تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
این هفته با سینما در غرب

اگر پنج مرد عاشق تو باشند

نادر افراسیابی

Five Minutes of Heaven

داستان فیلم در سال 1975 اتفاق می‌افتد. بحران سیاسی، جنگ داخلی میان کاتولیک‌های تجزیه‌طلب و پروتستان‌های طرفدار انگلیس در ایرلند شمالی به اوج رسیده. جو گریفین که یازده سال دارد، به چشم خود می‌بیند که چگونه برادر سیزده ساله‌اش به دست یک نوجوان پروتستان متعصب به قتل می‌رسد. سی و سه سال پس از این واقعه جو (با بازی جیمز نسبیت) و قاتل برادرش آلیستیر که در این میان مجازاتش را تحمل کرده و از زندان آزاد شده (با بازی یم نیسون) در یک شو تلویزیونی با هم رو در رو می‌شوند. هدف ازین برنامه این است که با گفت و گوهایی در برنامه‌های تلویزیونی از این دست صلح در ایرلند پایدار شود. اما با این حال هیچکس از نیت واقعی جو آگاه نیست. او فقط به یک چیز فکر می‌کند: انتقام.


صحنه‌ای از فیلم Five Minutes of Heaven

کارگردان در این فیلم تلاش می‌کند در چارچوب‌های قراردادی تعریف‌شده به موضوعاتی مانند گناه، مجازات و بخشش بپردازد و با پیشدواری‌های عامیانه مقابله کند و نشان دهد که انسان پیچیده‌تر از ان است که بتوانیم به سادگی درباره‌ی او قضاوت کنیم.

درام، محصول مشترک انگلستان و ایرلند. سال 2009
کارگردان: اولیور هیرش‌بیگل

Amelia

آمیلیا ارهارت (با بازی هیلاری سوانک) نخستین زنی است که توانست با یک هواپیمای ملخ‌دار عرض اقیانوس اطلس را طی کند. کارگردان این فیلم، میرا نیر داستان زنی شجاع و با اعتماد به نفس را روایت می‌کند که در زمان خود برای حقوق زنان تلاش می‌کرد و وارد عرصه‌هایی می‌شد که صرفاً در اختیار مردان قرار داشت و به تدریج در آمریکا به یک ستاره و به یک قهرمان ملی تبدیل شد.


صحنه‌ای از فیلم Amelia

آمیلیا ارهارت پس از عبور موفقیت‌آمیز از روی اقیانوس اطلس، در سال 1937 تصمیم گرفت که دور زمین را با هواپیمایش طی کند. اما در این سفر مفقود شد و جنازه‌اش هرگز به دست نیامد. ریچارد گیر در این فیلم نقش همسر آمیلیا را بازی می‌کند. جرج پاتنام، همسر امیلیا یک ناشر نیویورکی بود که از همسرش حمایت بی‌دریغ می‌کرد.

بیوپیک، آمریکا، 2009
کارگردان: میرا نیر

La Nana

راخل، خدمتکار یک خانواده‌ی مرفه شیلیایی یک زن خوش اخلاق و نمونه نیست. او زنی است اخمو و افسرده که حتی وظایف روزانه‌اش را به درستی انجام نمی‌دهد. آقای خانه تصمیم می‌گیرد یک خدمتکار دیگر استخدام کند. اما راخل نمی‌تواند کسی را در کنار خود تحمل کند. برای همین شروع می‌کند به دسیسه‌چینی و با ترفندهایی تلاش می‌کند کار رقیب را بسازد.


صحنه‌ای از فیلم La Nana

از این فیلم به عنوان نشانه‌ای از اخلاق مسلط اجتماعی در شیلی یاد کرده‌اند و تاکنون در جشنواره‌های جهانی جوایزی را از آن خود کرده است.

کارگردان: سباستین سیلوا

When in Rome

بث (با بازی کریستن بل) یک زن سرخورده و افسرده نیویورکی است که حال و حوصله‌ی مردها را ندارد و گمان می‌کند که دیگر هرگز با مرد دلخواه خود آشنا نخواهد شد. در همان حال به خاطر شرکت در عروسی خواهرش به رم سفر می‌کند و از روی شیطنت توأم با بی‌اعتقادی، از چشمه‌ی عشق در این شهر پنج سکه را می‌دزدد. روایت است که هر کس سکه‌ای ازین چشمه برباید، قلب کسی را تسخیر خواهد کرد که آن سکه را پیش از این به نیت عاشقیت در چشمه انداخته است.


صحنه‌ای از فیلم When in Rome

باقی داستان را به راحتی می شد حدس زد: پنج مرد عاشق‌پیشه ناگهان به این خانم افسرده و سرخورده‌ی نیویورکی دل می‌بازند و سر در پی او می‌گذارند و با کارهایی و از سر گذراندن ماجراهایی تلاش می‌کنند دل خسته‌ی او را به دست آورند. یکی از این مردها دنی دویتو است که در این فیلم در نقش یک کارخانه‌دار شیطان و رذل که سوسیس تولید می‌کند بازی می‌کند. استیون جانسن که پیش از این تخصصش در فیلم ساختن از روی داستان‌های کمیک بود، برای نخستین بار در این فیلم یک کمدی سرگرم‌کننده ساخته است.

کمدی، آمریکا، 2010

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سلام . ترجمه عنوان فیلم نخست این گزارش کمی پُر ایراد نیست!!؟

"پنج دقیقه از بهشت" مناسب است برای عنوان یا " اگر پنج مرد عاشق تو باشند"!!!


-- فرشید فاریابی ، Jun 20, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)