تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

رفع ممنوعیت حجاب در دانشگاه‌های ترکیه

منیره برادران

هفته گذشته مجلس نمایندگان ترکیه تغییر قانون ممنوعیتِ حجاب در دانشگاه‌های این کشور را تصویب کرد. از این پس ورود دختران محجبه به دانشگاه – که صورت آنها، کاملاً قابل رویت باشد- آزاد می‌شود. این تصمیم که با دو سوم آرای مجلس تصویب شد، در بیرون از مجلس اما مخالفت‌های زیادی برانگیخت. ١٠٠ هزار نفر در آنکارا دست به تظاهرات زدند. آنها شعار می‌دادند: ترکیه یک کشور سکولار است و باید همین‌طور بماند.

مخالفان، این اقدام را تهدیدی برای اصول سکولار و گامی در جهت اسلامی کردن ترکیه می‌بینند. جدائی دین از سیستم سیاسی، قضائی و آموزشی در سرلوحه قانون اساسی این کشور قرار دارد که در دهه ٢٠ میلادی توسط مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار‌ جمهوری ترکیه به تصویب رسیده است.


شاید ورود دختران محجبه به دانشگاه در ترکیه به خودی خود مساله‌ای درخور این همه توجه و جنجال نباشد. در فرانسه، اولین کشور لائیک، بحث جنجالی ممنوعیت حجاب محدود به مدارس ماند و در آلمان، ممنوعیت حجاب شامل معلمان و کارکنان خدمات دولتی می‌شود. در ترکیه ممنوعیت حجاب برای مشاغل در حوزه خدمات دولتی و نظامی همچنان محفوظ است. اما امری که زنان سکولار و نیروهای لائیک ترکیه را این چنین نگران کرده، امکان تداوم چنین تغییراتی در قانون اساسی است که می‌تواند به تقویت اسلام سیاسی در جامعه بیانجامد. ترکیه تنها کشور لائیکی است که اکثریت جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند. هراس مخالفان، تقویت اسلام سیاسی در این کشور است.

گام بعدی که هم اکنون بحث آن به میان کشیده شده، پذیرش فارغ التصیلان مدرسه‌های دینی در دانشگاه‌ها است. این به معنی رسمیت یافتن مدارج مدارس مذهبی در سیستم آموزش رسمی ترکیه است و به نحو بارزتری در تناقض با جدائی دین از آموزش و پرورش می‌باشد.

ممنوعیت ورود دختران محجبه به دانشگاه، در سال ١٩٨٠ و بعد از کودتای نظامی وارد قانون اساسی ترکیه شد. تا پیش از آن، مساله‌ای به نام حجاب در دانشگاه‌ها عمدتاً وجود نداشت. برای اقشار سنتی و حاشیه نشین شهرها اصل مساله که ورود به دانشگاه باشد، منتفی بود. از طرف دیگر در ترکیه و دیگر کشورهای مسلمان و حتی در اروپا، اسلام سیاسی و حجاب به عنوان سمبل سیاسی از دهه ٨٠ به بعد و عمدتاً تحت تاثیر انقلاب اسلامی در ایران پدیدار شد.

دو تجربه در برخورد با حجاب

مقایسه موضوع حجاب در دو کشور ایران و ترکیه می‌تواند نکات قابل توجهی را بر ما روشن سازد. رهائی زنان از کنج خانه و از قید چادر و چاقچور و اجباری کردن آموزش ابتدائی برای دختران و پسران، ورود زنان به عرصه‌های مختلف اجتماعی، نتیجه اقداماتی بود که تقریباً همزمان در هر دو کشور صورت پذیرفت.

در دهه ٨٠ میلادی اما روند تغییر کرد. در حالیکه در ایران تحت جمهوری اسلامی، حجاب مرحله اجباری شدن کامل را می‌پیمود، در ترکیه قوانین ممنوعیت حجاب از خدمات دولتی و مدارس به دانشگاه‌ها گسترش یافت. در یکی، حجاب، تحمیل حکومتی و عامل سرکوب شد. در دیگری حجاب برای بخش‌های قابل توجهی از زنان جذابیت یافت. در ایران بخش بزرگی از زنان حجاب اجباری را نفی هویت و فردیت خویش می‌دانند در ترکیه تعدادی از دختران جوان در حجاب در پی هویت می‌گردند.


عکس‌العمل نسبت به حجاب از زاویه دیگری هم در ایران و ترکیه متفاوت بوده است. در ترکیه مخالفان رفع ممنوعیت حجاب در دانشگاه ها جبهه بسیار متنوعی را تشکیل می‌دهند: از ملی‌گرایان تا کردها، نیروهای چپ و نیز دموکراتها، از اتحادیه های کارگری تا اتحادیه کارفرمایان و در راس همه اینها روشنفکران و زنان هستند از اقشار گوناگون اجتماعی و به ویژه زنان شاغل.

در ایران اما ٢٩ سال پیش، روشنفکران و نیروهای چپ و حتی تعداد زیادی از زنان وابسته به این طیف‌ها به تحمیل حجاب اعتراض نکردند و حتی آن را مساله فرعی قلمداد کردند. تجربه دردناک سالهای بعد اما نشان داد که حجاب اجباری تنها امر مربوط به پوشش نیست، آپارتاید جنسی و تحقیر زنان را در خود دارد.
در هر دو کشور، امروز مساله حجاب موضوعی است مورد چالش فکری. در ترکیه در بحثهای مربوط به حجاب، فلسفه لائیسیته و روشنگری هم به بحثها اضافه شده است.

