تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

زمانه رسانه است نه حزب

خبرنگار روزنامه (هلندی) اِن‌.اِر.سِ در ایران، آقای توماس اِردبـِرینک، در سخنرانی خود در سال ۲۰۰۵، که در چهارچوب سخنرانی‌هایی به یادبود ساندر تونس* برگزار شده بود، طرح‌های مربوط به تأسیس یک کانال تلویزیونی ماهواره‌ای مخصوص پخش برنامه برای ایران را کاملاً مردود و نامناسب دانست.

مجلس دوم هلند پیش از آن، از طریق یک اصلاحیه در بودجه، ۱۵ میلیون یورو برای این منظور اختصاص داده بود. انتقاد اصلی اردبرینک مربوط می‌شد به اینکه روزنامه‌نگاران ایرانی مربوط به این کانال از فعالان سیاسی بوده و این باعث خواهد شد که این کانالِ مستقل در نزد دریافت‌کنندگان آن در ایران به عنوان یک کانال اپوزیسیون محسوب گردد. وی خواستار حمایت بیطرفانه از روزنامه‌نگاران ایرانی از طریق اقداماتی همچون برگزاری دوره‌های آموزشی و تعلیم روش‌های تحقیقی شد. کسان دیگری نیز با اردبرینک در این انتقادات همداستان بودند.

سرانجام، وزیر امور خارجه هلند تصمیم گرفت از این طرح صرف نظر کند. وی بجای این طرح، ۱۵ میلیون یوروی مربوطه را برای برپایی یک ایستگاه رادیویی، چند وب‌سایت و دوره‌های مختلف آموزشی برای روزنامه‌نگاران ایرانی هزینه نمود.

سازمان پـِرس ناؤ تا حد زیادی با انتقادات توماس اردبرینک موافق است. ما هم با مسئله فعالیت‌ سیاسی تحت لوای روزنامه‌نگاری، پدرکشتگی داریم. از مهمترین معیارها برای تشخیص اینکه کدام رسانه بایستی از حمایت پرس ناؤ برخوردار گردد همان اصولی است که در حرفه روزنامه‌نگاری مبنا هستند، یعنی تمایز قائل شدن میان واقعیت‌ها و تحليل ها و نظرات و بررسی چندجانبه شنیده‌ها. هدف از دوره های آموزشی ما (مثلا از جمله برنامه‌ای که در ایران داریم) اینست که این اصول را در عمل پیاده کنیم.

البته در عمل، کشیدن خط جدایی کامل میان روزنامه‌نگاری و فعالیت سیاسی مقداری دشوارتر از آن آنست که تصور می شود. اما نهايتا موضوع اصلی این است که آیا یک شخص می‌خواهد روزنامه‌نگار باشد یا يک فعال سياسی که قصدش ایجاد تغییرات سیاسی است. تشخیص این امر تنها از راه نظارت مستمر امکان‌پذیر است.

درست برای تاکيد بر يک کار ژورناليستی بود که ما سال گذشته تصمیم گرفتیم تا با گروه دیگری از ایرانیان به همکاری بپردازیم و یک ایستگاه رادیویی جدید فارسی‌زبان در آمستردام تأسیس کنیم. این تصمیم با موفقیت انجام شد. بخشی از آن ۱۵ میلیون یوروی پیشگفته هم به ما یاری رساند تا رادیو زمانه بتواند از اوائل ماه اوت بر روی اینترنت قرار گیرد. این رادیو از اواسط سپتامبر از طریق ماهواره و موج کوتاه نیز قابل دریافت است. باور ما بر اینست که از این طریق سهمی واقعی در گسترش آزادی مطبوعاتی در ایران ایفا می‌کنیم و در عین حال به دام تله‌هایی که اردبرینک در سخنرانی خود خاطرنشان کرده بود نیز نمی‌افتیم.

