تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«از نهادهای بین‏المللی انتظار حمایت داریم»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

در ماه‏های اخیر در کنار سرکوب‏های گسترده و فزاینده بر فعالان گروه‏های مختلف سیاسی− اجتماعی و روزنامه‏نگاران و هم‏چنین مردم عادی در ایران، فشارها بر فعالان حقوق بشر و هم‏چنین فعالان جنبش زنان، شدت بیشتری یافته است.

Download it Here!

از جمله اعضای «کمیته‏ی گزارش‏گران حقوق بشر در ایران» زیر فشار همکاری با بازجویان و پذیرش اتهام همکاری با سازمان مجاهدین خلق قرار گرفته‏اند.

در این میان کوهیار گودرزی، روزنامه‏نگار و مهرداد رحیمی، دو عضو کمیته‏ی گزارش‏گران حقوق بشر در ایران به محاربه متهم شده‏اند که بر اساس قوانین جمهوری اسلامی با مجازات مرگ همراه است.

در حال حاضر هفت نفر از اعضای این کمیته زندانی هستند و چند عضو دیگر آن که احضار شده بودند، زندگی مخفی را در پیش گرفته‏اند.

آقای سپهر عاطفی، یکی از اعضای کمیته‏ی گزارش‏گران حقوق بشر است که در ایران زندگی مخفی دارد. در گفت‏وگویی که با آقای سپهر عاطفی داشتم، ابتدا از وی در باره‏ی آخرین وضعیت کوهیار گودرزی و هم‏چنین اتهامی که به او وارد کرده‏اند، پرسیدم:


آقای کوهیار گودرزی روز ۲۹ آذر به همراه دو عضو دیگر کمیته‏ی گزارش‏گران حقوق بشر؛ خانم شیوا نظرآهاری و آقای سعید حائری بازداشت شدند. اتهامات آقای گودرزی محاربه، تبلیغ علیه نظام و حضور در تجمع‏های غیرقانونی عنوان شده است.

در حالی که آیین‏نامه‏ی اجرایی سازمان‏ زندان‏ها، اصل تفکیک جرایم را به عنوان یک اصل اساسی مورد تاکید قرار می‏دهد، اما متاسفانه آقای گودرزی با فردی که به اتهام عضویت در سازمان القاعده دستگیر شده، هم‏بند است. البته ایشان به این وضعیت اعتراض کرده، اما تا این لحظه ترتیب اثری داده نشده است.

آقای گودرزی چهارم بهمن از سلول انفرادی خارج و به یک سلول سه نفره در بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است.

آقای عاطفی، چرا به ایشان و هم‏چنین مهرداد رحیمی، اتهام محاربه زده شده است؟

به نظر می‏رسد که مسئولین قضایی و بازجوها قصد دارند با مرتبط کردن کمیته‏ی گزارش‏گران حقوق بشر با سازمان‏های سیاسی خارج از کشور، مقدمه‏ای برای زدن اتهام محاربه به اعضای این کمیته‏ی مستقل حقوق بشری بچینند و اتهامات سنگینی را به آن‏ها تحمیل کنند.

در صورتی که کمیته‏ی گزارش‏گران حقوق بشر، همان‏طور که در مرام‏نامه‏اش آمده است، تشکل مستقلی است و به هیچ حزب و جناح خاصی تعلق ندارد.

این کمیته فاقد ماهیت سیاسی است و عمل‏کردش در طول این چهار سال کاملا واضح بوده و در تمام بیانیه‏ها، گزارش‏ها و اطلاعیه‏هایی که منتشر کرده، خط مشی سیاسی‏ای را دنبال نمی‏کرده است.

اما به نظر می‏رسد، قصد دارند از این طریق انتقام سختی از کمیته‏ی گزارش‏گران حقوق بشر بگیرند.

چند تن از اعضای کمیته در مجموع در زندان به سر می‏‏برند؟ و الان در چه وضعیتی هستند؟

به جز آقای کوهیار گودرزی، شش نفر دیگر در زندان هستند؛ خانم‏ها شیوا نظرآهاری و پریسا کاکایی و آقایان سعید کلانکی، سعید جلالی‏فر، سعید حائری و مهرداد رحیمی.

خانواده‏ی خانم نظرآهاری روز اول بهمن، دیداری با آقای جعفری دولت‏آبادی، دادستان عمومی تهران داشتند و خواستار رسیدگی سریع‏تر به وضعیت فرزندشان شدند. اما متاسفانه در این دیدار آقای دولت آبادی گفته‏اند که طبق گزارش کارشناسان پرونده که سایت کمیته را وابسته به منافقین دانسته‏اند، هرگونه همکاری با این سایت جرم محسوب می‏شود.

