تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
نگاهی به فیلم «Sex and the City»

زنان «ناجوانمرد»

ونداد زمانی
v.zamaani@gmail.com

از هفت سال پیش سریال تلویزیونی « سکس و شهر» نوشته‌ها و خاطرات یک زن روزنامه‌نگار ساکن نیویورک را به درون خانه‌های آمریکای شمالی برد. دیری نپایید که ادعاهای حق به جانب و شاکیانه‌ی قهرمان اصلی و سه دوست مؤنث دیگر او در این سریال نسبت به مردان، هم نظر زنان را به خود جلب کرد و هم خشم توام با کنجکاوی مردان را برانگیخت.


سریال «سکس و شهر» نه تنها بحث‌های موافق و مخالفی بین زنان و مردان ایجاد کرده است، بل‌که باعث شده در بین فمیسنیست‌ها هم دو جبهه‌ی بزرگ موافق و مخالف به وجود بیاید. این دعواهای سلیقه‌ای و اخلاقی موجب شهرت روزافزون این سریال شد و سپس دو فیلم سینمایی هم بر اساس این موضوع ساخته شد و بر پرده‌ی سینماها به نمایش درآمد.

چهار زن سفید و جذاب طبقه‌ی متوسط ساکن نیویورک با وجود آن‌که در عمل چیزی بیشتراز تابلوی مصرف ومد برای کمپانی‌های کفش و لباس و لوازم آرایش نیستند و در هر سریال و فیلم ساخته شده در شکلی کلیشه‌ای و تکراری به مردان دور بر خود می‌تازند، ولی به دلائلی نامشخص همچنان از محبوبیت عمومی برخوردارند و دامنه‌ی حضورشان به اروپا و جهان سوم هم رسیده است.

تمام هم وغم قهرمانان زن این فیلم در این خلاصه شده است که مردان را موجودات معتاد به سکسی نشان دهند که به قول قهرمان اصلی فیلم سامانتا جونز: «آنها را فقط می‌توان در رختخواب کنترل کرد».

تلاش اصلی این مجموعه در این نهفته است که تصویر بدوی و خشنی از مردان رسم کند و نشان دهد که آقایان موجودات مریخی هستند که تنها کار مفیدی که ازشان برمی‌آید به آلت تناسلی بی‌بند و بارشان بستگی دارد.

مردان ارائه شده در این برنامه‌ی سرگرم‌کننده، هم دشمن زن‌ها هستند و هم وسیله‌ای که دلیل وجودی‌شان در جامعه‌ی انسانی چیزی جز برآوردن آرزوهای جنسی زنان نیست. بسیاری از فمینیست‌های غربی به نگاه مسموم و یک سویه‌ی فوق ایراد می‌گیرند و مطرح می‌کنند که برداشت جنسیتی «سکس و شهر» بدون آن‌که به انگیزه‌های اصلی دغدغه‌های زنان بپردازد و مرد سالاری را از ریشه زیر سئوال ببرد با عنوان کردن و بزرگ‌نمایی خواسته‌های غیرواقعی زنان به جنبش عدالت‌خواهانه‌ی زنان ضربه می‌زند.

فمینیست‌های مخالف این برنامه‌ی تلویزیونی سرگرم‌کننده بر روی یک ایراد بزرگ فیلم انگشت می‌گذارند، آنها معتقد هستند که سازندگان سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی این چنینی می‌خواهند به جامعه این حقیقت دروغین را تحمیل کنند که فقط زنان سفیدپوست متمول و جذاب شهری قادر به رقابت با مردان هستند.

دهن کجی شیک باند چهار نفره‌ی زنان تقریباً مجرد در « سکس و شهر» و تقلید عمدی آنها از شیوه‌های فریب و به چنگ آوردن جنس مخالف، مردان را نیز جریحه‌دار و عاصی کرده است. در رسانه های گروهی صدای منتقدان مرد از این همه تحقیر و یک بعدی دیدن به ستوه آمده است و به اشکال گوناگون سعی در تخطئه آن دارند.

