تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

استقبال از قطع صادرات بنزین به ایران
روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز خود با عنوان «تحریم بنزین، تهدید یا فرصت؟» به سخنان چندی پیش باراک اوباما رئیس جمهوری منتخب آمریکا که از قطع صادرات بنزین به ایران خبر داده بود، واکنش نشان داده است.

به اعتقاد سرمقاله نویس این روزنامه «این موضوع را برخلاف ظاهر ناخوشایند آن باید به فال نیک گرفت و آن را مصداق این جمله دانست که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.»

دنیای اقتصاد در سرمقاله خود می‌نویسد که «اوباما ظاهرا خبر ندارد که با این اقدام چه خدمت بزرگی به اقتصاد ایران خواهد کرد و از این طریق کاری را انجام خواهد داد که تا به حال چندین مجلس و دولت موفق به انجام آن نشده‌اند و آن عبارت است از بهینه‌سازی مصرف سوخت.»

این روزنامه در پایان می‌آورد که «ضروری است از فرصتی که آقای اوباما در اختیار کشور گذارده است، استفاده شود! برای مقابله با این تصیم دو راه قابل‌تصور است. راهکار اول، تولید بیشتر بنزین است که اصلا معقول نیست و در کوتاه‌مدت هم جواب نخواهد داد. راهکار دوم مدیریت تقاضا است. بهبود حمل‌و‌نقل عمومی از طریق بخش خصوصی، افزایش ناوگان اتوبوس‌های خصوصی و خودروهای ون و همزمان افزایش محدوده طرح ترافیک، کاهش تدریجی سهمیه بنزین، بهبود وضعیت دولت الکترونیک برای کاهش تقاضای سفر، از جمله این اقدامات است.»

متن کامل سرمقاله

انتقاد از سکوت ملت‌های مسلمان در قبال جنگ غزه
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «جنایات غزه و بی‌عملی مسلمانان» به موضوع حمله جنگنده‌های اسرائیلی به نوار غزه پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که «ریشه همه جنایات صهیونیست‌ها در فلسطین از آغاز تا امروز در سازشکاری ارتجاع عرب فرمایشی بودن وجود سازمان ملل و حمایت قدرت‌های استعماری از رژیم صهیونیستی است.»

به اعتقاد جمهوری اسلامی «سیاست ایجاد تفرقه در میان خود فلسطینی‌ها نیز در زمینه‌سازی جنایت غزه نقش عمده‌ای داشته» است.

این روزنامه در ادامه می‌افزاید که «مقاومت ملت فلسطین هنگامی به نتیجه خواهد رسید که ملت‌های عرب و مسلمان و دولت‌های کشورهای اسلامی نیز به صحنه بیایند و از ملت مظلوم فلسطین حمایت کنند.»

جمهوری اسلامی در پایان می‌آورد که «کدام ننگ از این بالاتر که یک مشت صهیونیست دوره گرد هر وقت هر جنایتی را که اراده می‌کنند علیه ملت مسلمان فلسطین مرتکب می‌شوند و کشورهای اسلامی یا در سکوت بسر می‌برند و یا به دادن چند شعار اکتفا می‌کنند.»

متن کامل سرمقاله

تفسیر تردید‌های اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «روانشناسى یک مبارزه» به بررسی رفتار چند ماه اخیر جریان اصلاحات در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهم ایران پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که اصلاح‌طلبان و خود محمد خاتمی سعی فراوانی کرده‌اند که علت تردیدها درباره حضور در انتخابات را ساختار نظام جمهوری اسلامی معرفی کنند.

کیهان معتقد است، این ادبیات که خاتمی خود مبدع و یکی از بسط دهندگان عمده آن است و می‌خواهد این نکته را القاء کند که در جمهوری اسلامی رئیس جمهوری اختیارات کافی ندارد «اولین مصداق عملیات روانی بر روی خود و دیگران است.»

این روزنامه در ادامه می‌آورد: «در اثر عملیات روانی وسیع حامیان خاتمی کسانی باور کرده باشند مشکل اصلی اصلاح‌طلبان همان است که می‌گویند و آنها به راستی نگرانند که نتوانند کار کنند. چنین چیزی مطلقا واقعیت ندارد. مهم‌ترین علت تردید خاتمی و حامیانش که البته کمتر اجازه صحبت علنی درباره آن را می‌دهند این است که آیا به واقع اصلاح‌طلبان آن مقدار که ادعا می‌کنند رای دارند؟»

کیهان در پایان نتیجه می‌گیرد که «تردید اصلی خاتمی در «رای» است، والا او زمانی که بداند رای کافی دارد دیگر به فلسفه‌بافی درباره ساختار نخواهد پرداخت و اکنون که این کار را می‌کند فقط به این دلیل است که نسبت به این موضوع مردد است. همین حالا آخرین نظرسنجی‌های انجام شده که لابد اصلاح طلبان هم خبر آن را دریافت کرده‌اند نشان دهنده آن است که خاتمی در تهران حداقل ۱۰ درصد و در شهرستان‌ها بیش از ۵۰ درصد از رقیب اصول‌گرای خود عقب‌تر است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
● سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «نگرانی از یک تصمیم پلیس!»
● سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «اولویت بررسی لایحه بودجه»
● سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «چگونگی حل مشکل ترافیک»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)