تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعتراض مدافعان حقوق بشر، به لایحه حقوق خانواده

کانون مدافعان حقوق‌بشر با برگزاری نشستی، اعتراض خود را به تصویب «لایحه حمایت از خانواده» که در کمیسیون قضایی مجلس هشتم تصویب و آماده ارائه به صحن علنی مجلس شده اعلام کرد.

«لایحه حمایت از خانواده» لایحه‌ای است که در شهریور ماه سال گذشته از سوی قوه‌قضائیه ایران تدوین و به دولت محمود احمدی‌نژاد ارائه شده است.

این لایحه با تغییراتی از سوی دولت نهم به کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم ارائه و پس از بررسی‌های اولیه در این کمیسیون مسکوت ماند.

اعتراض‌ها به این لایحه از سوی فعالان مدنی در ایران از زمانی آغازشد که مفاد این لایحه در کمیسیون قضائی مجلس هشتم بدون تغییراتی تصویب و آماده ارائه به صحن علنی مجلس برای تبدیل شدن به قانون شده است.

در گزارشی که وب‌سایت تغییر برای برابری امروز دوشنبه از این نشست مطبوعاتی منتشر کرده، افرادی چون شیرن عبادی، سیمین بهبهانی، ابراهیم یزدی، حسن یوسفی اشکوری، عباس عبدی، رخشان بنی‌اعتماد، احمد زیدآبادی، پروین اردلان و شادی صدر در سخنانی اعتراض خود را به مفادی از این لایحه اعلام کرده‌اند.

در صورت تصویب این لایحه در صحن علنی مجلس، شورای نگهبان نیز باید مصوبه مجلس را تائید کند.

برخی نمایندگان مجلس با رد انتقاد‌ها از این لایحه اعلام کرده‌اند که مفاد آن در حمایت از کانون خانواده تنطیم شده است.

شیرین عبادی فعال حقوق‌ زنان و برنده صلح نوبل، در این نشست گفت که این لایحه تنها ناظر بر ستم بر زنان نیست، بلکه مردان نیز در صورت تصویب آن متضرر خواهند شد.

خانم عبادی افزود: «قانون بد جامعه را به سوی انحطاط و فساد اخلاقی می‌کشد وحساسیت نسبت به قانون نادرست تکلیفی برعهده یکایک افراد جامعه است.»

به گفته این فعال حقوق زنان، عده‌ای در جمهوری اسلامی با تصویب این لایحه قصد دارند «عقاید خود را در قالب قانون به مردم تحمیل کنند.»

خانم عبادی هیچ‌ نامی از این افراد نبرده است، اما به‌نظر می‌رسد منظورش بخشی از نمایندگان محافظه‌کار مجلس هشتم شورای اسلامی باشد.

ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت آزادی هم که گزارش‌ها از صدور حکم بازداشتش به‌طور شفاهی حکایت دارد، در این نشست گفت: «نمایندگان جنبش زنان باید در دیدا‌های حضوری با نمایندگان آنان را به چالش بکشند.»

سیمین بهبهانی نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران نیز این لایحه را ضد قانون و شریعت اعلام کرد و گفت: «وظیفه ما ایرانیان است که تا حد جان با این قانون مخالفت کنیم.»

حسن یوسفی اشکوری که سال‌ها پیش از این از سوی دادگاه ویژه روحانیت از پوشیدن لباس روحانیون مذهبی منع شده با رویکرد فقهی در نقد این لایحه گفت: «آنچه که من به عنوان یک مسلمان از اسلام می‌فهمم اصل و جهت گیری اسلام بر تک همسری است.»

آقای اشکوری مالیات بر مهریه را از «شاهکارهای» لایحه مزبور دانست و افزود که ظاهراً قصد تدوین‌کنندگان این لایحه «خیر بوده و خواسته‌اند جلوی مهریه‌های نامتعارف را بگیرند.»

اظهارات آقای اشکوری درباره این بند لایحه «حمایت از خانواده» در حالی ایراد می‌شود که آیت‌الله یوسف صانعی نیز مخالفت فقهی خود را با این بند اعلام کرده است.

رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان سینما نیز در سخنانی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: «آقایان نماینده مجلس به هنگام اعلام رای حتما فراموش نخواهند کرد که دیگر روزی پاسخگوی دختران خود و دختران تاریخ خواهند بود.»

شادی صدر فعال حقوق زنان نیز در سخنانی گفت که زنان خواستار «تبدیل خانواده مردسالار در قوانین به خانواده برابر است.»

صدر این لایحه را ضمیمه یک نظام حقوقی مردسالار دانست که در بسیاری از قوانین از جمله قانون مدنی خودش را نشان می‌دهد و در آن مرد رئیس خانواده است و این مقام را به دلیل مرد بودن به دست آورده است.

وي افزود: «لايحه حمايت از خانواده جزئي از يك كل است كه مي‌خواهد زن را برای هميشه تنها در خانواده و در نقش همسر و يا مادری فداكار معرفي كند، اين نظام فكری مرد را رئيس بي‌چون و چراي خانواده مي‌داند كه فقط به دليل مرد بودنش از همسر بالاتر می‌ايستد و بر همه حقوق افراد خانواده نظارت مي‌کند.»

خانم صدر در عین حال گفت: «زنان به همه ابعاد برنامه‌هاي دولت براي حذف زنان از جامعه و از جمله لايحه حمايت خانواده اعتراض دارند.»

متن کامل لایحه را بخوانید

نظرهای خوانندگان

دولت و مجلس بهتر است بجای رفتن به قهقرا بهتر است به فکر آسایش مردم باشند مشکلات اقتصادی آنها را مد نظر داشته باشند بهتر است مردم را احمق فرض نکنند نگاهی به آمار انتخابات همه چیز را روشن میکند ولی اگر برایشان مهم باشد

-- علی ، Aug 5, 2008 در ساعت 03:01 PM

میزان پاسخگویی اینان به اندازه پاسخگویی اعرابیان قرن ها پیش است که دخترانشان را زنده بگور میکرده اند من هرگز عرب ستیز نیستم لیکن مدافع تعقل و شریعت عقلانی هستم. شریعت و اسلام قطعا منطبق با عقل سلیم بشر است و آنچه در این میان مورد اختلاف و اعتراض عقل و عقلا است قطعا نمیتواند مورد تایید دین باشد مگر اینکه مورد تایید دین و اسلامی باشد که خوارج و متحجرین و سنگ اندیشان ساخته و پرداخته باشند.
با آرزوی اندیشه ی روشن و سالم برای همه
مهدی، تهران

-- مهدی ، Sep 2, 2008 در ساعت 03:01 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)