تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اعتراض به نقض آزادی بیان در ایران

هفتاد و پنجمین کنگره انجمن جهانی قلم (PEN) با صدور قطعنامه‌ای، «نقض آزادی» بیان در ایران را محکوم کرد.

در قطعنامه این کنگره که در وب‌سایت این انجمن انتشار یافته، «فشار‌های شدید» اعمال شده از زمان روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد علیه نویسندگان، خبرنگاران، دانشگاهیان، فعالان حقوق زنان و مدافعین حقوق بشر محکوم شده است.

این قطعنامه همچنین به «محدودیت‌های» اعمال شده برای بسیاری از روزنامه‌نگاران خارجی و خروج «بسیاری از این خبرنگاران» از ایران نیز اعتراض کرده است.


ممانعت از برگزاری جلسات ادبی و مجمع عمومی سالانه کانون نویسندگان ایران از سوی مقام‌های امنیتی از دیگر محور‌های این قطعنامه اعتراضی است.

متن کامل قطعنامه

«اعمال فشار» علیه روزنامه‌نگاران اقلیت‌های کرد، آذری و عرب به دلیل انتشار «گزارش‌های انتقادی و دفاع از حقوق فرهنگی و سیاسی اقلیت‌ها» در ایران، از دیگر موضوعات مورد اعتراض قطعنامه هفتاد و پنجمین کنگره انجمن جهانی قلم است.

در این قطعنامه همچنین به محکومیت ۱۰ ساله عدنان حسن‌پور، صدور حکم زندان برای محمد صدیق کبودوند به مدت ۱۱ سال، سعید متین پور هشت سال و محمدحسن فلاحیه‌زاده به مدت سه سال اشاره شده است.

در این قطعنامه، «فشار‌های شدید» اعمال شده از زمان روی کار آمدن احمدی‌نژاد علیه نویسندگان، خبرنگاران، دانشگاهیان، فعالان حقوق زنان و مدافعین حقوق بشر محکوم شده است

انجمن قلم در عین حال به مرگ «مشکوک» امید میرصیافی، وبلاگ‌نویس در زندان اوین نیز اعتراض کرده است.

در بخش پایانی این قطعنامه آمده که «ما هرگونه خشونت دولت ایران علیه مردم ایران را محکوم می‌کنیم و از دولت ایران می‌خواهیم که حق آزادی بیان و آزادی اجتماعات مردم ایران را تضمین کند.»

مهر ماه سال گذشته نیز هفتاد و چهارمین کنگره انجمن جهانی قلم در پایان نشست سالانه خود به افزایش فشار‌ها علیه نویسندگان در ایران اعتراض کرده و خواستار «آزادى فورى و بى‌قید و شرط تمامى نویسندگان و روزنامه‌نگاران در بند» شده بود.

انجمن جهانی قلم که مقر آن در لندن است در ۱۰۱ کشور جهان دفتر دارد و نویسندگان از ۱۴۴ کشور جهان عضو آن هستند.

«اعمال فشار» علیه روزنامه‌نگاران اقلیت‌های کرد، آذری و عرب به دلیل انتشار «گزارش‌های انتقادی و دفاع از حقوق فرهنگی و سیاسی اقلیت‌ها» در ایران، از دیگر موضوعات مورد اعتراض این قطعنامه است

ایجاد همکاری بین نویسندگان دنیا و مبارزه برای آزادی بیان از اهداف این انجمن است. این انجمن در سال ۱۹۲۱ میلادی توسط کاترین آمی داوسن اسکات بنیان گذاشته شد.

نام بسیاری از برندگان جایزه نوبل ادبیات در میان اعضای این انجمن دیده می‌شود. آلبرتو موراویا، هاینریش بل، آرتور میلر، پی‌یر امانوئل، ماریو وارگاس یوسا و گیورگی کنراد از جمله رؤسای انجمن بین‌المللى قلم بوده‌اند.

بالاترین ارگان پن، مجمع نمایندگان است که با شرکت یک نماینده از هر مرکز به هنگام کنگره سالانه این انجمن تشکیل می‌شود.

هفتاد و سومین کنگره این انجمن دو سال پیش در داکار سنگال برگزار شده بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دیوار برلین سقوط کرد، دیوار مسجد و حسینیه و بیت رهبری نیز سقوط خواهد کرد. دیوار برلین را «دیوار شرم» نامیدند، این دیوار ها را چه بنامیم، دیوارهایی که در پس پشت آن ازاله ی بکارت دخترکان خرد سال کردند، دیوارهایی که پشت آن به دختران و پسران ایرانی تجاوز جنسی کردند، دیوارهایی که در پشت آن با باتوم های آلوده بعه سیانور بافتهای مقعد دختران و پسران و مردان و زنان ایرانی را دریدند و از سپردن آنها بدست برادران لبنانی حزب الله و حماس مجاهدین فلسطینی نیز سر باز نزدند، دیوارهایی که در پس پشت آنها شکنجه کردند، بدار آویختند، تیرباران کردند، دیوارها ی مشهود و نامشهودی که در پشت آنها مردان و زنان ایرانی را بجرمهایی که خود حکومتیان پرورانده اش بودند را در ملع عام بدار زدند و ...آری این دیوارها در روح و جان و دل ایرانی ها فروریخته است، برای همین در روز سیزده بدر آبان صدای فرو ریختن این دیوارها در گوش امام زمان و نایب بر حقش فریاد خواهیم کرد:
....
زنده باد جمهوری ایرانی!

-- بدون نام ، Nov 2, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)