تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تاکید بر رویکرد تازه آمریکا در قبال ایران

هیلاری کلینتون وزیر خارجه منتخب باراک اوباما می‌گوید که دولت آینده ایالات متحده در قبال ایران «رویکرد تازه و شاید متفاوتی» را در پیش می‌گیرد.

وی با وعده رویکرد تعامل با ایران از سوی دولت اوباما گفت که رئیس جمهور منتخب معتقد است که ممکن است تعامل با تهران، نتیجه بخش باشد و ما نیز این مسیر را ادامه خواهیم داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، خانم کلینتون که روز گذشته (سه‌شنبه) در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا برای پاسخ به سوالات اعضای آن حضور یافت، در عین حال تاکید کرد که دولت اوباما تلاش می کند در هرصورتی مانع تبدیل ایران به یک قدرت هسته‌ای شود.

وی با اشاره به این که دولت اوباما در حال بررسی نتیجه سیاست‌های دولت فعلی بر ایران است، افزود که رویکر دولت بوش در خصوص ایران تاثیری نداشته است و بنابراین اتخاذ یک رویکرد جدید، ضروری به نظر می‌رسد.

وزیر خارجه دولت اوباما در ادامه تاکید کرد که برای جلوگیری از تبدیل ایران به قدرت هسته‌ای، می‌توان از طریق دیپلماسی و تحریم به صورت همزمان استفاده کرد.

رقیب سابق اوباما در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در عین حال اظهار داشت که واشینگتن باید ایران را به‌طور جدی در زمینه مسئله هسته‌ای و حمایت از تروریسم به چالش بکشد و اعضای سازمان ملل را هم متقاعد کند که هسته‌ای شدن تهران، به‌طور بالقوه چه خطراتی دارد.


به نوشته خبرگزاری فرانسه، کلینتون همچنین امکان استفاده آمریکا از گزینه نظامی در خصوص ایران را رد نکرد و گفت که واشینگتن هیچ گزینه‌ای را حذف نمی‌کند.

وی تا شش روز دیگر، به‌طور رسمی به عنوان وزیرخارجه جدید ایالات متحده کار خود را آغاز می‌کند و جایگزین کاندولیزا رایس می‌شود.

خانم کلینتون در خصوص گشایش دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران و نیز مذاکره مستقیم با تهران اظهار داشت که اینها بخشی از سیاست بازنگری واشینگتن است که نیاز به زمان دارد و در عین حال ایالات متحده تصمیم دارد در این زمینه‌ها با متحدینش مشورت کند.

متحدین آمریکا در پرونده هسته‌ای ایران، اعضای گروه پنج به‌علاوه یک هستند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که رابرت لوینسون مامور سابق اف‌بی‌آی را آزاد کنند.

کلینتون گفت که معتقد است لوینسون در ایران در زندانی مخفی نگهداری می‌شود.

Share
در همین رابطه:
رویکرد تازه آمریکا در خصوص ایران

نظرهای خوانندگان

به عنوان یک فال بین پیش بینی می کنم که هیلاری را بدون هیچ مشکلی می توان با Tzipora Malka "Tzipi" Livni عوض کرد هم کار اسراییل راه می افتد هم مقامات کاخ سفید می توانند بعد بگویند کی بود کی بود من نبودم!

-- بهروز ، Jan 14, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)