تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
آیت‌الله حسینعلی منتظری:

تعطیلی کهریزک «اغفال» مردم است

آیت‌الله حسینعلی منتظری، تعطیلی بازداشتگاه کهریزک به دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای را اقدامی در جهت «اغفال مردم» دانست و گفت که نمی‌توان با تعطیلی یک بازداشتگاه، «تمام گناه را به گردن یک ساختمان» انداخت.

بازداشتگاه کهریزک که در جنوب تهران واقع شده، هفته جاری به دستور آقای خامنه‌ای، به خاطر نداشتن «استاندارد‌های» لازم تعطیل شد.

این بازداشتگاه، محل نگهداری بسیاری از دستگیر‌شدگانی بود که در اعتراض به نتیجه انتخابات در راهپیمایی‌های مسالمت آمیز شرکت کرده بودند.


آقای منتظری امروز چهارشنبه در پاسخ به نامه میرحسین موسوی، محمد خاتمی و مهدی کروبی به مقام‌های جمهوری هشدار داد که هرچه سریع‌تر «رشته امور» را از دست «یک عده افراد نامتعادل و اسیر توهمات و تمایلات خطى و گروهى» خارج کنند.

سه رهبر اصلاح‌طلب چندی پیش در نامه مشترکی از مراجع تقلید شیعه خواسته بودند که در برابر بازداشت‌ها و رفتار‌های خشونت‌بار با دستگیرشدگان سکوت نکنند و برای آزادی زندانیان اخیر تلاش کنند.

آیت‌الله یوسف صانعی، آیت‌الله عبدالکریم موسوی اردبیلی و آیت‌الله اسد‌الله بیات زنجانی مراجع تقلیدی هستند که در پاسخ به این نامه از ادامه بازداشت معترضان در زندان‌ها انتقاد کرده و خواستار آزادی آنها شده‌اند.

آقای منتظری به مقام‌های جمهوری هشدار داد که هرچه سریع‌تر «رشته امور» را از دست «یک عده افراد نامتعادل و اسیر توهمات و تمایلات خطى و گروهى» خارج کنند

آقای منتظری با «بحرانی» خواندن وضعیت کنونی ایران، «ندانم‌کاری و بی‌تدبیری بعضی مسئولان» را عامل آن دانسته و از چنین شرایطی به شدت ابراز نگرانی کرده است.

به نوشته این مرجع شیعه، چنین وضعیتی موجب نارضایتی «اکثریت قاطع مردم» از حاکمیت شده و فاصله آنها را با نظام جمهوری اسلامی بیشتر کرده است.

در بخش دیگر این نامه، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته شده که عوامل «بحرانی» کنونی را شناسایی کنند و با دادن پاسخی «معقول و قانع کننده» نارضایتی مردم را برطرف کنند.

آقای منتظری تاکید کرده که مردم ایران «فهیم و دانا» هستند و در صورتی که «خطاکاران واقعا مجازات نشوند، قانع نخواهند شد.»

این مرجع شیعه همچنین از «واداشتن» نیرو‌های بسیج و سپاه برای «برادرکشی و سرکوب مردم» در جمهوری اسلامی انتقاد کرده و پرسیده است: «آیا هدف از تشکیل سپاه و بسیج براى‏ ‏برادرکشى و سرکوب مردم بود»

این مرجع شیعه همچنین از «واداشتن» نیرو‌های بسیج و سپاه برای «برادرکشی و سرکوب مردم» در جمهوری اسلامی انتقاد کرده و پرسیده است: «آیا هدف از تشکیل سپاه و بسیج براى‏ ‏برادرکشى و سرکوب مردم بود؟»

وی باردیگر، اعتراف‌ها از بازداشت‌شدگان اخیر که «تحت شکنجه و زور» اخذ شده است را «فاقد» مبنای شرعی و قانونی اعلام کرد و خواستار محاکمه علنی عاملان این اقدامات در دادگاهی «عادل و بی‌طرف» شد.