در کشوری که تقریباً دیگر رسانه مستقلی در آن باقی نمانده، ایرانیان از طریق رادیو زمانه به اطلاعاتی دسترسی می‌یابند که تحت نظارت قرار ندارد. در شرايط حاضر رسانه‌های بین‌المللی از جمله اینترنت تنها منابع باقی‌مانده هستند. آموزش روزنامه‌نگار یا اعتراض به نقض آزادی بیان در نفس خود بسیار مهم‌اند ولی جوابگوی ندایی از ایران که خواستار اطلاع‌رسانی مستقل است نیست.


حساسیت مقامات ایرانی نسبت به آن گروه از سازمان‌های خارجی که قصد براندازی دارند تا اندازه‌ای قابل درک است. از دیدگاه ما تحولات ایران در وهله اول امری است که به خود ایرانیان مربوط می‌شود. اما یاری رساندن به ایرانیانی که تنها می‌خواهند کار روزنامه‌نگاری خود را دنبال کنند نه تنها عیبی ندارد بلکه بسیار مهم هم هست. بر همین مبنا هم هست که ما به عنوان پرس ناؤ در امور تحریریه رادیو زمانه دخالتی نمی‌کنیم و کار ما تنها ارائه حمایت و توصیه به این رسانه است.

هیئت تحریریه رادیو زمانه کاملاً از روزنامه‌نگاران تشکیل شده است. بخشی از آنها ایرانی و بخشی غربی‌اند. مدیر این رادیو تا چندی پیش تهیه‌کننده ارشد در بخش فارسی رادیو بی‌بی‌سی بود. ما هم در نتیجه به رسالت ژورنالیستی رادیو زمانه اعتماد داریم. علاوه بر این سعی خواهیم داشت تا با برگزاری دوره‌های آموزشی، بکارگیری اصول روزنامه‌نگاری در برنامه‌ها را توسعه بدهیم.

ما معتقدیم که از این راه توانسته‌ایم شرایط لازم برای ایجاد یک ایستگاه رادیویی واقعاً مستقل ایرانی را فراهم کنیم. رادیویی جدا و متمایز از شمار فراوان رسانه‌های تبلیغاتی و اپوزیسیونی. در حالیکه رادیوهایی همچون صدای آمریکا و رادیو فردا که از سوی ایالات متحده کمک مالی می‌شوند را می‌توان بحق به عنوان جزئی از سیاست خارجی آمریکا برای تغيير رژیم در ایران دید، رادیو زمانه تنها سکویی است برای بحث و اطلاع‌رسانی در مورد مسائلی که ایرانیان را بخود مشغول می‌دارد. به این خاطر تهران نبایستی در این مورد تهدیدی حس کند.

ویلکو دِیونگه
مدیر پرس ناؤ

----------------------------
* Sander Thoenes

خبرنگار پیشین فایننشال تایمز در جاکارتا که در سپتامبر ۱۹۹۹ در تیمور شرقی کشته شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سلام ،

راستش هر چی گشتم قسمت "تماس با ما" رو پيدا نکردم و روی اولين جايی که ديدم نوشتيد "برايمان بنويسيد" کليک کردم و نوشتم. خواستم ازتون شخصا به عنوان يکی از اعضای وبلاگستان خواهش کنم، نامه ی سرگشاده ای رو که برای اوليای دم پرونده ی کبرا رحمانپور نوشتم و در وبلاگم نوشتم، اگر براتون امکان داره در لينکدونی راديو زمانه بذاريد شايد به دستشون برسه . البته قبلا هاله ی عزيز، خورشيد خانوم و چند وبلاگ ديگه به اون لينک دادند. ممنون و موفق باشيد.
nazkhatoon.blogspot.com

