تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
کلینتون در کنفرانس «آینده افغانستان» تشریح کرد:

راهبرد‌ سه‌ گانه آمریکا در افغانستان

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا راهبرد‌های دولت این کشور در افغانستان را تشریح کرد.

این راهبرد‌ها که پیش از این باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا آنها را اعلام کرده بود، در زمینه‌ «دیپلماسی، اقدام نظامی و توسعه غیرنظامی» است که به گفته خانم کلینتون می‌تواند افغانستان را نجات دهد.

به گزارش خبرنگار رادیو زمانه، خانم کلینتون افزایش نیرو‌های نظامی در خاک افغانستان به منظور برقراری «امنیت و آموزش نیرو‌های نظامی و غیر نظامی» را یکی از این راهبرد‌ها دانسته است.

برای تحقق این راهبرد، به گفته این مقام آمریکایی، کاخ سفید ۱۷ هزار نیروی نظامی به افغانستان اعزام می‌کند.
خانم کلینتون همچنین از کشور‌هایی که در افغانستان نیروی نظامی دارند، خواسته است که زمینه‌ آموزش نیرو‌های نظامی و غیرنظامی افغان را فراهم کنند.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، افغانستان تا سال ۲۰۱۱ باید ارتشی به استعداد ۱۳۰ هزار نفر و نیروی پلیس به استعداد ۸۲ هزار نفر داشته باشد.


نمایی کلی از کنفرانس (عکس‌ها از خبرنگار زمانه)

در استراتژی جدید دولت آمریکا برای افغانستان، از جمله اعزام نیرویی ‪ ۴۰۰۰‬نفری از مربیان نظامی علاوه بر اعزام ‪ ۱۷‬ هزار نیروی تازه نفسی که به تصویب کنگره این کشور رسیده است و نیز تشکیل یک گروه تماس تازه برای افغانستان و پاکستان پیش بینی شده است.

اظهارات این مقام آمریکایی در حالی ایراد می‌شود که نماینده ایران در کنفرانس «آینده افغانستان» حضور نیرو‌های خارجی را ضامن برقراری «امنیت و آرامش» در افغانستان نمی‌داند.

محمدمهدی آخوندزاده معاون وزیرخارجه ایران در این کنفرانس گفت که جمهوری اسلامی آماده همکاری در بازسازی افغانستان است.
وی در عین حال از نیرو‌های خارجی خواست که اداره افغانستان را به مردم این کشور واگذار کنند.

وزیرخارجه آمریکا در عین حال تصریح کرد که راهبرد دیگر آمریکا، سرو سامان دادن به اقتصاد، نهاد‌ها و موسسات موجود در افغانستان است.

به گفته خانم کلینتون، افغانستان به «امکانات اولیه‌ای همچون جاده، سازمان‌های دولتی، مدرسه، بیمارستان، شبکه‌های آبیاری و امکانات کشاورزی نیاز دارد.»

وی همچنین اظهار داشت که دولت آمریکا از راهبرد ملی دولت افغانستان برای توسعه این کشور، طرح همبستگی ملی و دیگر ابتکارات دولتی که هدف از آنها کمک به مردم این کشور برای بهبود زندگی است حمایت می‌کند.


براساس اعلام خانم کلینتون، آمریکا به افغانستان کمک خواهد کرد تا «عناصری را که نه از روی باور و اعتقاد، بلکه از روی ناچاری به القاعده و طالبان ملحق شده‌اند از دیگر اعضای افراطی این گروه‌ها جدا کند.»

وزیر خارجه آمریکا افزود که برای موفقیت در تلاش‌های کاخ سفید به کمک همه کشورها نیاز دارد که نمایندگانشان در این کنفرانس حضور دارند.

در کنفرانس بین‌المللی «آینده افغانستان» که در لاهه هلند جریان دارد، هیئت‌های نمایندگی از ۷۳ کشور حضور دارند.
ایالات متحده آمریکا پیشنهاد دهنده این کنفرانس و دولت هلند و سازمان ملل متحد میزبان آن هستند.

همچنین ۲۰ هیئت نمایندگی از نهاد‌های وابسته به سازمان ملل متحد و سازمان‌های همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله اتحادیه اروپا، بانک جهانی، سازمان کنفرانس اسلامی و بانک توسعه آسیایی در این کنفرانس شرکت دارند.

هیئت‌هایی از پارلمان اروپا، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، سازمان امنیت و همکاری اروپا، سازمان اقتصاد، همکاری و توسعه هم بر این کنفرانس نظارت دارند.

گزارش خبرنگار زمانه حاکی است که بیش از ۷۰۰ نفر خبرنگار از سراسر جهان در این کنفرانس شرکت دارند و اخبار و گزارش‌های آن را پوشش می‌دهند.

سخنرانان دیگر این کنفرانس
حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان از دیگر سخنرانان این کنفرانس بود که از راهبرد‌های دولت جدید آمریکا در قبال این کشور حمایت کرد.

آقای کرزی، در سخنان خود ضمن دفاع از دستاوردهای حکومت این کشور طی هفت سال گذشته، بر اهمیت رویکرد دولت باراک اوباما برای حل مسائل این کشور که استراتژی جامع و یکپارچه برای مسائل مشترک افغانستان و پاکستان نام گرفته، تاکید و از آن استقبال کرد.

وی همچنین گفت که بدون کمک و همیاری همسایگان افغانستان، مبارزه با تروریسم ممکن نیست.


رئیس جمهوری افغانستان ادامه داد که موفقیت این کشور برای مبارزه با خشونت، مواد مخدر و ترور، به ویژه بسته به کمک و مشارکت پاکستان و ایران است.

بان کی‌مون دبیر کل سازمان ملل، دیگر سخنران این کنفرانس بود که «واقع‌بینی» را موضوعی مهم در بازسازی افغانستان دانست.

به گفته کی‌مون «برای حل مسائل افغانستان ما نیاز داریم که واقع بین باشیم، موقعیت‌ها و فرصت‌ها را بشناسیم و در برنامه حمایتی خود تکیه را بر گسترش امنیت و کاهش خشونت در این کشور بگذاریم.»


وی همچنین بر ضرورت حفظ حقوق بشر در افغانستان و گروه‌های آسیب پذیر به ویژه کودکان و به طور خاص دختران تاکید کرد.

سرگئی لاورف وزیر خارجه روسیه نیز در سخنان خود مسئله چند فرهنگی بودن افغانستان را مورد توجه قرار داد و ایجاد ثبات سیاسی در این کشور را منوط به شرکت همه گروه‌های قومی و ملی این کشور دانست.

فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان هم طی سخنانی گفت که ثبات در افغانستان زمانی امکان‌پذیر است که این کشور از نظر اقتصادی به خودکفایی برسد.

به گفته اشتاین مایر، مسئولیت امنیت افغانستان باید به افغانی‌ها واگذار شود، اما ایجاد زمینه‌های لازم در این زمینه ضروری است.

Share


در همین رابطه:
«ایران در بازسازی افغانستان مشارکت می‌کند»
آغاز کنفرانس «آینده افغانستان» در هلند

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)