تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

حبس و جزای نقدی، مجازات هکر‌های ایرانی

سیزده بنده از لایحه ۵۷ ماده‌ای جرایم رایانه‌ای امروز (یک‌شنبه) در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

بر اساس مفادی از این لایحه، کسانی که به‌طور غیرمجاز به اطلاعات سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی محافظت شده دسترسی یابند، به یک تا ۹۰ روز حبس مجازات خواهند شد.

در این لایحه همچنین جزای نقدی از پنج تا ۲۰ میلیون ریال برای این افراد در نظر گرفته شده است.

بر اساس یکی دیگر از مواد مصوب این لایحه، شنود و دستیابی به اطلاعات غیرعمومی در حال انتقال در سامانه‌های یارانه‌ای، شش تا دو سال حبس یا ۱۰ تا ۴۰ میلیون ریال جزای نقدی دارد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، ماده سه این مصوبه همچنین برای دستیابی غیرقانونی و انتقال داده‌های سری دولتی به بیگانگان پنج تا ۱۵ سال حبس در نظر گرفته است.

بر اساس تبصره این ماده، داده‌های سری، داده‌هایی است که افشای آنها به امنیت کشور یا منافع ملی لطمه می‌زند.

نمایندگان مجلس تنها ۱۳ ماده از ۵۷ ماده این لایحه را در جلسه امروز به تصویب رساندند و ادامه بررسی مواد آن به جلسات بعدی موکول شده است.
این لایحه در شرایطی در دستور کار نمایندگان مجلس قرار دارد که قوه قضاییه ایران در آذر ماه گذشته از از راه‌اندازی دادسراهای ویژه جرایم رایانه‌ای و اینترنتی خبر داده بود.

در حال حاضر در ایران قانونی مبنی بر تعیین مصادیق جرایم رایانه‌ای وجود ندارد. با این حال برخی وبلاگ‌نویسان طی سال‌های اخیر به خاطر مطالبی که در وبلاگ‌های خود منتشر کرده‌اند، دستگیر شده‌اند.

لایحه جرایم رایانه‌ای که هم‌اکنون در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، شامل پنج بخش است.

بخش نخست این لایحه، با عنوان کلیات به تعریف اصطلاحات اختصاص دارد و بخش دوم با هشت فصل به جرائم علیه محرمانه بودن داده‌ها و سیستم‌‌های رایانه‌ای و مخابراتی، جرائم علیه صحت و تمامیت داده‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی، کلاهبرداری، جرایم مرتبط با محتوا، افشای سر، مسئولیت کیفری ارائه دهندگان خدمات، تخفیف و تشدید مجازات و سایر مسائل پرداخته است.

در این لایحه همچنین مجازات‌های مختلفی برای جرایمی مثل دسترسی بدون مجوز به سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، شنود امواج الکترومغناطیسی بدون مجوز، دسترسی بدون مجوز به داده‌های رایانه‌ای سرّی و افشای آن‌ها، تقلب در داده‌های رایانه‌ای، صدمه زدن عمدی به داده‌های رایانه‌ای دیگران یا ایجاد اختلال در سیستم رایانه‌ای دیگران در نظر گرفته شده است.

در لایحه جرایم رایانه‌ای همچنین بر اساس قانون مجازات اسلامی، مجازات‌های مختلفی برای کسانی که به کمک سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، محتویات مستهجن تولید یا منتشر کنند، پیش‌بینی شده است.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)