تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اعتراض به تصویب لایحه «حمایت از خانواده»

بیش از ۱۲۰۰ فعال اجتماعی و حقوق زنان، در نامه‌ای، با اعتراض به تصویب لایحه «حمایت از خانواده»، خواستار به رسمیت شناختن حقوق انسانی زنان با تصویب قوانین «برابر جنسیتی» در مجلس شدند.

این فعالان در نامه خود که متن کامل آن امروز چهارشنبه در وب‌سایت ادوار‌نیوز منتشر شده، تصویب مواد ۲۳ و ۲۵ این لایحه در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با «اندکی تغییر» را اقدامی «بی‌فایده، غیر موثر، عجولانه و نابخردانه» دانسته‌اند.


به اعتقاد امضا‌کنندگان این نامه، لایحه «حمایت از خانواده»، از قانون ۳۵ سال پیش «عقب‌تر» است و قصد دارد چند همسری مردان را «قانونی» کند.

لایحه «حمایت از خانواده» در شهریورماه سال ۱۳۸۶ از سوی قوه‌ قضائیه ایران تدوین و به دولت ارائه شد.

این لایحه سپس با تغییراتی از سوی دولت، به کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم ارائه شد؛ اما پس از بررسی‌های اولیه در این کمیسیون مسکوت ماند.

«اقتدارگرایان مردسالار می‌خواهند در حاشیه بحران سیاسی موجود، بی‌ سر و صدا و فرصت‌طلبانه میخ قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان را بر تن برابری‌خواهان و حامیان عدالت این سرزمین محکم‌تر بکوبند»

اعتراض‌ها به این لایحه از سوی فعالان مدنی و حقوق زنان از زمانی آغاز شد که مفاد این لایحه در کمیسیون قضایی مجلس هشتم، بدون بازنگری تائید و برای تصویب نهایی، آماده ارائه به صحن علنی مجلس شد.

با گسترش اعتراض‌ها، کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ۱۸ شهریور ماه سال ۱۳۸۷ مواد ۲۳ و ۲۵ لایحه «حمایت از خانواده» را حذف کرد.

ماده ۲۳ این لایحه به مردان اجازه می‌دهد که در صورت داشتن تمکن مالی و تنها با مجوز دادگاه و بدون ضرورت جلب رضایت همسر اول، ازدواج‌های متعددی داشته باشند.

ماده ۲۵ این لایحه نیز برای مهریه‌های بالا مالیات در نظر گرفته است.

این لایحه پس از یک سال سکوت، دو هفته پیش در کمیسیون حقوقی مجلس با اعمال تغییراتی به تصویب رسید.

به اعتقاد امضا‌کنندگان این نامه، لایحه «حمایت از خانواده»، از قانون ۳۵ سال پیش «عقب‌تر» است و قصد دارد چند همسری مردان را «قانونی» کند

فعالان مدنی و حقوق زنان اعلام کرده‌اند که گروهی از نمایندگان در فضای پس از انتخابات ریاست جمهوری، در اقدامی «فرصت‌طلبانه و زن‌ستیزانه»، تصمیم به تصویب این لایحه گرفته‌اند تا «بر پیمان خویش در جهت تصویب قوانین تبعیض‌آمیز بر علیه زنان تداوم بخشند.»

آنها نوشته‌اند که «اقتدارگرایان مردسالار می‌خواهند در حاشیه بحران سیاسی موجود، بی‌ سر و صدا و فرصت‌طلبانه میخ قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان را بر تن برابری‌خواهان و حامیان عدالت این سرزمین محکم‌تر بکوبند.»

نویسندگان این نامه، بازگشت مواد حذف شده ۲۳ و ۲۵ به لایحه «حمایت از خانواده» را نشانه «لجاجت» در برابر خواسته‌های «بر حق زنان» دانسته‌اند.

این نامه همچنین از همه زنان و مردان «عدالت‌طلب ایرانی» خواسته که با امضای این بیانیه، مخالفت خود را نسبت به این «تبعیض آشکار»، بیان کرده و مانع از نهادینه شدن «ستم» دیگری بر زنان شوند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سرکردگان رژیم جمهوری اسلامی با انهمه پول که چاپیده اند دیگر طاقت ندارند که حرمسراهای قانونی برای خودشان درست کنند و هر اقدام غیرانسانی را سریع قانون میکنند. و چه موقع بهتر از حالا با یک قوه قضاییه خودفروش و یک مجلس ذلیل و یک قوه مجریه دریده. ایتها اینقدر از مردم فاصله گرفته اند.
واقعا شرم به شما سپاهیان و نیروهای انتظامی که به جای اینکه حافظ ضعیفان باشید این تبهکاران را برما مستولی کرده اید و این را بدانید که اینها زنهاو دخترهای خودتان را هم به این حرمسراها خواهند برد. ولی بدانید شیرمردان وشیرزنان ایران زبون نیستند و حقشان را میگیرند. چون حق گرفتنی است و پیروزی نزدیک است.
ما بیشماریم.
یک مادر ایرانی

-- بدون نام ، Feb 18, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)