تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گزارشی از فستیوال فیلم سیدنی

یک اتفاق سینمایی تمام عیار

احسان میلانی
personaa_grataa@yahoo.com

اگر این روزها تهران شهری‌ست پر از از پوستر ها و عکس‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، برای ما که هزاران کیلومتر دورتر نشسته‌ایم فستیوال فیلم سیدنی هم مجالی است برای فیلم دیدن و چهره‌هایی که حالا می‌شود حتی گاهی با آن‌ها گپ زد.

فستیوال و انتخابات در یک چیز مشترک هستند و آن هم این‌که بستری می‌شوند برای انسان‌ها برای گوش دادن به صحبت‌ها، آشنا شدن‌ها و تصمیم گرفتن‌ها. شاید بشود گفت که فستیوال فضای سیدنی را همان قدر عوض کرده، که این روزه انتخابات فضای تهران را دگرگون کرده است.


تمام این حرف را برای این گفتم تا به اینجا برسم که چقدر این روزها فضای سیدنی که غالبا با معماری اپرای معروفش شناخته می‌شد این ۲ روز عوض شده است.

پوسترهای قرمز و سگ خوش شانسی که امسال تبدیل شده به نماد فستیوال همه جا در هر گوشه از شهر به مردم نگاه می‌کنند و این شعار را تکرار می‌کنند: در خانه ننشینید!

فستیوال فیلم سیدنی معروف‌ترین فستیول فیلم در استرالیا است و معتبرترین فستیوال فیلم در این کشورمحسوب می‌شود که از نظر قدمت با فستیوال‌هایی مثل ونیز و یا حتی برلین هم قابل مقایسه است.

این فستیوال اولین بار در سال ۱۹۵۴ توسط یک گروه از دانشجو‌یان دانشگاه سیدنی برگزار شد، و این روند به صورت غیر رقابتی تا سال ۲۰۰۸ ادامه داشت، تا اینکه بر گذار کنندگان تصمیم گرفتند با اضافه کردن بخش مسابقه بر اعتبار بین المللی آن بی‌افزایند.


هیات داوران فستیول غالبا از سینماگران استرالیایی انتخاب می‌شوند به همراه یک یا دو سینماگر بین المللی که اتفاقا نام مجید مجیدی، فیلمساز سرشناس ایرانی هم، سال گذشته در لیست هیات دوران بخش مسابقه به چشم می‌خورد.

فستیوال فیلم سیدنی برای سینمای ایران چندان نا شناخته نیست، صرف نظر از حضور
مجید مجیدی در هیات داوران، می‌توان به نمایش آثاری از عباس کیارستمی، رخشان بنی اعتماد و تهمینه میلانی در سال‌های گذشته اشاره کرد که نقش مهمی در شناساندان سینمای معاصر ایران به مخاطبین استرالیایی داشته است.

امسال فیلم‌های درباره الی، ساخته‌ی اصغر فرهادی به همراه شیرین عباس کیارستمی نمایندگان سینمای ایران در بخش جنبی جشنواره هستند. فیلم خداحافظ سلو، ساخته رامین بحرانی از آمریکا هم در همین بخش حضورخواهد داشت. البته نام‌های سرشناس در این فستیوال کم نیستند.

جیم جارموش، کلر دنس، مارسی وب، آگنس واردا، جان وو و نوری بیگله سیلن با نمایش آثارشان فستیوال را مهیج تر میکنند. بخش جنبی فستیوال، که به گمان بسیاری از منتقدین سینما جذاب‌ترین بخش آن نیز هست، مجموعه‌ای ازفیلم‌های منتخب جشنواره‌های مختلف دنیاست که توسط کلر استوارت، رئیس فستیوال برای نمایش انتخاب می‌شوند.


به تعبیری فستیوال فیلم سیدنی هر ساله سعی می‌کند چهره سینمای جهان را به مخاطبان استرالیایی خود
معرفی کند.

فیلم قابل ملاحظه دیگری که در در بخش مسابقه امسال به نمایش در می‌آید، فیلم التیپلنو، ساخته‌ی پیتر برسن است که در هفته‌ی منتقدان کن هم حضور داشت که بازی یاسمن طبا طبا ی هنرپیشه ایرانی‌- آلمانی‌ این فیلم مورد تحسین منتقدان قرار گرفته بود.

فیلم از کشته شدن همراه عکاس ایرانی‌ فیلم در بغداد شروع می‌شود و به سفر او به پرو برای دنبال کردن همسرش که در آنجا کشته شده بود ختم می‌شود.


برسن که خود یک مردم شناس است سعی‌ کرده تا آنجا که می‌تواند در طول فیلم آداب و رسوم مردم آمریکای جنوبی و تأثیر کلیسای کاتولیک بر ذهنیت مردم و خرافات رایج در منطقه را به تصویر بکشد.

فیلم اگر چه بر ایرانی‌ بودن شخصیت اول فیلم تأکید می‌کند اما داستان اصلی‌ فیلم ارتباطی به ایران ندارد. اما بخش مسابقه امسال از آن رو هیجان انگیزتر است که فیلمسازانی چون کن لوچ، استیو جاکوبس، استیونسودربرگ در آن رقابت می‌کنند. نمایش جستجوی اریک، ننگ و تجربه‌ی دوست دختر آن هم برای اولین بار در استرالیا به یک چیز ختم می‌شود:

یک اتفاق سینمائی تمام عیار!

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

kheili mareke bud!

-- بدون نام ، Jun 16, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)