تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

درگیری شدید ارتش اسرائیل با حماس

نیروی زمینی ارتش اسرائیل با ورود به نوار غزه، به شدت با حماس درگیر شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در بیانیه‌ای از حرکت نیروی زمینی آن کشور به داخل نوار غزه خبر داد.

دفتر ایهود اولمرت در بیانیه خود هدف از این حمله را «در دست گرفتن مناطقی که افراد حماس از آن موشک‌پرانی کرده‌اند» اعلام کرده است.

در این بیانیه همچنین آمده‌است: «نیروهای دفاعی اسرائیل قصد دارند مناطق پرتاب موشک را که طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته از آن‌ها موشک‌اندازی شده در دست بگیرند و ضربه محکمی به اسلام‌گراها بزنند.»

اولمرت در عین حال اعرلام کرده است که ارتش اسرائیل در مرزهای شمالی با لبنان هم به حال آماده‌باش درآمده است.

وی به حزب‌الله لبنان در خصوص هرگونه حمله یا پرتاب موشک به اسرائیل هشدار داد.


ارتش اسرائیل با استفاده از تاریکی شب، وارد غزه شد

به گزارش سی‌ان‌ان، تانک‌های اسرائیل از ساعات اولیه عصر روز شنبه به گلوله‌باران نواحی شمالی و شرقی غزه پرداخته‌اند.

سرگرد آویتال لَیبوویچ، سخنگوی نیروهای دفاعی ارتش اسرائیل در این باره گفت: «ما اندکی پیش، دومین مرحله عملیات خود را علیه زیرساخت‌های حماس آغاز کردیم.»

عملیات زمینی اسرائیل در حالی صورت می‌گیرد که بمباران شهرهای غزه ادامه دارد.
تانک‌های اسرائیلی با عبور از گذرگاه بیت هانون وارد نواحی مرزی غزه شده‌اند و بنا به گزارش خبرگزاری‌ها با نیروهای حماس به شدت درگیر شده‌اند.

ارتش اسرائیل از حضور «شمار زیادی» از نظامیان خود در این عملیات خبر داده و دولت اسرائیل نیز هزاران نفر از نیروهای ذخیره ارتش را برای شرکت در عملیات زمینی فراخوانده‌است. خبرگزاری ها تعداد این فراخواندگان را بین ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر تخمین زده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شاهدان عینی می‌گویند که نیروهای حماس نیز با شلیک موشک و خمپاره به این عملیات اسرائیل پاسخ داده‌اند.

گروه‌های خدمات فوری پزشکی غزه از کشته شدن یک کودک و زحمی شدن ۱۱ کودک دیگر خبر داده‌اند. بر اساس این گزارش، یک مرد و یک زن فلسطینی نیز در شرق شهر غزه کشته شده‌اند.


سربازان اسرائیلی، پیش از ورود به غزه

بنا بر گزارش‌ها جنگنده‌های اف-۱۶ اسرائیل نیز بر فراز غزه به پرواز درآمده‌اند و اسرائیل محاصره‌ای به عمق ۲۰ مایل دریایی نیز در راستای سواحل غزه برقرار کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری الجزیره، خطوط برق بسیاری از نواحی در باریکه غزه نیز قطع شده‌است و بیش از ۲۵۰ هزار نفر از مردم غزه در تاریکی به‌سر می‌برند.

جنگ زمینی برای نیروهای مسلح با تجهیزات و فناوری پایین همچون نیروهای حماس دشوار است. تهاجم زمینی اسرائیل زمانی آغاز شد که شمار کشته‌شدگان فلسطینی روز شنبه از مرز ۴۵۰ نفر گذشت.

تلویزیون حماس نیز از کشته‌شدن نظامیان اسرائیلی و نیز زخمی شدن تعدادی از آنها در درگیری‌ها خبر می‌دهد.
اسرائیل پخش برنامه تلویزیونی حماس را نیز مسدود کرده‌ و بازدیدکنندگان این شبکه تلویزیونی هم‌اینک با این نوشته مواجه می‌شوند: «رهبران حماس، کارتان تمام است.»

در حالی که به گزارش بی‌بی‌سی نیوز، سازمان ملل متحد خواستار آتش‌بس فوری میان طرفین درگیر است، شورای امنیت در نشست خود به توافقی در خصوص غزه دست نیافت.

