تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با شادی صدر درمورد باز پس فرستادن لایحه حمایت خانواده در مجلس

«لایحه به صحن علنی برمی‌گردد»

لیدا حسینی‌نژاد
lida@radiozamaneh.com

مجلس شورای اسلامی در ایران، لایحه حمایت از خانواده را که در چند ماه گذشته با انتقادات زیاد فعالان حقوق زنان و شخصیت‌های اجتماعی و فرهنگی همراه بود به کمیسیون قضایی مجلس بازپس فرستاد. در این زمینه با شادی صدر، وکیل و فعال حقوق زنان گفت و گو کردم.

Download it Here!

دلیل توقف این لایحه چه بوده است؟ می‌توانید کمی برای ما توضیح دهید؟

طبیعی است، نمی‌توانم بگویم همه‌ی دلایل توقف این لایحه چه بوده است. ولی به ضرس قاطع این ادعا را می‌کنم که حجم عظیم ابراز نگرانی‌ها، اعتراضات و مخالفت‌های زنان، از طیف‌ها و گروه‌های مختلف با این لایحه، باعث شد به طور موقت از دستور کار خارج شود.

شاید یکی از پررنگ‌ترین و موثرترین اعتراض‌ها، برنامه‌ای بود که شهروندان زن در گروه‌های مختلف به ملاقات نمایندگان مجلس بروند.

همان‌طور که گفتید، زنان زیادی در مجلس حضور پیدا کرده بودند. می‌توانید نام ببرید از چه طیف‌هایی شرکت کرده بودند و حضور زنان در مجلس چقدر بر توقف موقت این لایحه تاثیر‌گذار بود؟

خوشبختانه این لایحه گروه‌های مختلف زنان را در کنار هم قرار داد و در ملاقات شهروندان زن با نماینده‌ها، شخصیت‌های اجتماعی و سیاسی مثل خانم شیرین عبادی، خانم بهبهانی و خانم رخشان بنی‌اعتماد و همین‌طور چهره‌های سیاسی مثل خانم الهه کولایی، خانم فخرالسادات محتشمی‌پور و خانم فریده قاسمی حضور داشتند.

در عین حال فعالان جنبش زنان از طیف‌های مختلف حضور داشتند. می‌توانم از کسانی مثل محبوبه عباس‌قلی‌زاده، شجاعی، ژیلا بنی‌یعقوب، مینو مرتاضی نام ببرم.

در کنار این‌ها زنانی از اصناف و اقشار مختلف بودند و از شهرستان‌ها هم گروهی از زنان آمده بودند. حتی در میان خودمان، زنانی از اعضای هیات‌های مذهبی داشتیم.

زنان خانه‌دار، معلم و کارگر هم بودند. گروهی که حضورش خیلی برجسته بود، زنان وکیل بودند که به‌عنوان حقوق‌دان ایرادات حقوقی خودشان را مطرح کردند.


شادی صدر، وکیل و فعال حقوق زنان

حدوداً چه تعدادی در این تجمع شرکت کرده بودند؟

گروه‌های خیلی زیاد و متعدد و متنوعی بودند. چون ملاقات در فاصله‌ی زمانی ۱۲تا ۲ انجام شد، تخمین زدن آن خیلی سخت و دشوار است ولی زنانی که ملاقات کردند، بیش از ۱۰۰ نفر بودند.

هر کدام از آن‌ها نماینده‌ای از گروه و انجمن خودشان داشتند و نامه‌ یا بیانیه‌ای از انجمن خودشان آورده بودند که دست سرگروه و نماینده‌شان بود.

این ملاقات در ادامه‌ی سلسله اعتراضاتی بوده که زنان از طیف‌های مختلف، نسبت به لایحه خانواده داشتند و آخرین هم نیست و اعتراضات و نقدها تداوم خواهد داشت. همین‌طور که ملاقات‌ها تداوم خواهد داشت.

این احتمال را که لایحه بعد از رفتن به کمیسیون، به‌طور کامل متوقف شود، چقدر می‌بینید.


من با آقای موسی قربانی، یکی از مدافعان سرسخت لایحه و عضو هیات رییسه و کمیسیون قضایی مجلس و از کسانی که از ابتدا در جریان کار بوده است، ملاقات داشتم.

ایشان گفتند، وقتی لایحه به کمیسیون برمی‌گردد بعضی از مواد آن از جمله ماده 2۵ که مبتنی بر مالیات بر مهریه است، حتماً حذف خواهد شد.

بعضی از مواد، از جمله ماده ۲۳ که در مورد تعدد زوجات است تغییر خواهد کرد. ایشان اعتقاد نداشتند که کلیت این لایحه مشکل دارد و استدلال‌هایی داشت. اما ما با کلیت لایحه مخالف هستیم.

در‌واقع حرف ایشان این بود که با حذف برخی مواد حساسیت‌زا در کمیسیون، یا تغییر برخی مواد، لایحه اصلاح شود و دوباره از کمیسیون قضایی به صحن علنی برگردد و تصویب شود.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه
سیمین بهبهانی: مردها مصیبت‌های گذشته را نمی‌خواهند
لایحه «حمایت از خانواده» از دستور کار مجلس خارج شد
«آلیا بحث با کولایی را در نیمه رها کرد»
اعتراض مدافعان حقوق بشر، به لایحه حقوق خانواده

نظرهای خوانندگان

به هر حال لابي كردن هم يكي از روش هاي اعتراض است، كه پيش از اين توسط فعالان لائيك فمينيست رد مي‌شد، اما ضرورت‌ها به آنها آموخته كه بايد از هر وسيله اي استفاده كنند...

اميدوارم كه اين لايحه به طور كامل از دستور كار خارج شود، و در نهايت بتوانيم به سمت تدوين قوانين جايگزين حركت كنيم...

-- پروانه ، Sep 4, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)