-- نازخاتون ، Oct 31, 2006

با سلام
حساسیت حامیان مالی این رادیو از کم و کیف فعالیت افراد شاغل در آن قابل درک است بویژه اینکه هلند بنا به ملاحظات اقتصادی علاقه ای به ایجاد تنش در روابط خارجی با کشوری مثل ایران ندارد.اما از آنجا که موضوع فعالیت این رادیو به مخاطبان هم ارتباط پیدا میکند مایلم از این نقطه نظر به مواردی اشاره کنم:
ترس از افتادن به "سیاسی کاری" برای کسانی که در وطن خود فرصت اظهار نظر نداشته اند چیز بسیار غریبی به نظر میاد که با من هم عقیده هستید که دلیل این نوع فعالیت در خارج از کشور ،اینست که در داخل کشور فضا برای آن بسته است کما اینکه بارها در این وبلاگ این نوشته را دیده ام که رادیو زمانه امکانیست برای کسانی که فرصت اظهار نظر را نداشته اند.
با شما بسیار هم عقیده هستم که فرموده اید" کشیدن خط جدایی کامل میان روزنامه نگاری و فعالیت سیاسی مقداری دشوارتر از آنست که تصور می شود..." من فکر میکنم به تعریف روزنامه نگاری باید مراجعه کرد روزنامه نگاری مفهومش نوازندگی سنفونی مخالفت نیست کما اینکه بله قربان گویی هم از شان آن به دور است حالا اگر کسانی در این میان این حد را رعایت نمیکنند در اصل از تعهد حرفه ای عدول میکنند.
مشکل از اینجا شروع می شود که واژه ها در حوزه ی علوم انسانی تعریف واحدی ندارند همه چیز در این حوزه، نسبی است"مخالفت"، "موافقت" مگر می شود برای آن، حد ریاضی و فیزیکی تعریف کرد قطعا نه. متاسفانه برخی چنین استنباط میکنند که مخالفت حتما باید لباس فحاشی و تخریب به تن داشته باشد انگار جمعی فقط و فقط به این قانع هستند که مشکلات را بزرگنمایی کنند و چیزهایی را هم که انجام شده نادیده بگیرند.ولی روزنامه نگار تا آنجا که همه می دانیم وظیفه اش بازگو کردن برای اصلاح است متاسفانه برخی از انتظارات، شان روزنامه نگار را تا حد تماشاچی و هوچیگری تنزل میبخشد.
در جامعه ای که روزنامه نگار افتخارش به گرفتن عکس یادگاری با صاحب منصبان محدود میشود باید زار زار به حال آن جامعه گریست تفاوت عمده در این مقوله بین دو جامعه ی واپسگرا و مدرن در این است که در اولی روزنامه نگار همیشه محاکمه میشود و در دومی روزنامه نگار همیشه کنترل میکند.ما کجای کار هستیم ما متاسفانه حتی بر روی کاغذ و نت آشکارا تعریف روزنامه نگاری را تحریف میکنیم.حتم دارم که دوستان، در عرصه ی روزنامه نگاری با نامهای بزرگی مثل "حسنین هیکل "مصری و "فالاچی" ایتالیایی آشنایی دارند جالب است که بدانیم وقتی مقام ارشدی از هر کشوری در نوبت مصاحبه این دو قرار میگرفت از هفته ها پیشتر اضطراب وجود مصاحبه شونده را احاطه میکرد این ترس ترس پلیسی نیست بلکه ترس مقدسی است که از درک اراده ی نظارت مردم ناشی میشود.یک روزنامه نگار اگر روزنامه نگار باشد خودش را تا حد یک تشکل حزبی و سیاسی کوچک نمیکند و وقتی از وظیفه ی کنترلی روزنامه نگار حرف در میان است باید پشتیبانش بود.
در جایی از این گفتار امده که مقامات در داخل ایران نگران مقاصد بر اندازی بوده و این نگرانی را قابل درک دانسته اید اتفاقا پاسخ روزنامه نگار به این نوع نگرانی خیلی مشخص است چرا یک ساختار منسجم سیاسی اساسا تا این حد باید مضطرب باشد بهتر است بگویم اگر این اضطراب در فرایند چالش برای توسعه مدنی خرج شود اتفاقا بازدهی خوبی خواهد داشت و گر نه "خرما نتوان چید از این خار که کشتیم".
در جایی به "مستقل بودن" رادیو از تعلق به اپوزسیون اشاره شده است. همانطوری که عرض کردم این نوع عدم وابستگی بسیار خوب است ولی امیدوارم که اینطور استنباط نشود که این رادیو خودش به عنوان اپوزیسیون در مقابل مخالفها عمل میکند چه بسا که در میان این اپوزیسیونها انسانهای فرهیخته و شیفته برای ایران آباد فراوانند و از افراط هم بیزار....
عاکف

