تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

سعید حجاریان، نماد اسرا

اکبر گنجی

فعالان سیاسی و مدافعان حقوق بشر که پس از انتخابات بازداشت شده‌اند، تحت فشارهای جسمی ـ روحی شدیدی قرار دارند تا به جرایم ناکرده و سناریوهایی تن دهند که مدعیات سلطان (علی خامنه‌ای) را اثبات کند.

اگر چه نام نیاوردن از بازداشت‌شدگان غیر مشهور، ظلم به آن‌هاست، و اگر چه نام نیاوردن از بازداشت شدگان مشهور هم ظلم به آن‌هاست، اما برای درک و فهم بیچارگی نظام سلطانی، می‌توان سعید حجاریان را به عنوان نماد بازداشت شدگان (اسیران) برگزید.

رژیمی که ده سال پیش او را ترور کرد، اینک جسم صدمه دیده‌ی او را به اسارت گرفته‌اند تا کسی نتواند از اندیشه‌ی توانای او سود برد. عکس‌های حجاریان قادر به انتقال وضعیت دشوار بازداشت شدگان به مردم جهان است.

اگر عکس و فیلم لحظات جان دادن ندا آقا سلطان به تنهایی توانست جهان را تکان دهد، و به عنوان نماد و ندای نهضت اعتراضی مردم ایران درآید، عکس‌های حجاریان ترور شده هم می‌تواند بیانگر وضعیت رعب‌آور بازداشت شدگان باشد.

اطمینان دارم که مهسا امرآبادی، احمدی امویی، ابطحی، امام، امین‌زاده، ژیلا بنی‌یعقوب، باستانی، بهاور، تاج‌زاده، توسلی، سمیه توحیدلو، تاجر‌نیا، حکیمی، جلایی‌پور، خانجانی، دادخواه، ملیحه دادخواه، بهاره دولو، رمضان‌زاده، زیدآبادی، سلیمانی، سلطانی، سحرخیز، شیرکوند،صفایی فرهانی، صمیمی، عرب‌سرخی، عطریانفر، قوچانی، لیلاز، مومنی، میردامادی، نبوی، نوروزی، یزدان‌پناه، و ده‌ها اسیر دیگر، به این انتخاب رأی خواهند داد.

در این شرایط برای آزادی زندانیان باید کاری (کارهایی) کرد. دنیا باید بفهمد که رژیم سلطانی چه بر سر مردم ایران و فرزندان دلیر آن‌ها می‌آورد. به زودی زود، اعتصاب غذای سه روزه‌ای در برابر مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار خواهد شد.

شماری از روشنفکران نامدار ایران در این اعتصاب غذا شرکت خواهند کرد تا صدای اسرا را به گوش جهانیان برسانند. خواست کنونی هر ایرانی، آزادی بی‌قید و شرط کلیه‌ی بازداشت شدگان اخیر و پیشین است. باید از طریق نهادهای مدنی و بین‌المللی این خواست را به خواستی جهانی تبدیل کنیم. همه‌ی ایرانیان می‌توانند در این تحصن شرکت کنند. نباید اجازه داد که سلطان گمان برد قادر به هر کاری است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سلام بر همه ازادی خواهان دربند و به امید ازادی انها

-- mohsen ، Jul 9, 2009

سلام.
آقای گنجی گرامی، و رادیو زمانۀ عزیز،
پیشنهاد من " روزۀ 22 روزه" یا" روزۀ 22"است.
شخصا از ساعت 22 مورخ 4 تیر ماه 88، به مدت 22 ساعت در شبانه روز، روزۀ مایعات گرفته م. " تراکم تکرار عدد 22" فکر می کنم اثر بخشی بالایی داشته باشه، باید از نمادها بیشترین بهره رو برد.

-- حمید ، Jul 9, 2009

لطفا از اين پس بگوييد گروگان ها و نه اسرا يا بازداشت شدگان

-- ث ه ، Jul 9, 2009

اكبر جان درود
اين طرح شما عاليست منهم يك طرح به ذهنم رسيده كه اميدوارم نظر شما را در اين مورد بدونم.
بنظرم بايد كساني كه در شهرها به تظاهرات مي روند و مورد مقابله بسيجي ها و لباس شخصي ها قرار مي گيرند در صورت امكان با مبايل و يا دوربين هاى خيلي كوچكي كه اين روز ها در دست همه هست اگر مي توانند از اشخاص بسيجي و يا لباس شخصي عكس بگيرند و بعد آن عكس ها را توى مجامع جهاني و اينترنتي و ماهواره هاى ايرانيان برون مرزى منتشر كنند.
اين بدين معناست كه اشخاصي كه دوربين دارند در تظاهرات به جاى اينكه از تظاهرات عكس بگيرند از نيروهاى حمله كننده به تظاهرات عكس بگيرند و در حين عكس گرفتن فقط و فقط يك سوژه(يعني فقط و فقط يك فرد بسيجي) رو مد نظر داشته باشند تا مثلا اگه تونستن سه تا عكس بگيرن قيافه و مختصات شناسايي اون فرد خاص گرفته بشه و بعد با انتشار اين عكس ها بخصوص در ماهواره هاى بسوى ايراني اون اشخاص را رسوا كنند.
بنظرم اگه اين طرح خوب اجرا بشه و با توجه به اينكه اين آدم هاى مردم بزن هم محدودا(از لحاظ تعداد) تاثير خيلي خوبي داره.
در پايان درود دوباره به تو...

-- آرش كرماني ، Jul 9, 2009

پیشنهاد میکنم از یک فعال در بند حقوق زنان و یک فعال در بند حقوق اقوام هم بعنوان نماد نام ببرید. تکثر گرایی را از همین اقدامات شوع کنیم.

-- بدون نام ، Jul 10, 2009

درود

-- ممدآقا ، Jul 10, 2009

به نظر می رسد خلیفه مناسب تر از سلطان است.

-- Omid ، Jul 10, 2009

pas ma der kharj az amrika we der eropa chekar konim

-- omied-s ، Jul 10, 2009

ضمنا به علاوه سایر نظراتم این را هم بگم: آقای گنجی اینقدر با کلمات بازی نفرمایید لطفا! این آقای خامنه ای ممکن است ویژگی های سلطانی داشته باشد ولی در واقع همان ولی فقیه است و این جمهوری همان حادثه نامیمونی است که تمایل حضرات به برقراری حکومت مذهب و مذهبیون (جمیعا) بر سر ملت آورده. بازی با کلمات فقط وقت ملت را تلف کردن است.

-- عالمی‌ ، Jul 10, 2009

به ما بگید که چه باید کرد

-- مژده ، Jul 10, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)