تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با مادر مهدی شاندیز، فعال کارگری

«مهدی شاندیز»، فعال کارگری هنوز در بند است

پانته‌آ بهرامی

در اول ماه می سال گذشته، یا یازده‌ام اردی‌بهشت ١٣٨٨، فراخوانی از سوی تشکل‌های مستقل کارگری برای برگزاری روزجهانی کارگر داده شد که بخشی از کارگران و اصناف از آن استقبال کرده و در میدان آب‌نمای پارک لاله گرد هم آمدند.

Download it Here!

هنوز مراسم شروع نشده بود که نیروهای انتظامی و امنیتی به این مراسم حمله کردند. با افزایش کارگران و خانواده‌های آن‌ها تجمع رو به شکل‌گیری بود که ناگهان نیروهای انتظامی و لباس‌شخصی به جمع کارگران و خانواده‌های آنان حمله‌ور شدند و مراسم را به هم زدند.

تعداد زیادی از شرکت کنندگان مراسم زخمی و حدود ١٥٠ نفر نیز دستگیر شدند. اکنون که حدود ٩ ماه از این ماجرا می‌گذرد، تقریباً تمامی دستگیر شدگان روز جهانی کارگر، با قرار وثیقه و کفالت آزاد شده‌اند و یا در انتظار محاکمه در بیرون از زندان به سر می‌برند.

تنها فردی که از این دست‌گیری‌ها هم‌اکنون در زندان به سر می‌برد، «مهدی شاندیز»، فعال کارگری است که از طرف شعبه ١٢ دادگاه انقلاب، به ٩ ماه حبس تعزیری محکوم شد. این حکم به طور شفاهی، در سلول انفرادی به وی ابلاغ گردید.

جرم اعلام شده در پرونده این معلم و فعال کارگری اقدام علیه امنیت ملی و شرکت در تجمعات غیر قانونی می‌باشد، مسئولین دادگاه انقلاب برای ممانعت از آزادی وی ابتدا اقدام به صدور وثیقه سنگین ١٠٠ میلیون تومانی می‌کنند و پس از آن‌که خانواده او این وثیقه را تأمین می‌کنند با بهانه‌های مختلف از قبول وثیقه خودداری می‌ورزند.


مادر مهدی شاندیز از روز دستگیری می‌گوید که مأموران پسرش را مجبور کردند که به خانه‌شان بیاید:

مأموران با پسرم به خانه آمدند و وسایل شخصی او را که شامل کامپیوتر، موبایل، کتاب‌ها، شناسنامه و گذرنامه او بود را با خود بردند.

در مدتی که ایشان انفرادی هستند، آیا امکان ملاقات یا تماس تلفنی داشته‌اید؟

اجازه تلفن اصلاً نداریم، بعد از بیست روز بازداشت وی، یکی از زندانیان آزادشده، خبر سلامتی مهدی را آورده و خواست که برایش پول بفرستیم؛ که البته هنوز موفق نشده‌ایم و الان مدت یک ماه و نیم است که ملاقات ممنوع است.

شما چه طور از قرار محاکمه با خبر شدید؟

با مراجعه حضوری به زندان.

آقای شاندیز وکیل دارند؟

خیر ، به دلیل بیماری سخت من و مشکلات پیش آمده، هنوز وکیلی ندارند. ما فکر می‌کردیم مانند بقیه کارگران آزاد می‌شوند ولی به جرم توهین به رهبری، محاکمه و به نه ماه حبس محکوم شد و سوم بهمن مجدد به دلیل تجمع در پارک لاله محاکمه می‌شود.

وضعیت آقای شاندیز در آخرین باری که ایشان را ملاقات کردید چگونه بود؟

وضعیت ظاهری بد و ناراحت داشت و تقاضای حمایت می‌کرد. زمانی که او را گرفتند تمام جیب‌هایش را خالی کردند ولی صبح او را به جرم نوشتن شعار در زندان و توهین به رهبری محکوم کرده‌اند و این در پرونده او قید شده است. من از مقامات تقاضای کمک دارم و حداقل رفاه و حق‌های اولیه یک زندانی مثل ملاقات حضوری یا مرخصی را دارم.

شاندیز از فعالان کارگری است که سال گذشته نیز به جرم جمع‌آوری امضا برای آزادی منصور اسانلو مدتی را در بازداشت گذراند. وی پیش از این نیز چندین بار بازداشت شده بود؛ ازجمله در سال ١٣٨٥ در مراسم تحصن مقابل زندان اوین به خاطر اعتصاب غذای اکبر گنجی، که مدتی را به خاطر آن در زندان قزل‌حصار گذراند.

اکنون مهدی شاندیز پس از تحمل ٩ ماه انفرادی به خاطر اتهام توهین به رهبری قرار است مجدداً در سوم بهمن ماه برای شرکت در مراسم روز جهانی کارگر سال ٨٨، محاکمه شود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)