استدلال موافق و مخالف

حزب عدالت و توسعه و مدافعان رفع ممنوعیت حجاب در دانشگاه‌ها، به حق آزادی زنان در انتخاب حجاب خود تکیه می‌کنند و طیب اردوغان این اقدام را در جهت تضمین آزادی‌های فردی می‌داند که از شروط راهیابی ترکیه به اتحادیه اروپا است. اما به نظر نمی‌رسد که دول اروپائی که از رشد اسلام سیاسی در کشورشان هراس دارند، ورود زنان محجبه را به دانشگاه گامی لزوماً مثبت در جهت نزدیک شدن ترکیه به اروپا قلمداد کنند.

دادگاه عالی اروپا در امر حقوق بشر در سال ٢٠٠٤ شکایت لیلا شاهین دانشجوی پزشکی را، که به دلیل امتناع از برداشتن روسری از تحصیل در دانشگاه محروم شده بود، رد کرده و آن را مصداق نقض حقوق بشر ندانست.

هر کسی از حق تحصیل در کشور خور برخوردار است. این حق و همچنین حرمت داشتن آزادیهای فردی، از اصول حقوق بشر است. اما مخالفان و فمینیست‌ها از «آزادی زنان برای انتخاب حجاب» تفسیر دیگری دارند و حجاب را در دانشگاه، سمبل سیاسی حرکتهای اسلام سیاسی می‌دانند. به نظر آنها این فرهنگ مردسالار است که برای زنان چارچوب و حجاب تعیین کرده و آزادی تصمیم‌گیری برای زنان در این چارچوب بسیار محدود است و این آزادی محدود اما به معنای رهائی و برابری نیست. هراس آنها تداوم تغییرات در قانون اساسی و تقویت اسلام سیاسی در این کشور است.

آنها تصمیم هفته گذشته مجلس نمایندگان را تصمیم مردان می‌دانند. در کمیسیونی که لایحه تغییر قانون ممنوعیت حجاب در دانشگاه‌ها را برای تصویب در مجلس آماده می‌کرد، هیچ زنی حضور نداشت.

سکوت ارتش ترکیه

لایحه دولت اردوغان برای تغییر قانون ممنوعیت حجاب در دانشگاه‌ها، در مجلس با هماهنگی حزب ناسیونالیست‌های محافظه‌کار صورت گرفت. اما اینکه ارتش بانفوذ ترکیه که پیشتر سرسختانه در مقابل تغییر قانون اساسی به نفع حجاب اسلامی مقاومت کرده بود، اینبار سکوت کرده و جانب بیطرفی گرفته، جای پرسش دارد. آیشل توقلوک، رئیس حزب جامعه دموکراتیک کرد، سکوت ارتش را با حمله اخیر ترکیه به بخش کردنشین عراق بی ارتباط نمی‌داند. به عقیده وی باز گذاشتن دست اردوغان در تغییر قانون اساسی، که او قول آن را از ابتدای پیروزی در انتخابات در سال ٢٠٠٢ به هواداران خود داده بود، در ازای «اتحاد مقدس» ملی‌گرایان محافظه‌کار و ارتش در تشدید سرکوب کردها صورت گرفته است.1

کناره‌گیری ارتش اما برای طیف بزرگی از مخالفان ، که هیچگاه دل خوشی از آن نداشته اند، نه تنها مایوس کننده نیست بلکه چه بسا مورد استقبال آنها هم واقع شده باشد. آنها در مبارزه‌شان اشکال دموکراتیک و مدنی را ترجیح می دهند و خود را تابع قاعده بازی دموکراسی می‌دانند. هم اکنون پرونده شکایتی علیه حزب ادوغان و حزب ناسیونالیست‌های محافظه‌‌کار در جریان است که پیامد آن می‌تواند به ممنوعیت فعالیت آنها بینجامد. دادستان کل، این دو حزب را به نقض اصول لائیسیته مندرج در قانون اساسی متهم کرده است.

Share/Save/Bookmark

[1] - روزنامه تاگس سایتونگ، ٨ فوریه ٢٠٠٨

نظرهای خوانندگان

Moteasefaneh hich kas be zanha in hagh raa nemidahad ke khud lebaase khud raa entekhab konand, hejabe tahmili va mamnu'eeyate hejaab har do mesle ham hastand. Dar har do shakhsiyat e zan be onvaaneh yek ensaane tasmim girandeh tahghir shodeh ast, chon dar har du in zan nist ke lebaase khud raa entekhaab mikonad balke guroohi be oo miguyand ke bepooshan yaa napooshan. Keshvare Bangladesh Yek keshvare muslem amaa secular ast.
Dar in keshvar harkas hagh daarad khudash baraye masaa'ele shakhsi ye khud tasmim begirad.
Dar In keshvar e faghir amaa besyaar farhangi shoma ham mitavaanid khanume bedune hejab dar system bebinid va ham khanume mohajjabeh dar radehhaaye baalaa. Man hanuz keshvari raa nadidam (na dar Europe na dar Amrica va na dar jaaye digar) ke khanumhaa inghadr azaadi ru dashteh baashand ke dar moredeh lebas va pusheshe khud, khud tasmim begirand va az tarafe jaame'eh ham ehtraam niz daryaaft konand.
Khude man dar iran raftaar haaye tuhin aamiz raa az rushanfekraane aziz dar moredeh khanumhaaye mohajabeh ziyad didam. Bi ehtrami be ashkhaas bekhatere lebase zaaher aslan ghaabel ghabul va shaayesteh nist.
Lebaas yek amre shakhsi ast va kasi hagh nadaarad baraye digari tasmimgiri konad.

-- roshd ، Feb 16, 2008

من معتقدم تنها عاملي كه ميتواند جامعه ايران را از بيبند و باري نجا ت دهد پوشش و عفت خانمهاست چرا كه در اين زمينه كاري از اقايان بر نمي ايد.از ماست كه بر ماست.

-- سارا رضايي ، Feb 27, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)