تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«تأمین امنیت در روز انتخابات، بیش از انتظار بود»

لینا آریا

انتخابات ریاست جمهوری در شوراهای ولایتی افغانستان پایان یافت. زمان رأی‌گیری از هفت صبح آغاز و ساعت پنج بعدازظهر پایان یافت. البته در مراکزی که رأی‌دهندگان در صف رأی‌گیری حضور داشتند، این پروسه ادامه یافت.

Download it Here!

وضعیت امنیتی و تسهیلاتی که از سوی موافقین دولت صورت گرفته بود قناعت‌بخش بود. اما بازهم حملاتی در برخی استان‌های کشور به وقوع پیوست. ژنرال محمد ظاهر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان در نشست خبری در مورد تأمین امنیت و تدارکات امنیتی در برگزاری انتخابات گفت: ما بیش از آنچه انتظار داشتیم، توانستیم امنیت را تأمین کنیم. با این حال در استان‌های مختلف کشور حملاتی از سوی مخالفین دولت صورت گرفته است.

«نکته‌ی دومی که می‌خواستم بگویم این است که ما به‌عنوان نیروهای امنیتی، وزارت دفاع داخلی، ریاست عمومی امنیت ملی و وزارت خارجه که همراه ما شریک است و همیشه همکار همدیگر هستیم، انتظار نداشتیم که به این حد بتوانیم امنیت را تأمین کنیم. یعنی شرایط بهتر از آن شد که ما در سطح کشور انتظار داشتیم. تحریکات خرده و کوچکی هم که صورت گرفت، به صورت سرکوب شد.»


انتخابات در افغانستان / عکس‌ها: زمانه

در آغاز صبح روز پنج‌شنبه در استان تخار، دو انتحارکننده بازداشت شدند و در استان‌های دیگر، مانند استان وردک، دو موشک پرتاپ شد که تلفاتی را ببار نیاورد. در انفجارهایی که در دیگر استان‌ها صورت گرفت، دو پلیس در استان ننگرها و دو سرباز ارتش در استان خوست کشته شدند و در حادثه‌ی دیگر در بغلان مرکزی فرمانده‌ی امنی این شهرستان کشته شده است.

همین‌طور براساس خبر دیگری شماری از مراکز رأی‌گیری در شهر غزنی هدف حمله‌ی موشکی قرارگرفت. خیالبان شیرزای، فرمانده‌ی غزنی گفت، این موشک‌ها در نزدیکی‌ مراکز رأی‌دهی و برخورد کردند و تلفاتی را در پی نداشتند.

در شهر کابل نیز در کنار انفجارهایی که در سطح شهر صورت گرفت و تلفاتی را دربر نداشت، شماری از خبرنگاران داخلی و خارجی از سوی پلیس در ناحیه‌ی هشتم این شهر بازداشت شدند.

این خبرنگاران زمانی که می‌خواستند از سه تروریست که پس از درگیری با پلیس کشته شده بودند، تصویربرداری کنند، از سوی پلیس مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و بازداشت شدند. آن‌ها نیز پس از این‌که فیلم‌ها و تصاویرشان از سوی پلیس ضبط شد، آزاد شدند.

با توجه به ناامنی‌ها و انفجارهایی که در سطح شهر کابل و برخی مناطق افغانستان صورت گرفت، مردم حضور نسبتاً خوبی در حوزه‌های رأی‌گیری داشتند. زنان نیز در مراکز رأی‌گیری در کنار مردان برای انتخاب رییس جمهور آینده‌ی کشورشان حضور داشتند.


در میان آنان، خانمی هفتادساله که برای رأی‌گیری به یکی از مراکز رأی‌گیری آمده بود، چنین می‌گوید:

من هفتادساله‌ام.

چرا رأی داده‌اید؟

باید امروز رأی می‌دادم، حق من است و باید رأی می دادم.

زنان حق دارند که رأی بدهند؟

چرا ندارند. زنان از مردان چه کمتر دارند.

در کنار ناامنی‌ها، تخطی‌هایی نیز در زمان انتخابات صورت گرفته است، ازجمله می‌توان به پاک شدن رنگ انگشت رأی‌دهندگان، رأی‌دادن افراد با سنین پایین و خراب‌شدن دستگاهی که برای سیاه کردن کارت کاندیداها بود، اشاره کرد.

همچنین کمیسیون مستقل انتخابات نتوانست، تمدید زمان رأی‌گیری را به شماری از ولایات و مراکز رأی‌گیری در شهر کابل اطلاع دهد، که این موضوع باعث شد شماری از مردم از رأی‌دادن بازبمانند.

ذکریا بارکزی، معاون دارلانشای کمیسیون مستقل انتخابات گفت، این مراکز از پیام سرتاسری کمیسیون مستقل انتخابات به تمام مراکز رأی‌گیری ارسال شده بود، اطلاع حاصل نکردند.

این دومین انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ افغانستان است. انتخابات تحت تدابیر شدید امنیتی با حضور سیصدهزار نیروی داخلی و خارجی به رهبری وزارت دفاع ملی برگزار شد. برای رأی‌گیری مردم بیش از چهل هزار صندوق رأی‌گیری در افغانستان در نظر گرفته شده بود.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
آغاز رأی‌گیری ریاست‌جمهوری در افغانستان
یک روز، امید و اضطراب در افغانستان
رأی‌گیری ریاست‌جمهوری در افغانستان

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)