تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

از مهاجران غیرغربی تا آنفولانزای مکزیکی در هلند

لیدا حسینی‌نژاد
lida@radiozamaneh.com

خیرت ویلدرس (Geert Wilders)، رهبر حزب برای آزادی در هلند، از دولت این کشور خواسته است که برآوردی از هزینه‏هایی که مهاجران غیر غربی برای جامعه‏ی هلند دارند، انجام بدهد. کابینه قرار است تا پایان این ماه، به این سوال خیرت ویلدرس پاسخ بدهد.

Download it Here!

ابرهارد وان‏درلان (Eberhard van der Laan)، وزیر مهاجرت هلند اعلام کرده است که دولت هلند، ضمن پاسخ به آقای ویلدرس، قرار است هزینه‏ها و سود سیاست مهاجرت به هلند را نیز بررسی کند.

خیرت ویلدرس، سازنده‏ی فیلم «فتنه»، همواره با سیاست‏های ضد اسلام و ضد مهاجران غیرغربی، شناخته شده است.


خیرت ویلدرس، رهبر حزب برای آزادی در هلند

«آس‏بست» (Asbest)، نام گروهی از ترکیب‏های معدنی منیزیم و سیلیسیم است که اغلب در طبیعت، به شکل الیاف معدنی و سنگ پیدا می‏شود. این مواد به خاطر مقاومت زیادی که در برابر آتش و گرما دارند، به عنوان مواد نسوز و عایق استفاده می‏شوند.

از آس‏بست، در بالا بردن مقاومت سیمان در لوله‏های سیمانی یا صفحات ایرانیت استفاده می‏شود. اما الیاف آس‏بست می‏تواند به ذرات بسیار ریز و غیرقابل رؤیت تبدیل شود که این ذرات در هنگام تنفس به اعماق ریه نفوذ می‏کند و سبب بیماری آس‏بستوسی (Asbestose) یا سرطان ریه می‏شود.

مصرف این ماده از حدود سال ۱۹۸۰ میلادی در کشورهای صنعتی جهان، به شدت کاهش پیدا کرده و در برخی از کشورها هم ممنوع شده است. در هلند، به محض اطلاع از آزاد شدن این ذرات در یک ساختمان، آن ساختمان را تخلیه می‏کنند تا آس‏بست را خارج کنند.

در روزهای گذشته، یک جلسه‏ی دادگاه در شهر هیلبرسوم هلند، به همین دلیل به کافه‏ی مقابل این ساختمان منتقل شده و قرار است در آخر این هفته، آس‏بست‏ها را از این ساختمان خارج کنند. این ذرات در کانال‏های تهویه‏ی هوای این ساختمان وجود داشتند.


یک خبر غیرهلندی، اما اروپایی؛ آسیایی‏ها در تشخیص احساسات در حالات صورت اروپایی‏ها، مشکل دارند. محققین دانشگاه گلاسکو، آزمایشی را روی تعدادی از آسیایی‏ها و راوپایی‏ها، در زمینه‏ی تشخیص حالت‏های مختلف صورت انجام داده‏اند. حالت‏هایی که غربی‏ها آن را جهانی می‏دانند.

شرکت کنندگان در این آزمایش باید حالت عصبانیت، تعجب یا ترس را در صورت خود نشان می‏دادند. اروپایی‏ها در تشخیص این حالات مشکلی نداشتند. در حالی که آسیایی‏ها، حالت ترس یا تعجب را در صورت اروپایی‏ها تشخیص نمی‏دادند. یکی از دلایل آن، این است که آسیایی‏ها بیشتر به چشم‏های طرف مقابل نگاه می‏کنند و روی آن تمرکز می‏کنند. در حالی که اروپایی‏ها به کل صورت توجه می‏کنند. این تحقیق نشان داده است که حالات صورت در هنگام احساسات مختلف، جهانی نیستند. در حالی که تا پیش از این، این‏طور فرض می‏شد.


خبر آخر، به بیماری آنفولانزای مکزیکی مربوط می‏شود که امروزه باعث نگرانی خیلی‏ها در کشورهای مختلف شده است.

یک بیمارستان در آمستردام، کلینیک جدیدی را ویژه‏ی آنفولانزای مکزیکی احداث کرده است. کسانی که نگران ابتلا به این بیماری هستند و یا فکر می‏کنند که دچار آنفولانزای مکزیکی شده‏اند، می‏توانند به این کلینیک مراجعه کنند. افراد می‏توانند در این کلینیک بدانند که آیا احتمال ابتلا به این بیماری را دارند یا نه و در صورتی که بیمار هستند، تحت درمان قرار بگیرند.

این کلینیک از روز چهارشنبه، در بیمارستان سلوترفارت آمستردام شروع به کار کرده است.

در همین ارتباط، با دکتر محمود زهرایی، پزشک خانواده در هلند، گفت ‏و گو کرده‏ام.

