Download it Here!

این فعال حقوق بشری، ساعت ۱۲ روز پنج‌شنبه ۲۰ خرداد، در منزلش دستگیر شد. در حالی که فرزند سه‌سال و نیمه‌اش را پس از یک عمل جراحی از بیمارستان به منزل آورده بود.

او پس از آزادی از زندان گفت: «من یک مادر بودم و واقعاً توقع نداشتم ساعت ۱۲ شب مرا در حالی که فرزند مریضم را از تخت عمل تازه پایین آورده بودم و او گریه می‌کرد و دست‌هایش را دور گردنم قلاب کرده بود، از آغوشم جدایش کنند و مرا به اوین ببرند.»

تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی درباره‌ی علت بستری شدن او در بیمارستان، به زمانه گفت که وی پس از آزادی، هر از چندگاه بی‌دلیل به حالت فلج کامل می‌رود و در حالی که هوشیاری دارد نمی‌تواند حرکت و یا صحبتی کند. او تاکید کرد که نرگس محمدی پیش از این هرگز چنین بیماری‌ای نداشته است.


نرگس محمدی

تقی رحمانی هم‌چنین اضافه کرد که مطلع شده است همسرش از ۲۷ خردادماه، یعنی یک‌هفته پس از دستگیری در سلول انفرادی، به طور دائم به چنین حالتی دچار می‌شده است.

این حالت حتی در طی بازجویی‌ها نیز بارها به او دست داده و بازجویان بدون این‌که وی را به بیمارستان منتقل کنند در انتظار بهبود وضعیتش می‌ماندند و پس از آن بازجویی را ادامه می‌دادند.

تقی رحمانی گفت با توجه به این‌که همسرش تنها یک فعال حقوق بشری بوده و همه‌ی فعالیت‌های او آشکار و برای نیروهای امنیتی قابل پیگیری بوده است، نمی‌داند چرا در چنین وضعیتی، نیمه‌شب دستگیرش می‌کنند و سپس با توجه چنین بیماری مرموزی، بازهم وی را در بازداشت نگه می‌دارند. نرگس محمدی در حال انتقال به بیمارستان و در خیابان نیز دچار چنین حالتی شده است.

همسر نرگس محمدی با ابراز نگرانی به خاطر وضعیت وی گفت: «وقتی به چنین حالتی دچار می‌شود، به علت فلج موقت در هر حالتی که باشد باقی می‌ماند. به همین دلیل ممکن است در شرایط خطرناکی قرار گیرد.»


تقی رحمانی می‌گوید نرگس محمدی پس از آزادی، هر از چندگاه بی‌دلیل به حالت فلج کامل می‌رود

آقای رحمانی گفت در دهه‌ی ۶۰، در زندان شاهد بوده است که برخی از زندانیان به طور موقت دچار چنین حالتی می‌شدند، اما در آن دوران روشن بود که باید بازجویی قطع شود تا بیمار از زیر فشار خارج شود. گویا چنین اقدامی در مورد نرگس محمدی انجام نمی‌شده است.

تقی رحمانی توضیح داد که نرگس محمدی پیش از این دچار آمبولی ریه بوده و به همین دلیل مدارک پزشکی‌اش روز ۲۶ خرداد، شش‌روز پس از دستگیری به مقامات قضایی ارائه می‌شود. ماموران با وجود آگاهی از شدت بیماری وی و باتوجه به ابتلایش به بیماری جدید، بازهم در صدد نجاتش از این وضعیت خطرناک برنمی‌آیند و تا روز ۱۱ تیرماه او را در زندان نگه ‌می‌دارند.

خانم نسرین ستوده، وکیل دادگستری نیز اشاره کرد به این که وقتی دیروز به قصد دیدار با نرگس محمدی، به منزل وی مراجعه می‌کند و متوجه می‌شود که به بیمارستان منتقل شده، از این که بار دیگر دوقلوهای سه‌سال و نیمه‌‌‌ی این فعال حقوق بشری تنها مانده‌اند، بسیار متاثر شده است.

آقای رحمانی، همسر نرگس محمدی گفت که تا روشن شدن علت بیماری نرگس محمدی و نتایج کامل آزمایش‌های وی، در بیمارستان باقی خواهد ماند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اميدوارم يك روز همين بلا سر خودشون و زن و بچه هاشون بياد كه اينقدر تن و بدن خانواده‌هاي زندانيام سياسي را نلرزانند.

-- بدون نام ، Jul 6, 2010

به زندانیان دارو تزریق می کنند برای شکستن آنها یا برای کشتن شان.
آیا اینکه زندانی جوانی یا در زندان یا بلافاصله بعد از آزادی بر اثر سکته قلبی می میرد، نشان چیست؟ این جنایتکارن در شکنجه زندانیان هیچ حد و مرزی نمی شناسند. امیدوارم خانم نرگس محمدی هر چه زودتر بهبود یابد.

-- گلبانو ، Jul 6, 2010

بسیار غم انگیز است!!!
امیدوارم که مسوولین هر چه زودتر به خود بیایند و دست از این همه آزار و اذیت انسانها بر دارند. همه با هم هموطن هستیم براستی چرا؟
بنی آدم اعضای یکدیگرند
که در آفرینش ریک گوهرند

-- مسعود ازپارس ، Jul 6, 2010

درود بر این دو زوج رنج کشیده و خستگی ناپذیر.به امید آزادی ایران.

-- بدون نام ، Jul 7, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)