-- عاکف ، Nov 1, 2006

امیدوارم همین گونه باشد که می گویید !
تاکنون خلافش نبوده

-- انوش شاپوری http://www.anoosh26.com ، Nov 1, 2006

راديو زمانه درباره هدف خود مينويسد: " با هدف تعامل فرهنگ‌ها و پيشبردِ آرمان حقوق بشر، در آمستردام بنيادگذاشته شده. منبع مالی اصلی راديو زمانه، بودجه‌ی مصوب پارلمان هلند است که در اختيار يک نهادِ رسانه‌ای مستقل با عنوان Press Now قرار گرفته است."
به نظر شما چرا پارلمان هلند به فكر پيشبرد دموكراسي در ايران كرده؟آيا آنها در كشورشان ديگر مشكلي ندارند كه بخواهند سرشان را براي حقوق زنان و آزادي در ايران ببندند؟شك نكنيد كه منافعي در اين است كه براي او بودجه پارلماني مي‌گذارند و دست متحد ديگري در كار است و آن كشور ديگري نيست جز امريكا ٬كه همه از دموكراسي او در افغانستان و عراق و لبنان و فلسطين با خبرند آنها ميخواهند با اين حرفهاي قشنگ به يك انقلاب مخملي برسند چون جوابش را در كشورهاي مستقل شده از شوروي سابق گرفته‌اند.

-- افكار نوشت ، Nov 1, 2006

با سلام / خيلي خوشحالم كه با اين پايگاه آشنا شدم . بسيار پر بار است با افتخار به راديو زمانه لينك مي دهم/ موفق باشيد

-- مهران بقايي/www.tafa.blogfa.com ، Nov 2, 2006

جالب است که نظر جوانکی مشکوک به نام توماس ابردينگ که معلوم نیست در ایران چه ساخت و پاخت هایی می کند، اینقدر برای حضرات تعیین کننده بوده است که از خیر تاسیس تلویزیون و دادن تریبون به مخالفان گذشته اند و از ایران خبرنگار آورده اند. خوب است دست کم این ویلکو خان اعتراف کرد که دنبال سیاست نیستند. پس دنبال چه هستند؟ قرتی بازی؟ مشکل رسانه ای ایران اگر سیاسی نیست پس چیست؟ سازشکاری هم حدی دارد!

-- جالینوس ، Nov 3, 2006

salaam

cheraa vaghti man in pakhshe zendeh raa goosh midaham toosh ye sedaahaaye ajib gharb miyaad,....yani sedaahaaii ke igooii az dahaan besoorat nouise toulid shodeh va jeddan aazaar dahandeh hast ..... in daastaanesh chiye ....khodetoon in dsedaahaaro gozaashtin ..... man baa chich barnaameye interneti in moshkel ro nadaaram
---------------
دوست عزيز
برای تشخيص دليل هر مشکلی دست کم شما بايد بنويسيد در کجا و چه زمانی و از طريق چه نوع اتصال اينترنتی به زمانه گوش کرده و مشکل داشته ايد - زمانه

