تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

فرشید فرزان هنرپیشه و دوبلور فیلم‌های سینمایی در گذشت

اختر قاسمی

فرشید فرزان، هنرپیشه و دوبلور موفق سینما و تلویزیون، روز سه شنبه گذشته در بیمارستان شهر کلن بدور از دیار خود در سن ۶۲سالگی درگذشت. او مدت بیش از دو سال از سرطان معده رنج می برد.


فرشید فرزان

فرشید فرزان را نه تنها علاقه‌مندان به سینما و تاتر خوب می شناسند بلکه ایرانیان شهر کلن از او به عنوان چهره ای علاقه‌مند به فرهنگ و هنر ایران یاد می کنند. او در طی این سالیان در مهاجرت همواره کوشش و تلاش در جهت رشد و اشاعه فرهنگ و هنر ایران را وظیفه خود می دانست. او با برگزاری تاتر و کنسرت به زندگی ایرانیان ساکن آلمان شادی می بخشید.

زندگی هنری فرشید فرزان با شرکت در فیلم "عصیان" اثر "ساموئل خاچیکیان" آغاز نوینی برای فعالیت های هنری او شد. فرشید فرزان در بیش از ۱۵ فیلم سینمایی همانند "کشتی نوح" اثری از خسرو پرویزی، "پاپوش" اسماعیل پورسعید، "سالار مردان" از نظام فاطمی،"فراری" از عباس کسائی و "مطرب" از نوری علا ایفای نقش کرد. فیلم "رعد و برق" از آثار و تهیه کنندگی خود اوست.

فرزان در سال ۱۳۵۲ با هنرپیشه و دوبلور رادیو، خانم فرخنده، ازدواج کرد که حاصل این ازدواج سه فرزند به نام های تائیس ، دوریس و کندیس و یک نوه ۷ ساله است.

فرزان در سال ۱۹۸۳ با خانواده خود به ترکیه مهاجرت کرد که بعد از ۶سال اقامت در ترکیه، کشور آلمان را به عنوان محل اقامت خود انتخاب کرد و به آلمان آمد. فرزان در مدت اقامت خود در آلمان چندین فیلم تبلیغاتی تهیه و کارگردانی کرد.


مراسمی به یاد او روز یکشنبه ۱۴ ژانویه، در محل آرکاداش تآتر، در شهر کلن از ساعت ۶ تا ۹ عصر برگزار می شود.

درگذشت او را به همه جامعه سینمایی ایران و بخصوص خانواده گرامی تسلیت می گویم. یادش گرامی باد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با سلام.ضمن تاسف و ابراز همدردی با خانواده مرحوم فرزان و جامعه هنری- باید به حال چنین هنرمندانی گریست که در غربت به دیار دیگر چه غریبانه کوچ میکنند.متاسفانه اینچنین خبرهایی در رسانه های داخلی منعکس نمی شوند. با آرزوی توفیق برای شما

-- هادی ، Apr 29, 2007

پانزده ساله بودم که فیلم مورد علاقه من عصیان ساخته مرحوم خاچیکیان ساخته شد. یکی از شخصیتهای فیلم را مرحوم فرشید فرزان که اولین فیلمش بود بازی می کرد. او شباهت زیادی به جوانی مرحوم فردین داشت. من بسیار تحت تأثیر بازی او قرار گرفتم و همان زمان حدس زدم که بازیگری موفق خواهد شد، البته متآسفانه اینطور نشد. بعد از چند فیلم متوسط فیلم کشتی نوح ساخته خسرو پرویزی را بازی کرد که تقریباً فیلم موفقی از آب درآمد. در فیلم عصیان خانم فرخنده، گوینده و دوبلور معروف هم حضور داشتند که در فیلم عشقی بین آنها ایجاد شد که بعد به ازدواج واقعی انجامید. وقتی خبر مرگ ایشان را شنیدم خیلی ناراحت شدم. به هر حال به خانم فرخنده و فرزندانش صمیمانه تسلیت می گویم. مرحوم فرزان اولین هنرپیشه ای نبود که دور از وطن فوت کرد البته آخرین هم نخواهند بود، اما تفاوتی نمی کرد اگر مرگ ایشان در ایران اتفاق می افتاد چون آنهائی هم که در ایران فوت کردند باز هم در غربت به خاک سپرده شدند.

-- علی حاجی قاسم ، Aug 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)