تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ایران با اعزام نماینده ویژه شکنجه مخالفت کرد

ایران درخواست تعیین نماینده ویژه سازمان ملل در امور شکنجه برای سفر به این کشور را رد کرده است.

مقام‌های ایرانی ادعا می‌کنند که این درخواست را بدلیل استفاده نمایندگان غربی در شورای حقوق بشر از «ادبیاتی مسموم» رد کرده‌اند.


جواد لاریجانی، رئیس هیات ایرانی شرکت‌کننده در اجلاس ژنو (رویترز)

کشورهای غربی، دوشنبه هفته جاری، در اجلاس دوره‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل، از جمهوری اسلامی به علت نقض حقوق بشر در ایران به صراحت انتقاد کردند.

نمایندگان بریتانیا و فرانسه خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی در خصوص خشونت‌های پس از انتخابات در ایران شده بودند. استرالیا و ایالات متحده نیز درخواست مشابهی را مطرح کرده بودند.

لاریجانی اعلام کرده که این پیشنهادها توسط «گروهکی سازمان یافته» از تعدادی از کشورها مطرح شده که فضای «خطرناکی» را در شورای حقوق بشر ایجاد کرده‌اند

نماینده بریتانیا هم از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته بود که از بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل برای سفر به ایران به منظور انجام تحقیق در خصوص خشونت‌های پس از انتخابات و بررسی وضعیت حقوق بشر در این کشور، دعوت به عمل آورند.

به گزارش آسوشیتدپرس، جمهوری اسلامی همچنین ۴۳ درخواست دیگری را که در جریان این اجلاس مطرح شده، رد کرده است.

این درخواست‌ها شامل مواردی چون رفع تبعیض از زنان و دگرباشان، آزادی زندانیان سیاسی و توقف آزار و اذیت روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران و توقف صدور و اجرای حکم اعدام است. ایران همچنین اعلام کرده که از شکنجه به عنوان ابزاری قانونی علیه مجرمان استفاده نمی‌کند.

محمدجواد لاریجانی، رئیس هیات ایرانی شرکت کننده در این اجلاس اعلام کرده که این پیشنهادها توسط «گروهکی سازمان یافته» از تعدادی از کشورها مطرح شده که فضای «خطرناکی» را در شورای حقوق بشر ایجاد کرده‌اند.

سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، واکنش ایران به جمع‌بندی شورای حقوق بشر را «لحظه مهمی» دانسته که نشانه «رفتار فریبکارانه دولت ایران نسب به هنجارهای بین‌المللی حقوق بشر بود.»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، پس از اظهارات هیات ایران در ژنو اعلام کرد که نمایندگان ایران با «پذیرش و رد همزمان» پیشنهادات نمایندگان هیات‌های سازمان ملل، نهایت ‌«عدم احترام» به هنجارهای پذیرفته شده بین‌المللی را به نمایش گذاشتند.

ارون رودز؛ سخنگوی این کمپین، واکنش ایران به جمع‌بندی شورای حقوق بشر را «لحظه مهمی» دانسته که نشانه «رفتار فریبکارانه دولت ایران نسب به هنجارهای بین‌المللی حقوق بشر بود.»

هیات ایرانی از اظهارات کشورهای غیرغربی استقبال کرده، اما با طرح همان درخواست‌ها از سوی کشورهای غربی مخالفت کرده است.

لاریجانی، روز دوشنبه، اظهارات کشورهای غربی در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران را همچون اظهارنظرها درباره پرونده اتمی‌ جمهوری اسلامی، «سیاسی» خوانده بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

پدرجان،
اول – کسی انتظار تائید و همراهی از سوی هئیت ایرانی را نداشت.
دوم – ادبیات بکار رفته توسط هئیت ایرانی و و نحوۀ رفتار آنها، به تنهایی نمایانگر ماهیت نظام بوده است.
سوم – تامین امکان ارائۀ نظرات و طرح مطالب موردنظر حکومت ایران (در سطح بین المللی) یکی از بهترین راهکارهای پیشبرد جنبش مردمی سبز است. انزوای این افکار موجبات رشد و بروز اندیشۀ طالبان شیعی خواهد شد، درحالیکه بیان آشکار اندیشه ها، پرده از بی محتوایی آن برخواهد داشت.
چهارم – مصاحبه های متعدد نابغۀ سوم خاندان لاریجانی و پریشان گویی ایشان خصوصاً آنجاکه به "بزرگترین دموکراسی خاورمیانه" اشاره می کند و ادعا می نماید که "هیچ کس به دلیل مخالفت با نتیجۀ انتخابات به زندان نرفته" و یا اینکه "تمام مدافعان حقوق بشر زندانی در ایران به دلیل جاسوسی و یا اعمال تروریستی در زندان افتاده اند" نمونه هایی از بروز ماهیت نظام و شاهد این مدعا به شمار می آیند. اظهارات هئیت ایرانی و مصاحبه های نابغۀ سوم، مجموعه ایست کم نظیر از مانیفست حکومت استبدادی ایران.

-- زوربای یونانی ، Feb 17, 2010

از نماینده ی شکنجه گران درخواست شده که آیا برای افشای شکنجه می شود به ایران زفت یا نه نماینده ی ولایت عظامی فقیه که ایشان نیز نماینده ی خود خدا هستند پاسخ فرمودند نه! ولی ما شما را به زیر خواهیم کشید! این خط و این هم نشان!
زنده باد سبزی
مرگ بر سیاهی
زنده باد انقلاب سبز ایرانی
زنده باد جمهوری ایرانی

-- بدون نام ، Feb 17, 2010

من واقعا برای اونایی متاسفم که چشماشون بستن و این جنایتارو نمیبینن و با خودفروشی و گرفتن مبلغی پول تو راهپیمایی 22 بهمن شرکت میکنن.خود فروشای لجن

-- metal ، Feb 17, 2010

آقای لاریجانی به برادرانت هم بگو و سه تایی دنبال یک شغل شرافتمندانه باشید. بخدا که عملگی به بالاترین به اصطلاح مقامات این نظام که مستلرم دروغگویی و اسلام و مردم ستیزی است ارجحیت و شرف دارد.

-- بدون نام ، Feb 17, 2010

آخه رو ندارند با کدام رو می خواهند هیئت بین المللی را به ایران راه بدهند ؟ از همان اول فرودگاه مردم ایران زندانی اندو شکنجه روحی و روانی می شوند چه برسد به زندانهای جور واجور رژیم که اگر درش را به روی این هیئت باز کنند بوی خون و شکنجه بیداد می کند در قرون وسطا هم چنین زندان های مخوفی در دنیا نبوده که در جمهوری اسلامی فت و فراوان است

-- حمید ، Feb 17, 2010

رژیم پیشین ایران و تا حدی همقطار رژیم ملاها، بسازمانهای بین المللی حقوق بشر اجازه بازدید از زندنها و بررسی بوضع زندانیان بعد از پاک سازی آثار جرم میداد. مخالفت این رژیم ضدملی با اعزام نماینده ویژه شکنجه بایران بدلیل وجود آثارجرم فراوان و نبودن امکان کافی برای پاکسازی و از بین بردن آثار،قابل «فهم» است.

-- حافظه تاریخ ، Feb 18, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)