تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اعدام متهمان پرونده انفجار شیراز

سه متهم به بمب‏گذاری حسینیه سیدالشهدای شیراز امروز جمعه در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شدند.

به گزارش ایسنا، محسن اسلامیان، علی‌اصغر پشتر و روزبه یحیی‌زاده صبح امروز در حضور خانواده‌های جانباختگان انفجار شیراز به دار آویخته شدند.

جابر بانشی، دادستان شیراز اتهام این سه تن را «محاربه و افساد فی الارض از طریق عضویت و همکاری مؤثر در گروهک محارب و ملحد و ضد نظام اسلامی و اقدام برای براندازی نظام جمهوری اسلامی» اعلام کرد.
تهیه و ساخت بمب و مشارکت در بمب‏گذاری حسینیه سیدالشهدا شیراز از دیگر اتهامات اعدام‌شدگان امروز است.

به گفته دادستان شیراز نفر اول این گروه با نام «محسن راستگو» اردیبهشت‌ماه سال گذشته در جریان آماده کردن بمبی جهت کار گذاشتن در نمایشگاه بین‏المللی تهران در هتل جهان تهران جان خود را از دست داد.

۲۴ فروردین‌ماه سال گذشته در پی انفجار حسینیه سیدالشهدا شیراز چهارده نفر کشته و بیش از دویست نفر مجروح شدند. در پی این انفجار که به هنگام مراسم مذهبی هفتگی کانون رهپویان وصال شیراز رخ داد، شش نفر دستگیر شدند.

دادستان شيراز اتهام این سه تن را «محاربه و افساد في الارض» اعلام کرد

این حادثه در ابتدا انفجار غیر عمدی مهمات انبارشده در محل اعلام شد.
چندی بعد قربانعلی دری نجف آبادی، دادستان کل کشور با اعلام خبر دستگیری عوامل بمب‌گذاری شیراز از اعتراف آنها به ارتباط با آمریکا و اسرائیل خبر داد.

دادستان شیراز نیز امروز در جمع خبرنگاران بخش عمده این حادثه را مربوط به عوامل خارجی دانست.
وی گفت: «عوامل این گروه از طریق سرویس‌های جاسوسی و از راه اینترنت و شبکه ماهواره‌ای «یو تی‌وی» با چگونگی ساخت بمب آشنا شده و بمب را از مواد «مایرولی» ساخته‌اند.»

این مقام قضایی انفجار در آرامگاه آیت‌الله خمینی، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مجلس شورای اسلامی، مدارس علمیه قم، مصلای نماز جمعه، حوزه علمیه رشت و کنسولگری روسیه در رشت را از دیگر برنامه‏های این گروه عنوان کرد.

به گفته مقامات ایرانی این سه نفر به اقداماتی همچون انفجار در لوله‌های نفتی، مشارکت در توطئه بمب‌گذاری در تعدادی مدارس مذهبی، تلاش برای براندازی، ایجاد اختلاف فرقه‌ای، شرب خمر، ارتباط با سازمان‌های اطلاعاتی خارجی و عضویت در گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی نیز اعتراف کرده بودند.

چندی پیش رئیس کل دادگستری استان فارس با اشاره به ارتباط بازداشت‌شدگان با کشورهای خارجی اعلام کرده بود ایران علیه دولت‌هایی که، به گفته وی، در این انفجار دست داشته‌اند، شکایت خواهد کرد.

دادگستری کل استان فارس امروز با صدور اطلاعیه‏ای از قصد ایران برای پیگیری این ماجرا در مراجع و سازمان‌های بین‌المللی خبر داد.

سال گذشته نزدیک به ۳۵۰ نفر در ایران اعدام شدند. به گزارش سازمان عفو بین‌الملل ایران در سال ۲۰۰۸ در رتبه دوم کشورهای اعدام‌کننده در جهان قرار گرفته‌است.

Share

نظرهای خوانندگان

جای تاسف است که مردم شیراز و مردم ایران از این انفجار بسی خوشحال شدند. این زنگ هشداری واقعی به مردم ایران و خصوصا به حکومت جبار ایران است. حکومت در شیراز خواسته بود تظاهراتی بر محکومیت در شیراز و تمامی شهرهای ایران بر پا کند ولی یقین او به شکست و استهزا این کار را نکرد. این روزها حکومت از برانمدازی نرم سخن می گوید اما به یقین ما داریم بسوی براندازی خشن پیش می رویم. این براندازی را خود حکومت با اعمال سرکوبگرش به مردم ایران که صبور بودنش بسی از خشونتش بزرگتر است تحمیل می کند. این اعدامها حتما برای زهر چشم گرفتن بوده و اصولا هیچ ربطی به آن انفجار که بدست خود پاسداران و بسیجیان ایرانی و نه اسلامی بود ندارد. مردم شیراز از اعدام این افراد که اگر گناهی هم کرده بودند هیچ رابطی به آن انفجار ندارند متاسفند.

-- امضاء محفوظ ، Apr 11, 2009

انجمن پادشاهی ایران (عامل بمبگذاری شیراز) در هنگاه دستگیری عاملان اعلام کرد این افراد در انفجار دستی نداشته اند اما اخیرا پس از خبر اعدام آن ها در وب سایت خود مطلبی منتشر کرده و تلویحا دخالت اعدام شده گان را در انفجار پذیرفته است

-- م.اسدیان ، Apr 12, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)