تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
این هفته با سینما در غرب

از «بخشش» تا «سرود دو اسب»

نادر افراسیابی

فیلم‌هایی که در هفته‌ی اول ماه جون در اروپای مرکزی اکران شده‌اند مطابق معمول در ژانرهای گوناگون قرار دارند. دو عنوان فیلم علمی – تخیلی، تریلر، فیلم جنایی، یک مستند سینمایی از آلمان و سرانجام: مهم‌ترین فیلم هفته که یک درام آمریکایی است که به پیامدهای جنگ آمریکا با عراق می‌پردازد. نگاهی می‌اندازیم به مهم‌ترین فیلم‌های این هفته بر پرده‌ی سینماهای غرب:

The Massenger

سربازی به نام ویل مونتگومری (با بازی بن فورستر) که در عراق به شدت مجروح شده، به آمریکا برمی‌گردد و در بیمارستانی در نیوجرسی بستری می‌شود. بعد از آن که شفا می‌یابد و از بیمارستان مرخص‌اش می‌کنند، با کمال تعجب پی می‌برد که او را به جبهه اعزام نمی‌کنند، بلکه در سه ماهی که به پایان خدمت او باقی مانده، به او مأموریت می‌دهند به گروهی بپیوندد که در ارتش آمریکا به آن «Casualty Notification Team» می‌گویند. وظیفه‌ی اعضاء این گروه این است که بدون هیچ‌گونه واکنش عاطفی به بازماندگان خانواده‌های سربازانی که در جنگ جان‌شان را از دست داده‌اند، اطلاع بدهند که عزیزشان دیگر برنمی‌گردد.

ویل مونتگومری بر خلاف افسر خشک و منضبطی که او را همراهی می‌کند و تونی استون نام دارد، یک مرد عاطفی است. او هر چند که بر خودش به ظاهر مسلط است، اما شب‌ها به میخوارگی پناه می‌آورد تا رنجی را که می‌برد تسکین دهد. به تدریج تونی و ویل با هم ارتباط می‌گیرند و حتی با هم دوست می‌شوند.


از این فیلم به عنوان اثری یاد می‌کنند که به پیامدهای عاطفی و روحی – روانی جنگ در آمریکا می‌پردازد و تلاش می‌کند کابوس جنگ را برای آمریکایی‌ها تحمل‌پذیر کند.

کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس این فیلم اورن موورمن است.
این فیلم کاندیدای یک جایزه‌ی اسکار بود و در جشنواره‌ی فیلم برلین خرس نقره‌ای را هم از آن خود کرد.

پیش‌پرده‌ی The Massenger، درام، هالیوود، آمریکا، به کارگردانی اورن موورمن

Repo Men

در دنیای فوتوریستی که کارگردان این فیلم روی پرده سینما آورده است، هر لحظه که انسان‌ها اراده کنند، می‌توانند به جای اعضاء بیمار بدن‌شان، عضو تازه و جوانی را بخرند. در Repo Men هر کس پول بیشتری داشته باشد، به همان اندازه عمر طولانی‌تر هم دارد.


جود لاو در نقش دختر جوانی بازی می‌کند که رمی نام دارد و به تازگی قلبی برای خودش خریده اما از عهده‌ی پرداخت اقساط قلبش برنمی‌آید. شرکتی که در کار خرید و فروش اعضاء بدن است، سراغ او می‌آید که قلب این دختر جوان را پس بگیرد. رمی چاره‌ای نداد جز گریز. جک (با بازی فورست ویتاکا) او را هنگام فرار از دست مأموران جنایتکار شرکت سودجو همراهی می‌کند.

کارگردانی این فیلم را میخل ساپوکنیک به عهده داشته.

در سال ۱۹۸۴ آلکس کوکس فیلمی با همین نام ساخته بود. این دو فیلم را نباید با هم اشتباه گرفت.
این تریلر محصول مشترک آمریکا و کاناداست.

Splic

شبیه‌سازی انسان‌ها در غرب ممنوع است. دو دانشمند جوان به نام کلیو (با بازی آدرین برودی) و السا (سارا پالی) به خوبی از این موضوع آگاه هستند، اما با این حال آزمایش‌های مختلفی انجام می‌دهند تا این‌که موفق می‌شوند موجودی در آزمایشگاه بیافرینند که آمیزه‌ای از انسان و حیوان است. تازه در این لحظه است که این دو دانشمند جاه‌طلب متوجه می‌شوند که موجود خطرناکی متولد شده است.


کارگردانی این فیلم را نینسنزو ناتالی که پیش ازین هم دو فیلم در قلمرو سینمای وحشت ساخته بود به عهده داشته است. کارگردان موفق شده یک فیلم پرکشش بسازد و در این فیلم موضوع شبیه‌سازی و دستاوردهای علم ژنتیک را از نظر اخلاقی به چالش بکشد.

این فیلم محصول مشترک فرانسه و کاناداست.

بخشش

بخشش، سومین بخش از سه گانه (تریلوژی) «ملنیوم»، ساخته‌ی کارگردان سوئدی، دانیل آلفردسون است که اکنون در برخی کشورهای اروپایی اکران شده.


هکری به نام لیزبت (با بازی نومی راپاچی) با دشمن دیرینه‌اش، مردی به نام ساخالنکو (با بازی جئورجی استای‌کاف) درگیر می‌شود. ساخالنکو به لیزبت تعرض می‌کند و چندی بعد جنازه‌ی ساخالنکو را پیدا می کنند. بدیهی است که لیزبت به قتل متهم می‌شود. او را به زندان می‌اندازند و ادعا می‌کنند که به بیماری اسکیزوفرنی مبتلاست. در این میان روزنامه‌نویسی به نام میکائیل بلوم‌کویست (با بازی میشائیل نیکویست) تلاش می‌کند لیزبت را از این وضع نجات بدهد.

بخشش محصول سوئد است.

سرود دو اسب

«سرود دو اسب» یک مستند داستانی ساخته‌ی بیام‌بازوران داوا، کارگردان مغول است. این کارگردان در این مستند داستانی هم مانند دو مستند دیگری که با نام‌های «داستان شتر گریان» و «لانه‌ی سگ زرد» ساخته بود با مهارت فیلم داستانی و مستند را با هم تلفیق کرده است.


کارگردان در این فیلم آوازه‌خوانی به نام اورنا (با بازی اورنا چهارتوقی) را همراهی می‌کند. اورنا تلاش می‌کند تصنیف یک ترانه‌ی فراموش شده را بیابد و در این راه تماشاگر همراه با این دو با مغولستان و طبیعت و انسان‌هایی که در این سرزمین زندگی می‌کنند آشنا می‌شود.

سرود دو اسب محصول آلمان است.

پیش‌پرده‌ی سرود دو اسب، مستند داستانی، ساخته‌ی بیام‌بازوران داوا، محصول آلمان


Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)