تنها شخصیت ثابت و ماندگار مرد در این برنامه‌ی دنباله‌دار «مرد بزرگ» است که با ثروت بی حد و حصر و جذابیت خارق‌العاده تبدیل به سمبل مردانی شده است که کوچک‌ترین عمق روحی و شخصیتی ندارند و همه‌ی نیروی‌شان در داشتن رابطه‌ی هر چه بیشتر جنسی با زنان جوان است. با همه این توصیفات قهرمان زن فیلم کورکورانه عاشق اوست و بعد از خیانت‌های مکررش باز هم به دام او می‌افتد.

تنها مردان قابل اعتماد در این مجموعه مردانی هستند که نسبت به زنان قهرمان این سریال تما یل جنسی ندارند و خودشان نیز عاشق مردان هستند، مردانی که تصویر ارائه شده از آنها بیشتر شبیه کپی بی‌رنگ و بویی است از زنان داستان و تنها وظیفه‌شان توصیه‌های مداومی است که برای خرید لباس و آرایش اغراق‌آمیز موجود در این سریال تلویزیونی می‌دهند.

زنان جذاب و یک بعدی تمام برنامه‌های سینمایی و تلویزیونی هالیوودی که کپی کم رنگ شده و ضرورتاً محدود شده‌ی آن در جهان سوم نیز به وفور یافت می‌شود، زنانی هستند که تنها نگرانی و بحران زندگی‌شان از دست دادن و یا به دست آوردن مردان این فیلم هاست. به همین دلیل می‌توان تصویر کاریکاتوری که از مردان در « سکس و شهر» ارائه داده می‌شود را در یک نگاه رندانه، با آنچه که در اکثر سریال‌های تلویزیونی غربی در طول 50 سال گذشته از زنان ارائه داده است مقایسه کرد.

از این زاویه‌ی دید است که فمینیسف‌های موافق با سریال‌های به نمایش درآمده و فیلم‌های به روی پرده رفته‌ی «سکس و شهر» با وجود سطحی بودن ادعاها، از زنان « ناجوانمرد» سبکسر و غرق شده در مصرف و ثروت این مجموعه‌ی سرگرم‌کننده دفاع مشروط می‌کنند.

در حقیقت بازتاب « ناجوانمردی‌های» زنان در این برنامه و به تصویر کشیدن رفتار نابه‌هنجار زنان پرقدرتی که به مردان فقط از زاویه‌ی برآورده ساختن نیاز جنسی می‌نگرند وسیله‌ای می‌گردد تا حقیقت اصلی رفتار با زنان در جامعه با ظرافت تمام آشکار گردد.

اگر در یک نمایش وارونه که در آن چند زن متمول، پرقدرت، شیک و جذاب ایرانی مدام در حال سوءاستفاده از مردان ضعیف‌تر از خود باشند، زنانی که ضمن داشتن همسر از موقعیت اجتماعی خود به طرز ظالمانه‌ای کمال استفاده را بکنند و بی‌محابا از مردان موجوداتی ارائه می‌دهند که تنها دلیل مفید بودن‌شان در داشتن آلت تناسلی شان است، ثابت خواهد کرد که «سکس و شهر» سرگرمی هوشمندی است که بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی مربوط به زنان را منعکس کرده است.

منابع:

-

Laurie Penny , Why men hate Sex and the City, 28th May 2010, Prospect Magazine

http://www.prospectmagazine.co.uk/2010/05/why-men-hate-sex-and-the-city/

Bidish, Why the Sex and the City 2 reviews were misogynistic, Guardian

http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/2010/jun/04/sex-and-city-critics-misogynists