-- Reza ، Nov 4, 2006

با سلام.مطالبی یود که حیفم آمد نگم:
یکی اینکه جای صفحه ی فن آوری اطلاعات در سایت شما خالی است و مطالب علمی بسیار کم است(وجود ندارد)
و دیگری اینکه تبلیغات برای رادیو اصلآ صورت نمی گیرد.میتوانید از وبلاگ هایی که در سایت لینک کرده ایید بخواهید که لوگوی سایت شما را در وبلاگ خود قرار دهندکه با این کار آگاهی عمومی در اطلاع یافتن از وجوی رادیوی شما بالا میرود.من به شخصه هر کمکی در زمینه ی موضوعات علمی بخصوص نجوم احتیاج باشد در خدمت هستم.ممنون.

-- hadi az tabriz ، Nov 5, 2006

سلام
خوشحلم که با شما اشنا می شوم ، برای همکاری با رادیو زمانه آدرس سایت خود را می نویسم . در قسمت داستان های کوتاه معاصر ایران تعدادی داستان گویا از نویسندگان معاصر ایران ، قراردارد .
آدرس www.behnama.se
---------------
از لطف شما ممنون. سعی می کنيم در برنامه های قصه خوانی که در دست تدارک داريم استفاده کنيم- زمانه

-- بدون نام ، Nov 7, 2006

سلام . خسته نباشيد . چند نكته به نظرم رسيد يكي اين‌كه ايران فقط تهران نيست و شهرستان‌هاي ديگر هم نويسنده و روزنامه نگار دارد كه در وضعي فلاكت‌بار بسر مي‌برند و دوم اي‌كاش يك صفحه هم به نويسنده‌ها و داستان اختصاص مي‌داديد . ممنونم . درضمن لينك هم دادم و اميدوارم ثمري داشته باشد

-- علي اكبر كرماني ، Nov 9, 2006

با ابراز خرسندي از اين كه "راديو زمانه" در آغاز راه خود به خوبي ، كار اطلاع رساني را به انجام رسانده بايد بگوييم با توجه به ارتباط ناگسستني روزنامه نگاري و سياست و نيز داستان هاي بيشمار در مورد ماجراي "حمايت و حامي" نمي توان بر حركت 100% مستقل تاكيد كرد ولي با توجه به تفاوت هاي فاحش اخبار "راديو زمانه" با ديگر رسانه هاي مشابه در آنسوي آب ها ، اطلاع رساني شما ستودني است .
فقط يك پيشنهاد : اينكه هنرهاي ايران به خصوص در عرصه "نمايش" و "هنرهاي تجسمي" شديدا مهجور واقع شده اند - چه از ديد اقتصادي چه از ديد اطلاع رساني - اميدوارم "زمانه" بتواند اين خلاء را برطرف نمايد.

-- بابك نظري ، Nov 11, 2006

با دُرود ، من از شنوتدگان ِ جدید ِ شما هستم و مطالبتان را تا کنون پُر بار یافته ام امیدوارم که راه ِ تان را به همین گونه ادامه دهید.

-- بدون نام ، Nov 14, 2006

شما که از برکات موجود در جوامع لاییک بهرهمندید چرا از ضرب و شتم وکیل شجاع و شریف خانواده های مقتولان سیاسی, دکتر ناصر زرافشان, خبر نمیدهید.
بزرگترین دشمنان آزادی و سرافرازی, مزدوران آزاده نما و اربابانشان میباشند .امید است شما از این طیف نباشید.