آقای منتظری پیش از این در پاسخ به سئوالات محسن کدیور گفته بود که اگر مسئولان «به زور یا فریب و تقلب بر منصب بمانند، مردم باید عدم مشروعیت و مقبولیت آنها را در نزد خود و برکناری آنان از منصب را با رعایت مراتب امر به معروف و نهی از منکر... ابراز داشته و بخواهند.»

این مرجع تقلید شیعه در بخش دیگری از پاسخ خود به آقای کدیور، مقام‌های جمهوری اسلامی را به طور غیرمسقیم متهم کرد که «بر اساس چماق و ظلم و تجاوز به حقوق دیگران و تصرف غاصبانه و تغییر در آراء مردم و کشتن و بستن و بازداشت و شکنجه‌های قرون وسطایی و استالینی و ایجاد خفقان و سانسور روزنامه‌ها... و زندانی کردن عقلا و نخبگان جامعه به بهانه‌های واهی و تحمیل اعترافات به امور خلاف واقع» عمل می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بنیان گذار ولایت ...هنوز نمیداند که سپاه وبسیچ جز برای ادمکشی وسرکوب نبوده ونیستند

-- بدون نام ، Jul 29, 2009

به نظر میرسه کار این حکومت و این مملکت طی این سی سال که از بالاترین سطح سواد و حتی سواد دانشگاهی در طول تاریخ خودش برخوردار شده ولی هنوز اندر پی یک دالون تنگه ،از این حرفها گذشته و مطلقیان ایران تا زور از دستشون گرفته نشه گوشهاشون وا نمیشه، و به نظر میرسه با اسلام هم نمیشه زور را از دستشون گرفت که خودش این زور را بهشون داده .... به عبارت دیگه این خدا عین بمب خطرناکه و یکی باید بیاد از دست این بچه بازی ها بگیردش که هم مملکت را و هم خودشون را بدجوری به آتیش کشیدن و میکشن وای بر ملت بیچاره ایران که هنوز هم اسیر دست بچه بازی های خداپرستی شده ، آیا کسی هست این خدا را از دست مطلقیان بگیره؟

-- بهزاد ، Jul 29, 2009

آقای منتظری با «بحرانی» خواندن وضعیت کنونی ایران، «ندانم‌کاری و بی‌تدبیری بعضی مسئولان» را عامل این فجایع دانست و تعطیلی بازداشتگاه کهریزک به دستورعلی خامنه‌ای را اقدامی در جهت «اغفال مردم» می داند. این سخنان کاملاً درست و صحیح است. تعطیلی بازداشتگاه کهریزک که خاطره بازداشتگاهای هیتلر را به یاد می آورد، اقدام فریبکارانه دیگری از سوی رهبر ...حکومت اسلامی است. علی خامنه ای خود ....است در لباس یک روحانی مسلمان. مواظب این حیله گر و مکار باشید!
نازی ها در لباس مذهب،

-- Nazism ، Jul 29, 2009

نظام سلطنت پهلوی هم دراواخر عمر خود دست به اینگونه اعمال زد جنایاتی که اینها با زندانیانیها انجام داده اندهرگزنمی تواند باتعطلی یک بازداشت گاه خشم آنهارافرونشاند

-- ابراهیم ملکی ، Jul 29, 2009

سي سال است كه حكومت توي چشم هاي ملت نگاه ميكند وبا وقاحت تما م درغ ميگويد من كه يك در صد مسلمانيم باقي مانده هنوز جرات نكردم درغ بگويم درتعجبم كه اينها چقدر مسلمانند

-- عبدالحسين چراغچي ، Jul 29, 2009

مسئول قطعي و واقعي اين فجايع شخص خامنه اي است که در نماز جمعه اش به اين مزدوران چراغ سبز داد که هرچه مي خواهند بکنند. کار از بن خراب است. آقاي منتظري بايستي به اين موضوع هم اشاره مي کرد.

