تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفتگو با شیرین فیروزی، همسر دکتر اکبر کرمی

بازداشت یک پژوهش‌گر مسائل دینی در قم

حسین علوی
alavi@radiozamaneh.com

بنا به گزارش‌ها، دکتر اکبر کرمی، پزشک و پژوهش‌گر مسائل دینی در قم، در منزل خود بازداشت شده و خانواده او هنوز هیچ اطلاعی از وضعیت وی ندارند. شیرین فیروزی همسر اکبر کرمی، در مورد زمان و چگونگی بازداشت وی به رادیو زمانه می‌گوید:

Download it Here!

آقای دکتر کرمی سه‏شنبه‏ی هفته‏ی گذشته دستگیر شد و آن‏طور که به ما گفتند، از طرف ماموران اطلاعات. منتهی از این که ماموران به کدام نهاد وابسته بودند، بی‏اطلاع هستم.

خبر دارید که ایشان را به کدام بازداشت‏گاه برده‏اند؟

خیر، اصلا به من اطلاعی نداده‏اند. فقط می‏دانم در قم است، اما این که کدام بازداشت‏گاه و در کدام قسمت این شهر است، اطلاعی ندارم.

یعنی کسانی که ایشان را دستگیر کردند، هیچ برگ معرفی از سوی نهاد مشخصی در دست نداشتند؟

هیچ حکمی به ما نشان ندادند. با این وجود هم خانه و هم مطب را بازرسی کردند.

در مورد این که ایشان را به چه اتهامی دستگیر می‏کنند هم توضیحی داده نشد؟

خیر، هیچ توضیحی ندادند. فقط من از رئیس گروهی که خانه و مطب را بازرسی می‏کردند، سؤال کردم که: شما از کجا آمده‏اید؟ من به کجا باید مراجعه کنم؟ گفتند باید به دادستانی مراجعه کنم. دادستان حکم داده است و آن‏جا جواب‏گو خواهند بود. دادستانی هم گفت که پیش بچه‏های اطلاعات است.

شما خودتان به دادستانی مراجعه کردید؟

بله، بعد از این که دکتر را بردند، سریع به دادستانی رفتم. دادستان گفت: «۲۴ ساعت دیگر مراجعه کنید، من به شما جواب می‏دهم. پیش بچه‏های اطلاعات است». ۲۴ ساعت بعد مراجعه کردم، گفتند: «برو پنج روز دیگر بیا». پنج روز بعد هم که رفتم، گفتند که باید دو هفته پس از تاریخ دستگیری مراجعه کنم.

تا به حال به من اطلاع نداده‏اند که کجاست و من باید به کدام زندان مراجعه کنم و یا این که اساساً جرمش چیست؟ فقط گفتند: «پرونده‏اش سنگین است، بروید دو هفته‏ی دیگر بیایید».

در ارتباط با انتخاب وکیل مدافع، اقدامی صورت گرفته است؟

پیش از این قضایا، دکتر به من گفته‏ بود که اگر مشکلی برایش پیش آمد، حتما وکیل بگیریم و حتی مشخصا خواست که از آقای سیف‏زاده بخواهیم وکالت ایشان را بر عهده بگیرد.

روز یکشنبه در دادستانی، در این باره با دادستان صحبت کردم. دادستان گفت: «چون الان مرحله‏ی تحقیقات است، نمی‏توانید برای او وکیل بگیرید. اجازه بدهید تحقیقات ما تمام شود و هفته‏ی آینده که مشخص شد قرار ایشان چیست، بعد از آن می‏توانید برایش وکیل بگیرید.

آقای سیف‏زاده در جریان است که از سوی آقای کرمی به عنوان وکیل ایشان معرفی شده است؟

بله، با آقای سیف‏زاده صحبت کردم و ایشان هم پذیرفت.

آقای کرمی، به جز پژوهش در زمینه‏ی مسایل دینی، پزشک هم هستند. آیا به مطب ایشان نیز مراجعه شده است؟

بله، مطب و منزل در یک ساختمان است. مطب در طبقه‏ی پایین و منزل شخصی در طبقه‏ی بالا قرار دارد. مطب را که کلا بازرسی کرده‏اند؛ کیس کامپیوتر، یک سری دست‏نوشته‏ها و کلا همه چیز را با خود برده‏اند. منزل را هم در همان زمان بازرسی کردند.

آیا کسان دیگری نیز همراه ایشان بازداشت شده‏اند؟

بله، منشی ایشان را از صبح برده بودند و تا ساعت هفت بعدازظهر نگاه داشتند. ساعت هفت بعدازظهر آزاد شد و به او گفته بودند اگر دوباره لازم باشد و مشکل یا سؤالی داشته باشیم، خودمان به دنبالت خواهیم آمد.

مطالب آقای کرمی را معمولا کدام‏یک از روزنامه‏ها یا نشریات داخل کشور منتشر می‏کردند؟ اساساً در داخل هم مطالبی از ایشان منتشر می‏شد؟

خیلی کم، شاید یکی دو مورد.

یعنی اجازه داده نمی‏شد که مطالب ایشان منتشر شود؟

خیر اجازه نمی‏دادند. به کتاب ایشان هم اجازه‏ی چاپ داده نشد.

آقای کرمی پیش از این، سابقه‏ی بازداشت، احضار و یا اخطاری از سوی نهادهای امنیتی داشت؟

خیر، نداشت.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)