دکتر زهرایی، وضعیت آنفولانزای مکزیکی الان در هلند چگونه است؟

رشد این آنفولانزا، ابتدا خیلی زیاد نبود، ولی در هفته‏های اخیر رشد آن کمی سریع‏تر شده است و الان حدود سیصد مورد بیماری آنفولانزای مکزیکی در هلند مشاهده شده که البته، خوشبختانه، همه‏ی آن‏ها از نوع خیلی خفیف این بیماری بوده است.

فقط یک پسر جوان شانزده هفده ساله که از بیماری ریوی رنج می‏برد، فوت کرد. البته، این جوان از پیش مریض بود و علت فوت او آنفولانزا نبود. ولی به هرحال، این آنفولانزا یک کشته در هلند داده است. میزان این بیماری و تعداد کشته‏ها در این ارتباط، در هلند نسبت به بقیه‏ی کشورهای اروپایی، کم‏تر است. بیشترین میزان ابتلا به این بیماری، در انگلیس بوده است.

دلیل رواج کم‏تر این بیماری در هلند، چیست؟ آیا دلیل خاصی دارد؟

فکر نمی‏کنم، دلیل خاصی باشد. شاید یکی از دلایلش این باشد که در هلند، مقداری زودتر متوجه این قضیه شدند و زودتر به همه‏ی ارگان‏ها و مراکز پزشکی اعلام کردند و پزشکان نسبت به مساله مقداری هشیارتر شدند. خود رسانه‏ها هم شاید تاثیر داشته‏اند و مردم را نسبت به مساله آگاه کرده‏اند.

با توجه به این که در هلند، تابستان مسافرت‏ها زیاد است، امکان این که این سفرها باعث شیوع بیشتر بیماری می‏شد، بود. منتها علی‏رغم این، دیدیم آن‏طوری که فکر می‏کردیم و فکر می‏کردند، شیوع پیدا نکرد.

ولی با وجود این، در آمستردام کلینیکی باز شده که فقط ویژه‏ی آنفولانزای مکزیکی است و کسانی که نگران ابتلا به این بیماری هستند، می‏توانند به آن‏جا مراجعه کنند. اگر درصد ابتلا به این بیماری در هلند کم است، چرا چنین کلینیکی را به این بیماری اختصاص داده‏اند؟

من دقیقاً، از دلایل احداث این کلینیک اطلاع ندارم. اما این بیماری در هلند تا به حال، حرکت خیلی کند و ملایمی داشته است و تا آن‏جایی که الان با بیماران برخورد داریم و آن‏ها را در مطب می‏بینیم، هم‏چنین با توجه به این که هر روز که می‏گذرد، حتا اخطارهایی که از طرف مرکز پزشکی هلند برای پیش‏گیری و نمونه‏برداری داده می‏شود، دارد خفیف‏تر می‏شود، نتیجه‏ می‏گیریم که بیماری الان اصلا در حالت حاد و زنگ خطر نیست.

ما هم در برخورد با بیماران، حتا اگر به بیماری آلوده به این ویروس برخورد کنیم، هیچ‏ کاری نمی‏کنیم، جز این که به او تامی‏فلو (Tamiflu) می‏دهیم و می‏گوییم در خانه باشد. حتا نمونه‏برداری هم نمی‏کنیم که ثابت شود این بیماری را دارد یا نه.

بنابراین، به نظر من، احداث این کلینیک و این که هرکس برای نمونه‏برداری وارد این کلینیک شود، هم مردم را دچار واهمه و ترس می‏کند و هم این که کاری اضافی است که معلوم نیست چه نتیجه‏ای داشته باشد.

آیا راهی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری هست؟ واکسنی هست که بتواند از ابتلا به این بیماری، جلوگیری کند؟

هنوز واکسنی به بازار نیامده است. ولی در حال تهیه هستند. اما آن‏چه که الان بسیار موثر است، قرصی به نام تامی فلو (Tamiflu) است که هم برای پیشگیری و هم برای درمان مصرف می‏شود.

به کسانی که می‏خواهند به کشورهایی که این بیماری شایع است، سفر کنند، توصیه می‏کنم که این قرص را بگیرند، با خودشان ببرند یا این که برای پیش‏گیری، تا ده روز، روزی یک عدد از این قرص را مصرف کنند. یا این که اگر علائم این بیماری را در خود دیدند، روزی دو عدد از این قرص‏ها را به مدت پنج روز بخورند. این قرص‏ها بسیار مؤثر و کاملا ضد این بیماری است.

این قرص‏ها را می‏توان بدون نسخه تهیه کرد یا این که باید با نسخه دکتر تهیه شود؟

برای این قرص‏ها باید دکتر نسخه بدهد و از طرف بیمه هم متاسفانه، پرداخت نمی‏شود. قیمت یک بسته‏ی ده‏تایی این قرص‏ها حدود سی و چهار پنج یورو است. ولی حتما باید با نسخه‏ی دکتر باشد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)