-- محمد ، Jul 29, 2009

این آقایون منحمله آقای منتظری حکومت دینی میخواهند. مشکل از دخالت دین در امور سیاسی است. مردم آزادی میخواهند این اقایون به ولی فقیه ایراد میگیرند. مشکل همین ادبیاتیست که آقای منتظری بکار میبرد. با دین هرگز به دموکراسی و آزادی نخواهیم رسید. جدائی دین از سیاست هم دین را از شر ملاها نجات میدهد مم مردم را

-- hipcat ، Jul 29, 2009

مقاله ای بسیار عجیب ازوب سایت تابناک
http://tabnak.ir/fa/pages/?cid=57402

-- بدون نام ، Jul 29, 2009

زندانها زير نظر سازمان زندانهاست و اين سازمان زير نظر رئيس قوه قضائيه
حالا چطور خامنه ايي دستور تعطيلي را ميدهد
البته هنوز هيچ مرجع غير رسمي اين را تاييد نكرده
واز چوپان دروغگو دروغ زياد شنيده ايم

-- سيب زميني ، Jul 29, 2009

مسبب و عامل جنايات انجام شده در کهريزک خامنه ای است.اين عوامفريبی ها و بازی های مسخره وي قديمی شده و هدفش هم اغفال مردم است.مردم تهديد های خامنه ای در نماز جمعه و چراغ سبزش برای کشتار و خشونت به ياد دارند اکنون خود را به کوچه علی چپ زده.

-- reza ، Jul 29, 2009

مسبب و عامل کشتارهای خيابانی و ضرب و شتم ها و جنايات انجام شده در زندانها خامنه ای است.کهريزک يکي از اي زندانها است.اين عوامفريبی ها و بازی های مسخره وي قديمی شده و هدفش هم اغفال مردم است.مردم تهديد های خامنه ای در نماز جمعه و چراغ سبز وی برای کشتار و خشونت را به ياد دارند اکنون خود را به کوچه علی چپ زده.

-- reza ، Jul 29, 2009

این درست که نظرات آقای منتظری با فرقه مصباحیه که پشتوانه ایدئولوژیک حاکمیت فعلی کشور است فرق دارد، ولی تا وقتی ایشان نظریه غیرشرعی و غیردینی بودن ولایت فقیه به هر معنایش و جدائی کامل دین و دولت را قبول و اعلام نکنند، کاری اصولی انجام نداده‌اند که هیچ، بلکه باعث سردرگمی و پسرفت بیشتر مردم و کشور می‌شوند.
در مورد حقوق بشر هم ایشان که «پیشرو»ترین مرجع شیعه در ایران هستند هنوز قائل به برابری حقوق انسانها قطع نظر از دین یا بی‌دینی و جنسیت و غیره نیستند. بی‌دینان یا حتی مذهبیون به اصطلاح غیر اهل کتاب از نظر ایشان فقط حق حیات و «آب و گل» دارند، نه حق کامل شهروندی مثل مسلمانان شیعه ...