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سر مایه داری بر اساس سکسیسم تبعیض و میلیتاریسم استوار است.
نویسنده که گویا مانند من در جامعه امریکا زندگی میکند آیا جز این از کم آگاه ترین جامعه چه انتظاری دارد.
جامعه امریکا نا آگاه ترین جامعه هاست و تنها با همین نوع بر انمه هاست که می توان جلوی اندیشیدنشن را و رشد آن را گرفت.
من همیشه عبارتی برای این سیستم و جامعه امریکا دارم.
در این سیستم به مردم نیندیشیدن را می آموزند.
متاسفانه بساری از زنان ایرانی در چنین جامعه ای از این فرهنگ متاثر ند . بدون این که قصد توهین به دیگر زنان فرهیخته ایرانی مقیم امریکارا داشته باشم.
شاید برای بسیاری این نظر من خوشایند نباشد اما حقیت تلخ است. وما معمولا از شنیدن حقیقت خشمگین میشویم وعکس العمل نشان میدهیم.

-- مهران ، Jun 12, 2010

باعث تاسف است که رادیو زمانه تا بدان حد سقوط کرده که خواننده با خواندن مطالبش احساس می کند در حال خواندن یکی از مقالات کیهان در جمهوری اسلامیست!
این دروغ ها و عقده های سرکوب شده را به عنوان معرفی یک برنامه ی تلویزیونی مهم نیست که به خرد خواننده می دهید چرا که خوانندگان این سایت اکثرا آگاه تر از این هستند که بتوانید همچون رسانه های بسته در جمهوری اسلامی آنها را تحمیل افکار کنید.
از دروغ های واضحی که در این نوشته می توان نام برد، بدون بحث. اول اینکه در این فیلم 4 زن نقش اصلی را دارند که 2 تا متاهل هستند و اتفاقا چهره ی هر دو شوهر را مردان بسیار مثبت و موفق نشان دادند. و سومین زن هم در میانه های سریال با مردی ازدواج می کند که از همه جهت مرد مثبتی معرفی شده و مورد علاقه ی تمامی مردان و زنان در خود سریال است، همچون دو شوهر دیگر فیلم.
در مورد اینکه شما مشکل دارید با بیان این حقیقت که بخش اعظم اندیشه ی یک مرد سالم و معمولی به گونه ای در زمان های متفاوت پیرامون سکس درگیر است، با مطالعه ی صدها تحقیق علمی به سادگی به این موضوع می توانید پی ببرید. اگر شما ایرادی با این حقیقت طبیعی دارید، این یک مسئله ی شخصیست که توصیه می کنم با روانشناس مشاوره کنید و با مطالعه ی علوم طبیعی و فلسفی متوجه ی حقیقت شوید.
سکس و شهر، یک مجموعه ی گیشه پسند همچون میلیون ها سریال دیگر است و صدها سریال کلیشه ای که موفق شدند است که به دلایلی بسیار واضح که از حوصله ی یک کامنت خارج است، توانسته مخاطبان بسیاری در سراسر دنیا را جذب کند و هیچ تاثیر خاصی جز در حد یک سرگرمی همچون دیگر همتایان خود ندارد.
لطفا سردبیر محترم بیشتر به مطالبی که اجازه ی انتشار می دهید دقت کنید، رادیو زمانه یکی از بهترین رسانه های فارسی سی سال گذشته بوده امیدوارم با درایت شما از سقوطش به ورطه ی صدها رسانه ی سطحی و بی ارزش دیگر جلوگیری شود.
امید اینکه این انتقاد منتشر شود و نه سانسور.

-- شهرزاد ، Jun 12, 2010

خوب می زنی به خال

-- بدون نام ، Jun 12, 2010

من تمام سریال و اولین فیلم سکس و شهر رو دیدم و اصلآ چنین برداشتی نداشتم! توجه داشته باشید که سکس و شهر در ژانر طنز قرار داره که زندگی 4 زن موفق نیویورکی رو تصویر می کنه و اصلآ ضد مرد نیست! حتی فمینیستی هم نیست!
این عجیب ترین نقدیه که خوندم