-- پیام ، Nov 14, 2006

man namidanam agar gharar ast 15 milion Euro sarfe faliyate roozname negr
i shavad an ham az noue irani, khoob in che rabti be tasise Radio darad, va tv ke aslan digar hafi az an be miyan nist? badan agar az gerayeshe be in va an samt mitarsid? va mikhahid mostaghel bashid khoob az in nashriyate bi kasiyat va honari nama ke kheyli dar iran mojoud ast va hata dar khareje keshvar, shoma az farte bi tarafi dochare gom gashteghi nashavid , khasiyate inke dar in rooz haye bad nasimi jan bakhsh bashid baraye mardoome iran ra az dast midahid ke chera az chap va rast mitarsid? be vijeh inke barnamehaye shoma gheyr az rahe internet ghable dast resi be iran va hata eroupa nist , shoma fakr mikonid ke chand % mardome iran az internet bar khordaand, ke az beyne in hame entekhab radio zamaneh ra begirand? in ideal khoob ast vali shoma ta natavanid az rahe amvaje motavasat va kotah be iran beresid, kari abas khahad bood, ke namoneye anra kami mobtazal tar aghayane los anjelesi mikonand, yani fagaht didgahe khodetan ra matrah mikonid va az hame bad tar in gozineshi kardane nazariyat ke masdaghe kamele sansour ast, shoma gheyr az weblog haye farsi aslan soragh darid jai nazare mardom ra gozineshi konand, khoob , bad , zesht va ziba? agar webloge ziba mikhahid besazid, an hadafe digarist, vali kare radio itan moteasafane kheyli milangad, tajrobeh, va hadafi ke be vozouh ghom shode, in rasane ra kamelan bi khasiyat mikonad, chizi ke aslan morede nazare ghanon gozare hollandi naboode va nist, mohafeze kari ba rouhe khabar negari monafat darad, shoma darid az in fezaye baz ke darid , ke hich kodam khaar negar haye iran nadarand, kamelan shakhsi va salighehi estefade mikonid , in goone ebtezal ham taghviyat mishavad , barname nadashtan dar radio 1 taraf, va kare gheyre harfehi kardan , ta tajrobiyate shoma takmil shavad zamani toulani mikhahad, agar nazariyate mara gozineshi nakonid , sepas gozaram

-- Reza ، Nov 16, 2006

سلام.یک نکته اینکه قبلآ هم عرض کرده بودم اینکه جای صفحه ی علمی در سایت خالی است و اینکه تبلیغات برای آشنا کردن رادیو زمانه به مخاطبین بسار کم است و خیلی هنوز نمیدانند که همچنین رادیویی وجود دارد!
در ضمن ما هرچی میخواهیم خبر و گزارش و مصاحبه تهیه کنیم و بفرستیم با مشکل عدم معرفی نامه و کارت شناسایی مواجه هستیم که امیدوارم فکری به حال این مشکل هم بکنید.
امیدوارم هر روز پربارتر از دیروزتان به فعالیت ادامه دهید.با تشکر فراوان.
هادی از تبریز

-- hadi az tabriz ، Nov 18, 2006

«یاری رساندن به ایرانیانی که تنها می‌خواهند کار روزنامه‌نگاری خود را دنبال کنند نه تنها عیبی ندارد بلکه بسیار مهم هم هست. بر همین مبنا هم هست که ما به عنوان پرس ناؤ در امور تحریریه رادیو زمانه دخالتی نمی‌کنیم و کار ما تنها ارائه حمایت و توصیه به این رسانه است.»
دم خروس را قبول کنم یا قسم حضرت عباس را. نگرش «تفکر غربی» به «ایران» و «اسلام» این روزها واضحٰ‌تر برای ما ایرانیان قابل درک است...

-- حسین ، Nov 19, 2006

سلام
خسته نباشيد و واقعا دست مريزاد
برنامه هايتان خيلي جالب و متنوع هستند
اميدوارم همچنان بدون مشكل به كارتان ادامه بدهيد
من نيز اماده همكاري و كمك به شما هستم به هر طريق كه مناسب باشد و از دستم بر ايد
ارزوي موفقيت برايتان دارم

