تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

درخواست برای سفر بان کی‌مون به ایران

همزمان با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر «شکنجه» احتمالی بازداشت شدگان حوادث اخیر در ایران، گروه‌های حقوق بشری خواستار سفر بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل به ایران شدند.

گروه‌ها و سازمان‌های مختلف حقوق بشر در نشستی خبری در نیویورک که روز گذشته سه‌شنبه برگزار شد، از بان کی‌مون خواستند که برای بررسی وضعیت معترضان بازداشت شده، به ایران سفر کند و یا نماینده‌ای به این کشور اعزام کند.

سازمان عفو بین‌الملل، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، نمایندگان سازمان دیده‌بان حقوق بشر و رکسانا صابری خبرنگار ایرانی آمریکایی که مدتی را در ایران در زندان به سر برد، در این نشست حضور داشتند.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون آمار دقیقی از تعداد بازداشت‌شدگان در دو هفته گذشته منتشر نکرده‌اند، اما فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر اعلام کرده که از زمان آغاز اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات در ایران، بیش از دو هزار نفر دستگیر و صدها نفر دیگر ناپدید شده‌اند.

در میان افراد بازداشت شده، ده‌ها روزنامه‌نگار و فعال سیاسی و مدنی نیز دیده می‌شود.

رکسانا صابری روزنامه‌نگاری که مدتی در ایران زندانی بود نیز خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی در ایران شد و از احتمال «شکنجه» آنها خبر داد

سارا لی ویتسون مدیر کل بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز در این نشست خبری، خواستار سفر بان کی‌مون به ایران و تحقیق در خصوص اعمال خشونت‌های «بسیجیان» علیه معترضان شد.

هادی قائمی سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران هم با طرح درخواست مشابهی، خواستار اعزام نماینده ویژه سازمان ملل به ایران برای بررسی خشونت‌ها علیه معترضان در این کشور شد.

آن‌طور که رویترز گزارش کرده است، رکسانا صابری نیز خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی شد و از احتمال «شکنجه» آنها خبر داد.

خانم صابری از جامعه بین‌المللی درخواست کرد که به فشار علیه جمهوری اسلامی برای آزادی زندانیان حوادث اخیر ادامه دهد.

اليس اورباخ، نماينده سازمان عفو بين الملل هم اظهار داشت که بر اساس شواهد و مدارک موجود، بازداشت شدگان تحت «شکنجه و فشار» قرار دارند.

سازمان عفو بین‌الملل پیش‌تر نیز از احتمال شکنجه فعالان سیاسی بازداشت شده در ایران، برای وادار کردن آنها به «اعترافات» تلویزیونی ابراز نگرانی کرده بود.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر، خواستار سفر بان کی‌مون به ایران و تحقیق در خصوص اعمال خشونت‌های «بسیجیان» علیه معترضان شد

حسیبه حاج سهرابی معاون خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل، وادار کردن افراد به اعترافات تلویزیونی را «شیوه همیشگی» مقام‌های ایران دانسته است.

درخواست‌های سازمان‌های حقوق بشری برای سفر بان کی‌مون به ایران در حالی مطرح می‌شود که علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضائیه از تشکیل هیاتی سه نفره برای «تعیین تکلیف» بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های ایران خبر داده است.

این هیات به گفته آقای جمشیدی به دستور آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه تشکیل شده است.

قربانعلی دری نجف‌آبادی دادستان کل کشور، ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه و مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعضای این هیات هستند.

این هیات سه نفره ماموریت دارد در خصوص روند رسیدگی به وضع بازداشت شدگان اخیر و همچنین «تسریع در رسیدگی به وضع آنان» گزارش‌هایی تهیه کرده و در اختیار رئیس قوه قضائیه قرار دهد.

هنوز هیچ گزارشی مبنی بر اقدامات این هیات در خصوص ماموریت خود منتشر نشده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)