-- Raadips ، Jun 12, 2010

انگار کسی مقاله ها را در این سایت نمی خواند. نویسنده دو منبع را نقل کرده و اگر به آنها نگاه کنید پی می برید که نویسنده به نقل از دو نشریه معتبر که هر دو نیز همان حرف را می زنند که نویسنده می گوید. مطمئن باشید که سریالی که 7 سال به خانه مردم امریکا برود قفط یک سرگرمی ساده و طنز نخواهد ماند و صاحب نطران ده ها مقاله و نظر موافق و مخالف با آن را منتشر می کنند. این مقاله نیز طبق روال خارج کشور سعی کرده بی طرف باشد و نظرات مختلف را در یادداشتش بیاورد. به همین سادگی که نوشته شده شما هم حق دارید خوشتان بیاید یا آنرا ناخوشایند بیابید. از نظر من این نوشته هم جالب بود و هم سئوال برانگیز

-- رحیم ، Jun 13, 2010

کجای این خانمها ضد مرد هست؟ این یک فیلم کمیک هست که در عین حال مشکلات خانمها رو هم نشون میده. تازه مگر مردا کار دیگه ای ازشون بر می آد؟ اگر کمی به مردای ایرانی فکر کنید می بینید که تمام فکر و ذکر این آقایون اینه که چطور بیشتر به خواستهای سکسی شون برسند. چطور این قضیه رو پنهان کنند.

-- بدون نام ، Jun 13, 2010

نویسنده این مطلب به وضوح این سریال را از اول تا آخر ندیده است و برای همین هم نمی تواند با قدرت موضعش را مطرح کند. مطلب اقتباسی نوشتن ار روی مقالات دیگران بدون اینکه دقیقا بدانی داری راجع به چه صحبت می کنی این اشکال را دارد که منطق و استدلال نویسنده لنگ می زند و مطلب سست و بی رمقی می نویسد ولو اینکه حرفی برای گفتن داشته باشد حرفش در سستی و شعار زدگی سطحی مطلب گم می شود.

-- maryam ، Jun 13, 2010

نظر فمینیست های موافق سریال جالب بود. از این جهت که اگر فرض کنیم درست باشد که اساسا نوع نیازهای جنسی زنان با مردان فرق می کند شاید شبیه سازی تیپ رفتار جنسی مردانه از طرف چند زن باعث خودآگاهی مردان از عوارض الگو های رفتاریشان بشود. این هم نظری است.

-- ممدآقا ، Jun 14, 2010

با سلام به خوانندگان محترم
شهرزاد ، بدون نام و مریم عزیز
«سکس و شهر» فقط به یمن گیشه پسندی و یا سطحی بودن نیست که سالها قادر به ادامه نمایش بوده است. مطلب عاریه ای من که با خواندن چندین مقاله در مجلات ملی امریکایی و انگلیسی در این نوشته گرد آمده حاکی از آن است که این گونه چک و چانه زدنها در باره آن در سطح وسیعی وجود دارد. باید اذعان کنم که که من اکثر سریال های این مجموعه را دیده ام و هر دو فیلم به اکران گذاشته شده را نیز تماشا کرده ام. این سریال از زیرک ترین و معاصر ترین سریال هایی است که در امریکا تولید شده است.
تمام توجه مقالات گزارشی و انتقادی بر این حقیقت انگشت گذاشته اند که این زنان با وضوح تمام در حال تقلید از مردان هستند و نویسندگان این مجموعه عمدا خواهان مقایسه رفتاری مردان جامعه هستند و با جایگزینی زنان جذاب و قدرتمند ریشخندی را برای ارزش های مردسالاری جامعه تدارک دیده اند که به خاطر وارونه نشان دادن آن برای مردم و بویژه نسل جوان و میانسال جذاب و هوشمند شناخته شده است.
با سپاس
ونداد زمانی

