تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

هر چه تو بخواهی...

عارف محمدی
arefcinema@yahoo.com

هرچه تو بخواهی (Anything You Want)، اسپانیا، ۲۰۱۰

لئو (خوان دیه‌گو بوتو) مشاور یک شرکت حقوقی همراه با همسرش آلیشیا (آنا ریزنو) و دختر چهارساله‌اش دافنه (لوسیا فرناندز) زندگی خوب و عاشقانه و آرامی را می‌گذرانند. زن و شوهر هر دو شاغل هستند، اما به دلیل مشغله‌ی کاری لئو، آلیشیا وقت بیشتری را صرف مراقبت از دافنه می‌کند و به همین خاطر هم وابستگی دختر کوچولو به مادر خیلی زیاد است.


یک روز که آلیشیا دافنه را برای بازی و تفریح به پارک کوچکی می‌برد، دچار لرزه و غش شدیدی می‌شود و پیش چشم‌های نگران دافنه جان می‌دهد. دختر کوچولو که تاب دوری مادر را ندارد از پدرش می‌خواهد تا یک مامان ساختگی برای او دست و پا کند تا شب‌ها موقع خواب برایش قصه بگوید. پدر تصمیم می‌گیرد که هرطور شده خواسته‌ی تنها فرزندش را برآورده کند، به همین خاطر شب‌ها با آرایش زنانه نقش مادر را برای دخترش بازی می‌کند اما رفته‌رفته با بحران‌های دیگری روبرو می‌شود...

بهای گزاف عشق بی‌قید و شرط

فیلم «هرچه تو بخواهی» آخرین ساخته‌ی آچرو ماناس فیلمساز اسپانیایی یکی از فیلم‌های مورد توجه تماشاگران و برخی منتقدان در فستیوال فیلم تورنتو بود.فیلمساز موفق شده با دستمایه قرار دادن یک قصه‌ی عاطفی، برخلاف بسیاری از فیلم‌های ملودرام که در بستر چنین موضوعاتی، عامدانه با احساسات تماشاگر بازی می‌کنند، با استفاده از عناصر درست درام در طول فیلم، اثری دلنشین و تأثیرگذار از عشقی بی‌قید و شرط خلق کند. لئو مردی اهل خانواده و پایبند به اصول اخلاقی ویژه‌ی چنین آدم‌هایی است.

او که نسبت به جنسیت نیز دارای تعصب خاص خود است، در اوج اندوه ناشی از مرگ همسرش هنگامی که می‌خواهد خواسته‌ی‌ دخترش را برآورده کند، همراه با زنی که از دوستانش است و قصد کمک به او را دارد به رستورانی می‌روند. در آنجا مردی که دارای تمایلات همجنس‌گرایانه است و برای سرگرم کردن مشتریان، با آرایشی زنانه نمایش موزیکال اجرا می‌کند، به لئو نزدیک می‌شود و می‌گوید لئو او را به یاد عشقی قدیمی می‌اندازد که چهره‌اش شبیه او بوده، و از او می‌خواهد تا او را ببوسد.

لئو خشمگین او را هل می‌دهد و به او ناسزا می‌گوید و با این‌که دوستش از رفتار لئو دلخور شده رستوران را ترک می‌کند. اما وقتی خو را در مبدل کردن به زنی که نقش مادر را برای دخترش بازی کند ناموفق و ناتوان می‌بیند، چاره‌ای نمی‌بیند جز اینکه به سراغ همان هنرمند همجنس‌گرای رستوران برود که در این کار ماهر است. دیدار و آشنایی بیشتر لئو با این مرد دریچه‌های دیگری را به روی او می‌گشاید.


او که حالا فنون آرایش کردن را نیز آموخته، به‌خوبی نقش مادر را برای آلیشیا بازی می‌کند و هربار که قرار است با دختر باشد آرایش می‌کند و هر بار که باید به محل کار برود آرایش خود را پاک می‌کند. اما به تدریج حس می‌کند که از خود اصلی‌اش فاصله گرفته و دچار بحران هویت شده و نمی‌داند که چگونه باید خودش باشد. لئو که نمی‌تواند این وضعیت را تحمل کند در سکانسی تأثیرگذار در حالی‌که آلیشیا را در آغوش گرفته، با بغض از او می‌خواهد تا بگوید که او پدرش است ولی دختر که به حضور او به عنوان مادر عادت کرده نمی‌تواند بپذیرد و هربار در جواب، او را مادر خطاب می‌کند.

نام فیلم برای همه‌ی ما آشناست و بارها هر کدام از ما در قبال خواسته‌ی عزیزان‌مان و کسانی که عاشق‌شان هستیم جمله‌ی «هرچه تو بخواهی» را تکرار کرده‌ایم. اما آیا واقعاً چقدر اتفاق افتاده که به این گفته عمل کرده باشیم؟ لئو نماینده‌ی کسانی‌ست که عشق‌شان قید و شرطی ندارد. او برای تحقق بخشیدن به آرزوی دخترش چیزی را که در حالت عادی نوعی حقارت و خرد شدن می‌پندارد نادیده می‌گیرد و همچون صوفیانی که در ادبیات عرفانی برای انجام خواسته‌های پیر و مرادشان، تن به هر خفت و خواری داده و به‌اصطلاح خود را رسوای عام و خاص کرده‌اند، به این کار تن می‌دهد.

در سکانسی از فیلم لئوی بحران‌زده در حالی‌که پس از رساندن دافنه به مدرسه با آرایش زنانه‌اش در اتومبیل به فکر فرو رفته، به دست عده‌ای از مردان هموفوبیا (متعصب و با نگرش منفی به همجنس‌گرایان و افرادی که تغییر جنسیت می‌دهند) به شدت کتک می‌خورد و زخمی می‌شود و به بیمارستان منتقل می‌شود.بازی هنرپیشگان اصلی به‌خصوص ایفاگران نقش‌های لئو و دافنه بسیار قوی و تأثیرگذار است.

فیلم «هرچه تو بخواهی» داستان عشق، تحمل و پذیرش است. این سه واژه می‌تواند کلید رهایی برای انسانیت از‌دست‌رفته باشد و یادآور اینکه چرا این‌همه در طول تاریخ و به‌خصوص در ادبیات عرفانی دنیا درک و شناخت این واژه‌ها جای به جای توصیه شده است.


آچرو ماناس متولد ۱۹۶۶ در شهر مادرید است. او فعالیت‌های سینمایی‌اش را با ساخت فیلم‌های کوتاهی چون «مترو» (۱۹۹۶) و «شکارچی‌ها» (۱۹۹۷) آغاز کرد و در سال ۲۰۰۰ اولین فیلم بلند خود را با نام «ال بولا یا پلت» کارگردانی کرد که با موفقیت چشمگیری در فستیوال‌های بین‌المللی مواجه شد و جوایز زیادی نیز کسب کرد. «نوامبر» (۲۰۰۳) اثر دیگر این فیلمساز است.

تریلر فیلم:

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)