تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

حملات تروریستی در سه استان افغانستان

لینا آریا

سه استان افغانستان در یک روز، هدف یکی از بزرگ‌ترین حملات تروریستی قرار گرفتند. این سه استان با ۱۳ حمله کننده انتحاری رو‌به‌رو شدند.

Download it Here!

در بزرگ‌ترین حمله، شش طالب مسلح دفتر استانداری، امنیت ملی و فرماندهی امنیه استان پکتیا را در شهر گردیز، مرکز این استان هدف قرار دادند.

در این حادثه بر علاوه‌ی انتحارکنندگان، شش تن از افراد پلیس و امنیت ملی کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند. به گفته‌‌ی وزیر کشور (امور داخله)، از میان شش انتحارکننده، تنها دو تن از آن‌ها موفق شدند خود را منفجر کنند و چهار تن دیگر پیش از آن‌که موفق به انفجار شوند، از سوی نیروهای امنیتی کشته شدند.

محمد حنیف اتمر، وزیر امور داخله، روز سه‌شنبه در نشست خبری گفت: «نیروهای ما با ۱۳ حمله کننده انتحاری در سه استان کشور رو‌به‌رو شده‌اند. از این ۱۳ نفر، هشت نفر کشته و پنج نفر دستگیر شده‌‌اند. متأسفانه، تلفات ما شش نفر از پلیس و کارمندان امنیت ملی است و حدود چهار نفر مجروح داده‌ایم. براساس اطلاعات موجود، خسارتی به مردم وارد نشده است. اگر اطلاعی حاصل کنیم بعداً به اطلاع همه می رسانیم.»


حادثه‌ی دوم ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه در شهر جلال‌آباد به وقوع پیوست که در این حادثه تنها یک پلیس کشته شده است. زمانی که این پلیس می‌خواست یک فرد انتحار کننده را بازداشت نماید، فرد مورد نظر، مواد انفجاری همراه خود را منفجر ساخت که باعث کشته شدن پلیس شد.

همچنین یک انتحارکننده‌ی دیگر از سوی پلیس در این شهر بازداشت شد. اما نیروهای آیساف با نشر خبرنامه‌ای از کشته شدن یک انتحار کننده و بازداشت یک تن دیگر خبر می‌دهند.

در این خبرنامه آمده است که در این حادثه به نیروهای امنیتی خارجی و داخلی آسیبی نرسیده است. در عین حال پنج انتحارکننده‌ی دیگر که می‌خواستند در استان نیمروز دست به حملات انتحاری بزنند از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

محمد حنیف اتمر، وزیر کشور در این باره گفت: «چیزی که از حملات امروزمی‌تواند استنباط شود، این است که دشمن با حملات همزمان در سه ولایت دست به کار شد و وحشیانه‌ترین روش تروریستی را به کار گرفت. چیز دومی را که من می‌خواستم رویش تأکید کنم این است که از جمع ۱۳ تن تروریست انتحاری سه نفر توانستند خود را انفجار دهند باقیمانده یا بازداشت شدند و یا از بین برده شدند.»

به گفته‌ی مقامات دولتی در هیچ کدام از این حوادث به غیر‌نظامیان آسیبی نرسیده است. وزیر کشور، از وجود هماهنگی بین این حملات صحبتی نکرد، اما حملات طرح‌ریزی شده در سه ولایت کشور در حالی صورت می‌گیرد که تنها ۲۹ روز به انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باقی مانده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)