تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

استیضاح دوباره وزیر جهاد کشاورزی

طرح استیضاح محمدرضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی، امروز (یک‌شنبه) از سوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

طرح استیضاح آقای اسکندری که در ۱۴ محور تنظیم شده، ۱۸ امضاء دارد.

خبرگزاری دولتی ایرنا، از جمله محور‌های استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را «عدم تحقق سیاست‌ها و راهبردهای کشاورزی، محقق نشدن خودکفایی، عملکرد ناصحیح و ضعیف صندوق بیمه محصولات کشاورزی، ناکارآمدی طرح ساماندهی فرآورده‌های گوشتی و اهمال ورزی در ارائه و اجرای برنامه مبارزه با خشکسالی» اعلام کرده است

با اعلام وصول این استیضاح، آقای اسکندری طی ۱۰ روز آینده باید برای دفاع از خود در صحن علنی مجلس حاضر شود.

اسکندری قرار بود امروز در صحن علنی مجلس گزارشی از عملکرد وزارت کشاورزی به نمایندگان ارائه دهد که در یادداشتی به هیئت رئیسه مجلس، خواستار به تعویق افتادن ارائه گزارش شده است.

طرح استیضاح محمدرضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی در آذر ماه امسال در دستور کار نمایندگان مجلس قرار داشت که با تلاش‌ هیئت رئیسه مجلس، طرح آن در صحن علنی، به زمان دیگری موکول شد.

استیضاح اسکندری در ۳۰ مهرماه سال ۱۳۸۵ در مجلس هفتم شورای اسلامی رای نیاورده بود.


با اعلام وصول این استیضاح، نمایندگان مجلس هشتم برای دومین‌بار یکی دیگر از وزاری کابینه محمود احمدی‌نژاد را برای استیضاح به مجلس فرا می‌خوانند.

پیش‌تر علی کردان وزیر سابق کشور از سوی نمایندگان استیضاح و از پست وزارت کشور برکنار شد.

اگر استیضاح آقای اسکندری در مجلس رای بیاورد، احتمال این‌که کابینه احمدی‌نژاد بار دیگر بر اساس اصل ۱۳۶ قانون اساسی نیاز به کسب رای اعتماد مجدد از مجلس پیدا کند، قوت خواهد گرفت.

بر اساس اصل ۱۳۶ قانون اساسی، اگر نیمی از اعضای کابینه برکنار یا استیضاح شوند، رئیس جمهوری موظف است برای گرفتن رای اعتماد، کابینه را باردیگر به مجلس معرفی کند.

کابینه کنونی آقای احمدی‌نژاد تنها یک تغییر با رای اعتماد مجدد مجلس فاصله دارد.
در صورت وقوع چنین امری، این برای نخستین‌بار در تاریخ ۳۰ ساله جمهوری اسلامی خواهد بود که کابینه، دو بار از مجلس رای اعتماد می‌گیرد.

پیش از برکناری علی کردان از وزارت کشور، ۹ وزیر از وزارتخانه‌های کشور، نفت، اقتصاد، صنایع و معادن، آموزش و پرورش، دادگستری، رفاه، تعاون و راه و ترابری برکنار، استیضاح یا بازنشسته شده بودند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، رؤسای کل بانک مرکزی و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز از جمله مقام‌هایی هستند که در چند سال اخیر با تغییراتی مواجه شده‌اند.

علی کردان، وزیر کشور نیز ۱۴ آبان ماه از سوی مجلس استیضاح و از مقام خود برکنار شد.

Share
در همین رابطه:
استیضاح دو وزیر کابینه به تعویق افتاد
وزیر جهاد کشاروزی استیضاح می‌شود

نظرهای خوانندگان

این مجلس حکومت اسلامی است که باید استیضاح شود و کسب رای اعتماد مجدد از مردم را بگیرد، مجلسی که از تمام اختیارات خود در مورد تحقیق و تفحص در باره ارگان های تحت نظر رهبری نظام سلب مسئولیت کرد.
نظامی،

-- Nezami ، Dec 28, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)