تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

متلک‌گویی به زنان در مصر

نوشته: محمد علی عطاسی
برگردان: ونداد زمانی
v.zamaani@gmail.com

بر طبق آخرین همه‌پرسی‌های انجام شده در مصر، ۹۸ درصد زنان خارجی و ۸۳ درصد از زنان مصری حداقل یک بار در معرض متلک و آزار جنسی قرار گرفته‌اند.

نکته مهم این است که این تحقیق، علت اصلی این رفتار غیرمدنی را، در زنان مورد حمله قرار گرفته جست‌وجو می‌کند و انگشت تهمت را به سمت آن‌ها نشانه می‌گیرد و آنان را مقصر قضیه می‌بیند.

اذیت جنسی و متلک‌گویی از جمله مشکلات رفتاری و تربیتی است که سیاست‌مداران و رسانه‌های گروهی مصر با استثنا شمردن ارتکابات واقع شده، در صدد نادیده گرفتن شیوع همه‌جانبه‌ی آن در جامعه مصر هستند. بنا بر همین استدلال، صاحب منصبان جامعه تمایلی برای حل مسئله نشان نمی‌دهند و سعی همه معطوف است بر پاپوش گذاشتن بر شدت و حدت موضوع!


ماجرای به بحران کشیده شده در غروب عید فطر در سال ۲۰۰۶، نقطه پایانی بود برای سرپوش گذاشتن بر این رفتار ضد زنانه. در در غروب روز عید فطر، عده‌ای مرد جوان، بر طبق عادت ناپسند متلک‌گویی و آزار و توهین‌هایی که نیت جنسی دارد به ده‌ها نفر از زنان و دختران جوان در شهر قاهره حمله کرده و باعث اذیت و آزار جمعی آن‌ها شدند.

هیچ‌کس در امان نبود، حتی مادران و زنان باحجاب نیز از لات بازی‌های جوانان مصون نماندند. بدتر از همه آن‌که همه ماجرا در برابر چشمان نیروهای انتظامی بوقوع می‌پیوست.

در روزهای بعد از این حادثه‌ی شرم‌آور، یک‌بار دیگر رهبران سیاسی و اجتماعی و حتی رسانه‌های گروهی سعی وافری کردند تا ماجرا را کوچک جلوه دهند.

در این میان جمعیت بسیاری از جوانان مصر و بویژه شهر قاهره که امکان استفاده از اینترنت را داشتند از طریق وبلاگ‌های خود به اعتراضات فراگیر دامن زدند. در ادامه‌ی این اعتراضات افشاگرانه، میدان «تعلت حرب» به میدانی برای نمایش عمومی ویدئوی ضبط شده از لات بازی‌های جوانان در روز عید فطر تبدیل گشت و از این طریق توانستند اذیت و آزاری که بر زنان روا شده بود را در معرض دید عموم قرار دهند.


شجاعت عده‌ای زن که با قدم نهادن در فضای عمومی به ابراز آشکار مزاحمت‌هایی که بر آنان روا شده، زمینه‌ساز آن شد تا جمعی از سازمان‌های مصری طرف‌دار حقوق زنان به گونه‌ای حرفه‌ای (از طریق گزارش‌های جمع‌آوری شده در وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها)، در صدد برپایی کمپینی در جهت آموزش و اطلاع‌رسانی دراین زمینه گردند.

تلاش‌های کمپین بر ضد متلک و آذیت جنسی وارد مرحله جدیدتری شد وقتی که شکایت فیلم‌ساز جوان خانم «نوح رشدی صالح» در دادگاه به پیروزی دست یافت.

برای اولین بار در تاریخ جرائم مدنی در سال ۲۰۰۸، یک راننده کامیون به جرم متلک‌گویی و اذیت فیلم‌ساز جوان به سه سال زندان و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد. این حادثه برای اولین بار این مشکل اجتماعی را به شکل وسیعی به درون بحث‌های عمومی رسانه‌های عمومی و سیاست در مصر کشاند.

کمپین سراسری برای اطلاع‌رسانی، آموزش و ارائه راه‌حل‌های سازنده بویژه به زنان و دختران جوان بیش از هر نکته‌ی دیگری بر این واقعیت تکیه می‌کرد که زنان و نحوه حضورشان در جامعه دلیل و توجیهی برای ارتکاب توهین‌های جنسی نیست.