-- جوان اذريMORTEZA_J ، Nov 20, 2006

با سلام.این دیگر از آن حرفهاست.مگر سایت و رادیو واکسن ضد سیاسی زده اند؟ دلیلش این نیست و شما هم خوب می دانید که دولت هلند مایل به ریسک تیره کردن روابط با ایران نبود و بر اساس متافع ملی خود تصمیم گرفتند تلوزیون را به دلایل واهی به هوا بفرستند.چطور حزبی بودن و در عین حال یک ژورنالیست حرفه ای بودن در هلند ممکن است ولی برای ایرانی ها حرام؟مگر نه اینکه احزاب از ارکان دموکراسی هستند؟و یا شاید این تنها در تئوری هست و احزاب را باید به هر ترتیب خفه کرد.صدای امریکا کار ژورنالیستی می کند و به هیچ وجه توصیه براندازی هم به کسی نمی کنند.حالا اگر شما آمده اید اینجا تا با نام ژورنالیستی قصه حسین کرد شبستری برای مردم تعریف کنید مهم نیست کارتان را بکنید.حالا که خدا داده و ابوالفضل هم رضایت دارد مردم چه کاره اند.

-- siamak farid ، Nov 20, 2006

بسم الله
سلام
اصلا چرا باید هلند به جای هزینه ی این مبالغ برای ملت خود آن را برای ما خرج کند؟! آیا یک ایده ی سیاسی و حمایت از یک گروه پشت آن نیست؟!

-- Mohammad Masih ، Nov 20, 2006

واقعا اگر این کار و این به قول معروف لطف هلندی ها فقط در راستای خدمت به ملت ایران است و منافعی برای هلند ندارد عجب کار احمقانه ای است.و اگر هم منافعی دارد، تجربه تاریخی به خوبی نشان می دهد چنین کمک هایی به نفع ملت ایران نبوده است.دموکراسی، ازادی بیان و مفاهیم و عینیت های اینچنین محصولاتی است که باید در داخل ایران تولید شود.ازادی بیان صادراتی نیست.هر چند بسیار سخت است.اما باید در داخل کشور انجام شود.

-- محمد سجاد جوزدانی ، Nov 20, 2006

آب را گل نکنیم

http://1shooreshi.blogspot.com/

-- یه شورشی ، Nov 21, 2006

نظرمو به تفصیل اینجا گفتم:
http://doxdo.net/peyman/p446/

-- peyman ، Nov 21, 2006

چگونه بايد مطلب براي شما ارسال كرد
www.montaghed.blogfa.com
------------------
به ايميل عمومی راديو زمانه ارسال کنيد- با تشکر

-- منتقد ارتباطات ، Nov 21, 2006

Dear Sir,
I think every body should have to say anything and act in any way that he likes to do ,listion or see any music or film which he wanted to see ,base on not do any harm to any one .
Helping peolpein any way is respectable and must be done .

-- hassan ، Nov 21, 2006

وبلاگ خوبي است براي من آموزش هک را به ايميل به فرستيد

-- علي ، Aug 1, 2007

سلام،
کسی گفت که راه اندازی این رادیو به کمک هلندی ها احمقانه است؛ زیرا آزادی بیان و ... باید از داخل ایران ایجاد و حمایت شود، و هلندی ها در این کار فقط به فکر منافع خودشان هستند.
ولی واقعیت این است که ما در یک جهان واحد زندگی می کنیم، و این اقدام انسانی هلند نه فقط به نفع خودشان، بلکه مفید به حال کلّ بشریت است. همچنانکه اگر در محلّه ای در شهر، هر چند دور از محلّهء شما، آلودگی و زباله ای باشد، شما خود را موظّف و مسئول می بینید، و همه همّت خود را برای رفع آن صرف میکنید.
جهانی که در ان زندگی می کنیم نیز چنین است.
وجود آزادی بیان در ایران، و ایجاد فضایی مساعد برای تبادل آرا و تعاطی فرهنگی،هم برای ایرانیان و هم برای همهء مردم صاحب-فرهنگ دنیا، اساساً مهم است.

-- بابک حسینی ، Aug 15, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)