بر اساس این گزارش، مانع اصلی دست‌یابی به توافق، ایالات متحده بوده است.
واشینگتن، حماس را به خاطر نقض آتش‌بس و پرتاب موشک به شهرک‌های یهودی‌نشین، آغازگر حوادث غزه می‌داند.

«چندین روز وقت لازم است»
اوفیر گِندِلمَن، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل به خبرنگاران گفت: «تنها چیزی که ما می‌خواهیم ایجاد یک زندگی عادی برای مردم اسرائیل است. ما به شلیک به اهداف حماس ادامه می‌دهیم تا زمانی که وضعیت در محل عوض بشود.»

وی افزود: «نیروی زمینی اسرائیل مأموریت نیروی هوایی را تکمیل می‌کند. آن‌ها به سراغ مرکز فرماندهی و انبارهای مهمات حماس می‌روند تا به توان حماس در زمینه پرتاب موشک به اسرائیل ضربه بزنند.»
گندلمن ادامه داد: «برای تکمیل این مأموریت چندین روز وقت لازم است.»

واکنش‌های حماس
اسماعیل رضوان سخنگوی حماس اعلام کرد که با حمله زمینی اسرائیل به غزه، این منطقه به گورستانی برای سربازان اسرائیلی تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به این که صدها مرد و زن فلسطینی برای انجان عملیات «شهادت‌طلبانه» آماده‌اند، خواستار اتمام بدون قید و شرط حملات اسرائیل به غزه شد.

اسماعیل رضوان افزود که حماس برای رویارویی زمینی با اسرائیل آمادگی کامل دارد و «مقاومت» به زودی بیانیه پیروزی خود را صادر خواهد کرد.

پرتاب موشک‌های دست‌ساز حماس طی روز شنبه باعث زخمی شدن سطحی سه نفر از ساکنان اسرائیل شد.


آتش‌نشان‌های فلسطینی در حال خاموش کردن آتش، پس از حمله هوایی به غزه

خالد مشعل رهبر در تبعید حماس نیز در خصوص عملیات زمینی اسرائیل با عنوان یک «سرنوشت سیاه» به این کشور هشدار داده‌بود.

خالد مشعل روز جمعه گفت: «اگر حماقت یک حمله زمینی به غزه را مرتکب بشوید سرنوشتی سیاه در انتظار شماست.»

وی که در دمشق سخن می‌گفت، غزه را «خشم خدا» نامید و از تحمیلی بودن این جنگ، تسلیم نشدن مردم غزه و اعتماد به پیروزی این مردم سخن گفت.

مشعل همچنین افزود: «تقاضای ما نیز واضح است. جنگ باید پایان یابد، محاصره برداشته شود و گذرگاه‌ها بدون محدودیت باز بشوند.»

در طول یک هفته گذشته، بسیاری از دولت‌ها و نیز دبیرکل سازمان ملل، اسرائیل را از اقدام به حمله زمینی برحذر داشته بودند و سه پیشنهاد آتش بس توسط فرانسه، ترکیه و کشورهای عرب با مخالفت تل‌آویو روبرو شد.

Share
در همین رابطه:
افزایش درخواست‌ها برای آتش‌بس در غزه

نظرهای خوانندگان

کي بودکه گفت:« مرگ يک بار،شيون يک بار»؟

-- بدون نام ، Jan 3, 2009

شک نداشته باشید که این حمله زمینی اسرائیل هم با شکستی مفتضحانه همراه خواهد شد
.

-- امین کیا ، Jan 4, 2009

من امیدوارم، از صمیم قلب امیدورام حالا که کار به اینجا کشیده است این بحران منجر به یک صلح پایدار و امنیتی بادوام برای مردم فلسطین و اسرائیل گردد
که اگر اینگونه نشود این نبرد به غیر از ضرر برای دو طرف و فجایع انسانی برای مردم فلسطین هیچ بهره دیگری نداشته است

-- محمد-ی ، Jan 4, 2009

کاملا موافقم

-- بدون نام ، Jan 4, 2009

ایران طبق معمول کاسه داغتر از اش.