آموزش افسران جوان در واحدهای انتظامی در باره‌ی تاثیرات منفی متلک‌گویی‌های بی‌رویه و رابطه‌ی آن با خشونت و تجاوز جنسی و تلاش برای تهیه و تصویب جرائم قانونی از جمله هدف‌های جهت‌دار و آگاهانه‌ای است که کمپین سراسری در مصر موفق به اجرای آن شده است.


طرح مباحث در نشریات ویژه زنان مصر و از آن طریق، در دیگر نشریات و رسانه‌های ملی، طرح شعارهای پایه‌ای نظیر «به خودت احترام بگذار» و «امنیت خیابان‌ها برای همه»، هم‌زمان گشت با طرح و بررسی عمومی‌تر متلک و توهین جنسی به عنوان یک معضل اساسی در جامعه. همچنین دلایلی نظیر مشکلات بیکاری مردان جوان، بالا رفتن سن ازدواج و تغییرات ارزش‌های اخلاقی در جامعه مدنی هم از جمله موضوعاتی بودند که درسطح وسیع به آن‌ها اهمیت داده شد.

اتفاق ناپسند اوباش جوان در عید فطر سال ۲۰۰۶ در قاهره و محکومیت یک راننده کامیون در سال ۲۰۰۸ به جهت اذیت جنسی، برای همیشه متلک‌گویی را به پدیده‌ای جدی و غیرمدنی تبدیل کرد. بدون شک این موضوع مساله‌ی مهمی بود تا از بار گناه زنان که بنا بر سنت اخلاقی، عامل اصلی و توجیه‌گر رفتار ناپسند مردان مصر بودند، بکاهد.

Share/Save/Bookmark

Mohammed Ali Atassi, Al Jadid 2010
Reprint by: The Internet portal Qantara.de
The Arabic word "qantara" means "bridge". The Internet portal Qantara.de represents the concerted effort of the Germany’s Federal Center for Political Education, Deutsche Welle, the Goethe Institut and the Institute for Foreign Cultural Relations to encourage dialogue with the Islamic world.

نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

یادم می اید که ما هم توی دوره دبیرستان متلک می گفتیم وبی فقط به اونهایی که دلشان می خواست متلک بشنوند.

-- امیر ، Mar 10, 2010

توی مصر را خبر ندارم ولی در شهری که خودم دارم زندگی می کنم به جرئت می توانم بگویم که متلک گویی ها و بد دهنی ها خیلی زیاد است.
مطمئن نیستم ولی به نظر می آید نسبت به گذشته بیشتر شده است.

-- مریم-رضائیه ، Mar 10, 2010

کسی می داند که ریشه اصلی متلک گویی از کجاسـ؟ آیا این یک رفتار سنتی مختص کشورهای اسلامی است؟ آیا آنهایی که در غرب زندگی می کنند متلک می گویند؟

-- حمید766 ، Mar 10, 2010

mesl inke khabar nadarin che vahshi khoneh iy shodeh iran. yek jor amniat mardoneh hame ju hast vali adam zir negah in cheshmay hiz mazhabi rozy sad bar mimire va zendeh mishe.

-- ziba ، Mar 10, 2010

آگر نخواهیم یکجانبه قضاوت کنیم جای آن دارد که به زمینه های روانکاوانه رفتار دوآلیستی زنان نیز در پایداری این سنت انحرافی اشاره کرد. زن ایرانی ( رشد کرده در فرهنگ اسلامی ) در قدمتی هزار ساله به خاطر محرومیت جنسی در رنج بسر می برد و در ضمیر ناخودآگاهش لذت بردن از سکس را فراموش کرده است. سکس زن ایرانی در مفهوم کلی از "دادن" پا فرا نمی نهد. و به همین دلیل از تنها موقعیت اشکار و باز ابراز جنسی توسط مردان ( متلک گویی) در یک حالت "خشونت منفعل" لذت هم می برد.
ناگفته نماند که این رفتار در تمام اجتماعات سنتی مذهی دیگر نظیر یهودیت و مسیحیت و حتی اجتماعات غیر توحیدی نیز وجود دارد.

-- متلک گوی سابق ، Mar 10, 2010

به خدا دست خودمون نیست. ما مردها اینجوری ساخته شدیم درست مثل خانمها که اونجوری ساخته شدند.

-- بدون نام ، Mar 10, 2010

سر پوش درسته نه پاپوش.

