تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

دفتر کانون مدافعان حقوق‌بشر پلمب شد

ماموران امنیتی جمهوری اسلامی دفتر کانون مدافعان حقوق‌بشر در تهران را پلمب کردند.

امروز (یکشنبه) قرار بود این کانون با حضور صد‌ها تن از فعالان حقوق‌ مدنی به مناسبت شصتمین سالگرد اعلامیه حقوق‌بشر جشن بزرگی برگزار کند که بر اساس گزارش‌های رسیده از تهران، ماموران امنیتی مانع از برگزاری این مراسم شده و دفتر این کانون را پلمب کرده‌اند.

هادی قائمی سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق‌بشر در ایران در گفتگو با زمانه گفت که عصر امروز ساعت شانزده و ۳۰دقیقه به وقت تهران قرار بود جشنی به مناسبت شصتمین سالگرد اعلامیه حقوق‌بشر در دفتر کانون مدافعان حقوق‌بشر برگزار شود که ماموران امنیتی مانع از برگزاری آن شده‌اند.

به گفته آقای قائمی «این کانون عمده‌ترین کانون مدافعان حقوق بشر در ایران است و تشکلی است از چندین وکیل که به طور مجانی در سال‌های اخیر از بسیاری از کسانی که حقوقشان در ایران نقض شده دفاع کرده‌اند.»

گزارش‌ها از ایران حکایت دارد که ماموران برخورد‌های خشنی با برخی اعضای کانون مدافعان حقوق بشر داشته‌اند.

عیس سحرخیز، روزنامه‌نگار، که در محل کانون حضور داشته، به زمانه گفت: «ماموران امنیتی تردد افراد را کنترل می‌کردند و جلوی کسانی را که متوجه می‌شدند می‌خواهند در این مراسم شرکت کنند می‌گرفتند.

آقای سحرخیز افزود یکی از ماموران به او گفته نه تنها مراسم برگزار نمی‌شود بلکه کانون مدافعان هم لاک و مهر و تعطیل شده است.

به اعتقاد این فعال سیاسی، ادامه فعالیت کانون، پیش از انتخابات بعید است.

گفتگو با سحرخیز را بشنوید

کانون مدافعان حقوق بشر از سوی شیرین عبادی برنده صلح نوبل و جمعی از وکلا و حقوق‌دانان مستقل اداره می‌شود.

روابط عمومی این کانون چند ساعت پس از انتشار گزارش‌ها مبنی بر پلمب دفتر این نهاد حقوق بشری، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این اقدام ماموران امنیتی «غیر قانونی» بوده است.

در این اطلاعیه که نسخه‌ای از آن به دفتر زمانه ارسال شده، آمده است: «مجموعه فعالیت‌های حقوق بشری این نهاد مردمی باعث برخورد غیرقانونی روز یکشنبه اول دی ماه شده است.»

بنا بر اعلام روابط عمومی کانون مدافعان حقوق بشر، تعدادی از افراد لباس‌شخصی، با دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری از داخل ماشین‌های پارک شده در خیابان یوسف آباد و داخل ساختمان‌های مقابل و همچنین دفتر کانون مدافعان حقوق بشر تصویربرداری کرده‌اند.

فعالیت این کانون دو سال پیش از این از سوی دبيرخانه کميسيون ماده ۱۰ قانون فعاليت احزاب و جمعيت‌ها در ايران غیرقانونی اعلام شده بود.

در آن زمان دبیرخانه مذکور با صدور اطلاعيه‌ای اعلام کرده بود که «هرگونه فعاليت اين کانون، غيرقانونی و متخلفان تحت پيگرد قضائی قرار می ‌گيرند.»

از وکلای سرشناسی که در تاسیس این کانون نقش داشته‌اند می‌توان از محمد سيف‌‌زاده، محمدعلی دادخواه، عبدالفتاح سلطانی و محمد شريف نام برد.

فعالیت‌های کانون مدافعان حقوق بشر در سال‌های اخیر پیرامون سه محور «دفاع از زندانيان سياسی ـ عقيدتی، اعتراض به نقض حقوق بشر و حمايت از خانواده فعالان سياسی زندانی» بوده است.

بنیانگذاران این کانون اعلام کرده‌اند که برای فعالیت‌های حقوق‌بشری خود از نهاد‌های بین‌المللی مجوز داشته و این کانون را پیش از آن‌که در داخل به ثبت برسانند به عضويت فدراسيون بين‌المللی جوامع حقوق بشر درآورده‌اند.

Share

نظرهای خوانندگان

این حرکت برخلاف ادعاهای رهبران ایران از نبود آزادی بیان و فضای بسته داخلی حکایت دارد. امیدوارم مردم با مشارکت فعال در انتخابات و رای به فردی مناسب بار دبگر رهبر ایران را به لاک دفاعی (همچون زمان خاتمی) فروبرند.

http://fpresident.persianblog.ir/

-- مهدی ف. ، Dec 21, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)