-- بدون نام ، Jan 4, 2009

آقای محمدی عزیز!تجربه نشان داده که اتفاقانبایست گذاشت کار به اینجا بکشد.شصت سال است که کار به همین جور جاها می کشدو باز هم خواهد کشید.شصت سال است که سیاستمدارن ودولتمردان اسراییل وفلسطین وکشورهای منطقه وقدرتمندان جهان دارند برطبل این جنگ واختلاف انسان سوز می کوبند،وشرایط اگر به همین نحو پیش برود چه دیده اید،شصدسال دیگر هم خواهند کوبید. پس از ورود ارتش آمریکابه جنگ ویتنام فقط زمان کوتاهی لازم بود تا جنگ طلبان بانهضت تاریخ(وفرهنگ) سازضدجنگ وصلح طلب مردم جهان وبویژه جوانان آمریکایی مواجه شوند،نهضتی که براثرآن شکست مفتضحانه جنگ طلبان وپیروزی شکوهمندصلح طلبان رابه همراه داشت.براستی هیچ فکرکرده اید چرا در این منطقه پس از گذشت دههاسال از این جنگ یک نهضت فرا گیر ضد آن پا نگرفته است؟به اعتقاد من شکل گیری چنین جنبشی نیازمند فائق آمدن بر تعصب های قومی ،مذهبی وسرزمینی بین همه مردم منطقه(ازهرسو)،بویژه جوانان وروشنفکران است.قلب ما پیش از آنکه برای سرزمین ومذهب و نژادوهرچیز دیگری ازاین دست بتپدباید برای انسانهاوانسانیتی بتپدکه بر بستر جنگی چنین طولانی رو به اضمحلال وزوال گذارده است.

-- جواد ، Jan 4, 2009

این جنگ بیشتر از همه به نفع ایرانه.فلسطینی ها این وسط دارن کشته میشن.
ایران حواس مردمو برده طرف غزه در حالی که ایران با این فشارهای اقتصادی،اجتماعی و سیاسی خودش یه پا غزه است.

-- شهریار ، Jan 4, 2009

خدا کند جنگ زودتر تمام شود به دو دلیل:
اول اینکه عده ای بی گناه اعم از زن و بچه و سالخورده کمتر کشته میشوند و دوم اینکه از تخریب بیشتر غزه جلوگیری میشود چون در غیر این صورت حتما رژیم ایران هزینه بازسازی آن را از جیب من و شما پرداخت خواهد کرد. پس دعا کنیم به دو دلیل فوق جنگ زودتر تمام شود.

-- آزیتا رضوی ، Jan 5, 2009

آفرين بر حماس كه واقعا در غزه حماسه مي آفريند
من از صميم قلب براي آنها احترام قائلم و از خداوند براشون آرزوي موفقيت ميكنم

-- امين ، Jan 5, 2009

جنگ هیچ گاه وسیله یی برای صلح نبوده است جنگ عامل نفاق است و هر کسی که میخواهد از طریق جنگ صلح برقرار کند یا نادان است و یا فریبکار. اسراییل یا حماس باید هرچه زودتر دست از خونریزی بردارند و به کودکان فکر کنند که بی پدر شده اند و یا والدینی که فرزندانشان را از دست داده اند. جنگ بس است

-- داریوش ، Jan 5, 2009

خدایا ظهور اقا امام زمان را هر چه نزدیک بفرما تا داد از ستم دیده بگیرد وستمگران جهان را از دم تیغ بگذراندما در انتظار حکومت جهانی مولایمان مهدی هستیم عین الطالب بدم المقتول بکربلا

-- مسلم ، Jan 11, 2009

به کوری چشم بدخواهانء حماس وحزب الله وایران پیروزند

-- روح الله ضادقی ، Jan 11, 2009

بعضی ها می گویند اسرائیل خیلی قدرت دارد و حماس نباید خودش را درگیر این جنگ می کرد اما من می گویم قدرتی بالاتر از اسرائیل هم وجود دارد که اگر اراده کند نه تنها اسرایئل بلکه قدرتمند تر از اسرایئل را هم نابود میکند همانگونه که مسلمانان را در غزوه بدر امداد کرد ان شاالله که آن روز نزدیک است و من از ته دل برای این پیروزی لحظه شماری می کنم نصروا من الله و فتح القریب آفرین بر حماس آفرین بر حماس جلوه مقاومت و ایثار هر روز برای پیروزیتان دعا میکنیم.

-- دوستدار حماس ، Jan 14, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)