-- شاهین ، Jul 29, 2009

به نام خدای خرد
جناب آقای منتظری
به هوش باشید و بیدار شوید ! کار مافیایی به نام اسلام ، دیگر در ایران تمام است . با ارتکاب این جنایات که در تاریخ سراسر خشونت و خونریزی اسلام ، سابقه ی بسیار دارد ، روشن شد که اسلام از اساس ، دین نبوده و نیست ، بلکه دکان فریب و تزویر و سلاخ خانه ی جنایت و آدمکشی بوده و هست . جهت اطلاع شما ، نسل فردای ایران ، اوراق کتاب های منحوسی چون قرآن و نهج البلاغه و مفاتیح و ... را به عنوان کاغذ توالت برای پاک کردن مقعدهایشان به کار خواهند بست . بیهوده معطل هستید ! مردم ایران شما را به خاطر اینکه با جنایتکاران همکاسه نشده اید محترم می دارند ، شما هم یک بار برای همیشه تکلیف تان را با حقیقت روشن کنید و به دلیل آن همه ستم که در طول 1430 سال سیاهی اسلام در ایران ، بر ایرانیان - یعنی همان پدران و مادرانمان - رفته است ، حداقل لباس آخوندی را آتش بزنید و دست کم ، عمامه تان را به نزدیکترین سطل آشغال اطراف تان بیندازید . آقای منتظری ! چشم در چشم - جواب مرا که تا چندی پیش ننگ اسلام را با خود حمل می کردم ، بدهید : آیا زرتشت حکیم و خردمند و آیین پاک و شادی بخش و زیبایش چه کم داشت که پدران ما از سر جهل و ترس و طمع به دامن دیوی هولناک و زشت چهره و خونخوار به نام اسلام روی آوردند ؟ آقای منتظری ! ایران و ایرانی در طول تاریخ ، دشمنی غیر از مافیای اشغالگر و فریبکار اسلام و باند مخوف و وحشی تشیع نداشته و ندارد . آیا شما در خلوت تان این معنا را انکار می کنید ؟ مگر آنچه که جانیانی چون خمینی و خامنه ای و احمدی نژاد انجام می دهند ، ادامه ی همان جنایات و ددمنشی های محمد و علی نیست ؟ خودتان بهتر می دانید که خمینی شیاد ( آن بیمار روانی خطرناک ) وقتی دستور کشتار زندانیان سیاسی بیگناه را در تابستان 67 داد ، استنادش به جنایت هولناک علی بود که در یک روز 700 انسان را گردن زد طوری که سه بار شمشیر آن حضرت !!! خم شد و به روایتی شکست !؟ آقای منتظری بیایید و بزرگ ما باشید و به این سئوال به روشنی و راستی پاسخ بدهید ! آیا واقعا اسلام دین است ؟؟؟ اگر اسلام دین است پس فاشیسم چیست ؟ فرق هیتلر و خمینی و استالین و علی و پل پت و سید علی در چیست ؟؟؟؟ آیا جوابی دارید ؟ دوباره و برای ثبت در تاریخ می پرسم : آیا جوابی دارید ؟؟؟ این نسل سوخته ، فهمیده است که از کجا خورده است و می خورد ، برای همین فرزندانش را از همین امروز ( که فردا دیر است ) با آیین نورانی و آموزه های آرامش بخش و انساندوستانه ی زرتشت پاک ، پیامبر داد و دهش و بزرگ خردمند ایرانی ، آشنا خواهد کرد و تربیت خواهد نمود . حرمت پارسا مرد راستگویی چون شما را نیز همواره پاس خواهند داشت . زنده باد ایران و بلند باد نام کوروش و پایدار باد قامت افراشته ی ایرانیان دلیر ، نوادگان معنوی آرش و کاوه و رستم و هزاران هزار نفرت و نفرین بر اهریمنی بنام اسلام و اسلامیان اهرمن خوی ! که گرازوار ، مرتع سبز و آباد سرزمین ما را ویرانه کرده اند .

-- سیاوش پورآریا ، Jul 29, 2009

aghaye montazari gar che khodeshan dar paye gozariye in nezame estebdadi wa ghayre ensani sharik bodand, ama ba tawajoh be in nokte ke har ensani tagir pazir hast!,agar wagean az samime ghalb sokhan migyand pas chera roko rast khamenei wa digar sarane regiem ra ke dasteshan be jenayat wa khone mardom alode hast ra mostaghim morede khatab gharar nemidahand?be har hal in hokomat mesle hameye system haye diktatoriye dige rozi tarikhe masrafash tamam khahad shod, pas aghaye montazari kari konid ke dar fardaye irane azad az shoma be enwane ensani wagei nam borde shawad wa nametan be khobi dar tarikhe ayandeye watane ma borde shawad!ba astane ye ordogahe jenayato jehalat che haseli darad? ba baghiyeye zendanha wa shekanje gahha che mikonid?