-- manouchehr ، Mar 11, 2010

آقای حمید 766،
بله در غرب خصوصا کشور های جنوبی مثل ایتالیا متلک گویی وجود دارد؛ در یونان هم همینطور.

آقای امیر،
شما چگونه تشخیص می دادید کسی دلش متلک می خواهد؟

-- بدون نام ، Mar 11, 2010

سلام
بابا شما خیلی شکمتان سیره ، همه مشکلان خودمان تموم شده و فقط همین مونده که ببینیم در مصر به زنان چرا متلک می گویند یا نه ، عجبیه !!!!!

-- محمود ، Mar 11, 2010

محمود راست میگه

-- بدون نام ، Mar 11, 2010

متلک گوی سابق،
لطفا شما چند واحد روانشناسی و جامعه شناسی پاس کنید.

-- بدون نام ، Mar 11, 2010

آقا محمود شکم گرسنه!!!
مشکلات بزرگی که شما برای ما حل خواهید کرد بدون حل مشکلات (به نظر شما )کوچک میسر نخواهد بود. تا موقعی که قدم های هر چند کوتاه برای حل یک رفتار زننده اجتماعی توسط اجتماع مدنی برداشته نشود. در حقیقت تا موقعی که ادم های انقلابی مثل شما در کشور داریم که فقط خواهان حل مسایل اصلی است ( شیوه ای از حل کردن که احمدی نژ اد ها ادعای هر روزه شان است) در همان مشکلات اولیه کوچک هم در جا خواهیم زد.

-- ضد انقلاب ، Mar 11, 2010

ضد اتقلاب جان چرا عصبانی میشی؟
بنده خدا نظرشو گفته.

-- بدون نام ، Mar 11, 2010

هرچه فضای يک کشور بسته تر باشد، اين مشکلات هم زياد تر ميشود. نمونه اش جمهوری اسلامی ايران که قرار بود همه را روحانی کند و نهايت کارش به جايی کشيده که هيچ دختر جوانی نميتواند با آرامش در خيابان قدم بزند. همچنين مجريان قانون در زندان تجاوز ميکنند و کسی که به اين کار اعتراض کند را به زندان مياندازند که بتوانند به او هم تجاوز کنند.
اين است عاقبت يک ايدئولوژی شکست خورده و قرون وسطايی.
V

-- مراد برقی ، Mar 11, 2010

مردای ایرونی متلک رو از پشت سر زنها میگن
یکی چون جرات روبرو متلک گفتن ندارن
دوم اینکه حرکت پاها وباسن زنها تحریکشون میکنه
وهمه اینا از محرومیت جنسی میاد. والسلام!

-- میترا ، Mar 11, 2010

در کشورهای اسلامی چون رابطیه زن و مرد غیر اسلامی است این انحرافات و تجاوزات به زنها معمولی است در کشورهای غربی عکس آنست رابطه انسانی بر قرار است همه زن و مرد با هم بدون وحشت از پاسدار و پلیس با هم در معابر عمومی و اتوبوس و پارک حرف میزنند و بر عکس مسلمانها با دیدن هم ملتهب نمیشوند .

-- Bahram ، Mar 12, 2010

من تو عمرم متلک نگفتم ولی دیگه دل از حلقم در اومد بس حقوق زنان و حقوق زنان کردن والا مردیم از امانسیپاسیون و فیمینسم و..کوفت و زهرمار.
خانومها هم می خواهند مرد باشند هم از مزایای زنانگی بهره مند باشند
تو ایران هم که دیگه نور علا نوره هم می خوان از مزایای سنتی (مهریه و ...)استفاده کنند و هم از حقوق مدرن برخوردار باشند

-- آرش ، Mar 12, 2010

بابا ز مانه تو عجب دل خوشی داری اخه این هم خبر شد

-- بدون نام ، Mar 12, 2010

آقای بدون نام اصلا باید دل خوش و شکم سیر داشت تا راجع به حقوق بشر حرف زد.

-- ضد انفلاب ، Mar 12, 2010

متلک گویی ربطی به آزار جنسی ندارد. در غرب هم هست خیلی هم زیاد. آزار جنسی همه جا یک جرم است ولی متلک در بدترین حالت شاید یک توهین باشد. ولی منصفانه اگر زن ها هم مجبور بودند 2 سال دور از مردان خدمت سربازی بگذرانند از این بدتر میشدند. دلیل اصلی اجحافی است که در این رابطه به مردان میشود

-- mazi ، Mar 12, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)