آقای دولت‏آبادی هم‏چنین گفته است که خانم نظرآهاری تا زمان برگزاری دادگاه و اعلام حکم ایشان آزاد نمی‏شود.
خانواده‏ی آقای سعید جلالی‏فر خبر دادند که ایشان به همراه آقای سعید کلانکی در بند عمومی هستند.

ایشان از شلوغی زندان ابراز تاسف کرده‏ و گفته است که همان امکانات کم قبلی هم با شلوغی زندان از میان رفته و خیلی اوضاع بدی در داخل زندان وجود دارد.

آقای سعید حائری و مهرداد رحیمی هم در جریان انتخابات ریاست جمهوری، عضو و قائم مقام کمیته‏ی دفاع از حقوق شهروندی در ستاد آقای کروبی بودند که باید دید آیا این مساله اتهام تازه‏ای را برایشان به دنبال دارد یا خیر.


تعدادی از اعضای کمیته‏ی گزارش‏گران حقوق بشر هم در حال حاضر به صورت مخفی زندگی می‏کنند. آیا در شرایطی که هستید، امکان ادامه‏ی فعالیت‏ در کمیته را دارید؟

همان روزی که خانم پریسا کاکایی احضار شده بود، آقای سعید حبیبی و آقای حسام میثاقی نیز احضار شده بودند که این دو نفر نرفتند. چرا که می‏دانستند پشت بند این احضار بازداشت است.

آن‏ها هم‏اکنون زندگی مخفی دارند. بقیه‏ی اعضای کمیته هم که چند نفری بیشتر نیستیم، از جمله من و آقای خانجانی تهدید شدیم و الان زندگی کاملا مخفی را داریم.

اما فعالیت‏های کمیته‏ی گزارش‏گران حقوق بشر به هیچ وجهی، با وجود تمام تهدیداتی که شده، متوقف نمی‏شود و هم‏چنان با تمام قدرت به گزارش موارد نقض حقوق بشر در ایران خواهیم پرداخت.

چشم‏انداز ادامه‏ی فعالیت‏های کمیته‏ی گزارش‏گران حقوق بشر را با توجه به شرایط دشوار کنونی در جمهوری اسلامی، چگونه می‏بینید؟

وضعیت فعالان حقوق بشر در ایران روزافزون دارد بد می‏شود و این گروه که موارد نقض حقوق بشر بر دیگر افراد جامعه را بازتاب می‏دادند، همواره خود نیز قربانی نقض حقوق بشر در ایران بوده‏اند. کمیته‏ی گزارش‏گران حقوق بشر هم از این قاعده مستثنی نبوده است.

البته با وجود این که در حال حاضر هفت عضو این کمیته گرفتار هستند و بقیه دارند مخفیانه زندگی می‏کنند، اما گزارش و آگاهی‏رسانی نسبت به افرادی که حقوق‏شان مورد تعدی و تجاوز قرار می‏گیرد؛ اعم از زنان، کودکان، زندانیان سیاسی، کارگران و… هیچ‏وقت متوقف نمی‏شود و فعالیت‏های این کمیته ادامه خواهد داشت.

شما و همکارانتان در کمیته‏ی گزارش‏گران حقوق بشر، چه انتظاری از نهادهای بین‏المللی و فعالان حقوق بشر در جهان دارید؟

کمیته‏ی گزارش‏گران حقوق بشر در ایران با تمام گزارش‏گران حقوق بشر در سایر نقاط دنیا و تمام سازمان‏های بین‏المللی حقوق بشری هم‏سو است.

از این نهادها انتظار داریم در وضعیتی که شرایط اعضای این کمیته روز به روز بدتر می‏شود، هفت نفر از اعضای آن بازداشت و بقیه‏ی اعضای آن نیز در خطر بازداشت هستند، حمایت‏های خود را چه به صورت بیانیه و چه به هر شکلی که خود صلاح می‏دانند اعلام کنند و نگذراند این شرایط هم‏چنان بدتر شود.

البته می‏دانیم که امکان جلوگیری از این امر خیلی زیاد نیست. اما ما از روز اول می‏دانستیم که چنین سرنوشتی در انتظارمان خواهد بود. با این وجود به کارمان ادامه خواهیم داد و تا آخرین نفس از حقوق تمام مردمی که حقوق‏شان نقض می‏شود، حمایت خواهیم کرد.

از نهادهای بین‏المللی حقوق‏ بشری نیز انتظار داریم از ما حمایت کنند و اعتراض خود را به نقض گسترده‏ی حقوق بشر در ایران اعلام کنند.

آیا شما دانشجو هستید؟

من به علت اعتقادات‏ام، محروم از تحصیل هستم و در سالی که کنکور دادم، کارنامه برای‏ام صادر نشد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)