-- babake khoramdin ، Jul 29, 2009

طلب عدالت کردن از نظامی که از اغاز با اعدام و شکنجه و ایجاد وحشت و جنایت ستونهای نحس خود را بنا کرد اطلاف وقت است. اقای موسوی خود بهتر از هر کس واقفند که این خنایتها نه فقط بعد انتخابات اخیر بلکه در ٣٠ سال گذشته در جریان بوده است. از یاد نبریم انچه در اوین حتی در زمان نخست وزیری ایشان و تا به امروز گذشته است. جوانانی که به جرم در دست داشتن یک ا عاعلامیه تیر باران شدند و دخترانی به جرم داشتن یک عقیده سیاسی به زور به سیقه در میامدند تا اعدامشان شرعی و مجاز شود و بسیاری دیگر از یاد مردم نرفته است.
اوین این مرکز شیطانی فریاد بیگناهان بسیاری را در خود دارد. انچه اینان به نام دین و برای بقای خود کردند هیچ دشمن اجنبی هم نکرده بود و با کسانی که نه تنها اینها اگاهند بلکه خود عاملان ان بوده و هستند مذاکره و منتق به کجا خواهد رسید ؟

-- kfpaints@gmail.com ، Jul 29, 2009

عالی

-- بدون نام ، Jul 30, 2009

آقای منتظری بدانید که شما همراه همه مراجع(اعم از صافی .جوادی آملی. مکارم شیرازی)باید هر چه سریعتر عدم مشروعیت این نظام را با شجاعت اعلام کنید در غیر این صورت شما هم خود را در فجایع اخیر مسئول بدانید.خیلی از مردم هنوز شما را قبول دارند و به عنوان مراجع بزرگ شیعه به حرف شما گوش میدهند. تو را به خدا سکوت نکنید. مقاومت در برابر این حکومت را واجب کنید.

-- زینب ، Jul 30, 2009

درموردقران وقوانین مطروحه ان ای کاش بیشتر این اقاتحقیق می کرد.درجای جای قران ازمحبت خدای جهان سخن بعمل امده.تاانجایی که می فرماید:وای برکسانی که ازعطوفت وشفقت خداوند سواستفاده کنندووای برکسانی که دین خدارا وارونه جتوه داده ومردم راازان پس گردانند.انان بشارت ده به عذاب بس عظیم ودردناک ......

-- وصال ، Jul 30, 2009

آقای پور آریا بدی اسلام یا هر دین دیگری این است که با مغز خودت فکر نمی‌‌کنی‌ و برایت همیشه دیگران فکر می‌‌کنند که چه درست و چه غلط است. به نظر من اما بحث اینجا فقط بر سر دین نیست بلکه بر سر دیکتاتوری به نام دین است. باید بتوان در جهان امروز در کنار هم با حفظ حقوق یک دیگر زندگی‌ کرد. به کسی‌ چه مربوط که احمد یا اصغر نماز می‌‌خواند یا نمیخواند یا به خدا اعتقاد دارد یا ندارد. این‌ها خودشان را قیم همه و بهتر از همه می‌‌دانند و دینشان را چماق کرده‌اند که به اهداف دیگرشان برسند. یک مشت سادیست روانی‌ قدرت طلب دزد قدرت را تصاحب کرده‌اند و لایه لایه از اول انقلاب همه دگر اندیشان را کشتند. وگرنه کی‌ باید به عقیده دینی مردم کار داشته باشد. مسلمان باش یا مسیحی‌ یا زرتشتی یا بی‌ دین کی‌ برایش مهم است اگر به قانون مدنی احترام بگذاری و خودت را بخش کوچکی از این کره خاکی بدانی. حیف این همه نیرو و انرژی و زیبائی که به هدر می‌‌رود. اینان جنایتکارند و باید در دادگاه‌های ملی‌ و بین‌المللی به جرم دیکتاتوری و جنایت‌هایشان از اول انقلاب محاکمه شوند و نه به خاطر مسلمان بودنشان. مگر نوبرش را آورده اند که خود را مسلمان نامیده اند. انگار ما انسان‌های والا، شریف و زحمتکش و از جمله مسلمان ندیده ایم. انگار مردم دیگر مسجد و کلیسا و... نمی‌روند. انگار مردم دیگر ایمان و اخلاق ندارند. آب از سر دولتمردان ایران گذشته و پرونده‌شان سیاه است.

-- فرید ، Jul 30, 2009

یادفریدون فروغی بخیر که این شعر را برای چنین روزی سرود :
آی شیاد میخای بمونی تو ، اما
صبر که بره میدهم جزای تو اما
صبر که بره میدهم جزای تو

-- ali ، Jul 31, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)