-- بدون نام ، Jun 14, 2010

من سریال رو ندیدم اما اولین فیلمشون رو دیدم و اصلا شخصیت دو مرد فیلم که همسران دو تا از زنهای فیلم بودند خیانت پیشه نبودند.یکی از اونها یکبار به دلیل ترس از ازدواج در مراسم حاضر نشد که اون هم دلیلش کنایه بی جای یکی از همین چهار زن بود ولی بعدا در مراسمی ساده(درآخر فیلم)ازدواج انجام شد.و خلاصه فیلم در ژانر خودش که کمدی هست جالبه.اتفاقا من فکر میکنم همه زنها در خودشون به نسبت حتی اگه شده یک کوچولو از سکس و شهر رو در وجودشون دارند.حالا من نمیدونم کسانی که مقاله ها رو نوشتند یا نگارنده و مترجم بر اساس چی اینقد فیلم رو به چالش کشیده؟مگر در بقیه فیلم ها همه چیز واقعیت و ملموس هست؟من نه با همه این زنها و نه در همه صحنه ها اما در بعضی اوقات دقیقا احساساتشون رو درک میکردم مثلا وقتی دوست پسر جسیکا پارکر در مراسم ازدواج حاضر نشد واحساسات اون زن و عکس العملش برای من خیلی ملموس بود.حالا ممکنه این برای کسی که تجربه مثل من و اون نداشته بی معنی باشه

-- man ، Jun 14, 2010

اين نوشته نه يک نقد بلکه سو استفاده از فضای راديو زمانه برای بيان کردن عقده های شخصی نويسنده هست. جالب هست ديدن اينکه مردی ايرانی از ظلمی حرف ميزنه که به مردهای نيويورکی روا داشته ميشه! در حالی که اگر ساعتی وقت صرف بررسی اين مسئله کرده بوديت(به جای کپی برداری از
چند مقاله که پشتشون قايم بشيد!) ميديديت که چنين برداشتی در ميآن مردان آمريکايی
و اروپايی محسوس نيست. و اين ظلم چيزی نيست جز ساخته های ذهنی نويسنده.
خوشبختانه کسانی که اين نقد رو ميخونند عاقل تر از اين هستند که بخواهند تحت تأثير
نوشته هايی به اين سبک قرار بگيرند و متاسفم از اينکه قلم به دستانی مثل نويسنده
بررسی و نقد بی طرف رو کنار گذشته و با کپی برداری و استفاده از نظرت کاملا زن ستيز و همجنسگرا ستيز تصويری رو به خواننده ارائه ميدهند که شباهتی به اصل نداره!

-- leila ، Jun 14, 2010

لیلا خانم محترم
کجای این مقاله اشاره می کند که به مردان نیویورکی ظلم شده اشت؟
این سریال می خواهد به مردها نشان دهد که چند شخصیت زن قوی و موفق و جذاب می توانند عین بعضی از مردهایی که فکر و ذکرشان سکس است رفتار کنند و از این طریق طعم بی حرمتی که به زنان می شود را در عمل به بعضی از مردان نشان دهند.

با سپاس


-- ونداد زمانی ، Jun 15, 2010

ظاهرا شما حتی با نگاه بی طرف حتی اين مقاله رو نخونديت!

"مام هم وغم قهرمانان زن این فیلم در این خلاصه شده است که مردان را موجودات معتاد به سکسی نشان دهند که به قول قهرمان اصلی فیلم سامانتا جونز: «آنها را فقط می‌توان در رختخواب کنترل کرد».

تلاش اصلی این مجموعه در این نهفته است که تصویر بدوی و خشنی از مردان رسم کند و نشان دهد که آقایان موجودات مریخی هستند که تنها کار مفیدی که ازشان برمی‌آید به آلت تناسلی بی‌بند و بارشان بستگی دارد.

مردان ارائه شده در این برنامه‌ی سرگرم‌کننده، هم دشمن زن‌ها هستند و هم وسیله‌ای که دلیل وجودی‌شان در جامعه‌ی انسانی چیزی جز برآوردن آرزوهای جنسی زنان نیست."


با اين حال مرسی از جواب و از اهميتی که به نظرها ميديت.

-- بدون نام ، Jun 16, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)