تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گزارشی از تجمع ایرانیان مقابل پارلمان اروپا در بروکسل

«به خود می‌بالیم که چنین هم‌وطنانی داریم»

عکس و گزارش: اختر قاسمی
akhtar.ghasemi@gmail.com

روز شنبه سیزدهم تیر (چهارم جولای) به دعوت عده‌ای از فعالان فرهنگی و سیاسی ایرانی، تظاهراتی در بلژیک برگزار شد که ایرانیان دیگر کشورهای اروپایی هم در آن شرکت کردند. به گفته پلیس بلژیک جمعیتی نزدیک به دو هزار نفر در این گردهم‌آیی اعتراضی شرکت داشتند. عنوان این تظاهرات «همه با هم هستیم» بود.


گردهم‌آیی ایرانیان برابر پارلمان اروپا در بروکسل

افراد مستقل و نمایندگان سازمان‌های سیاسی و هم‌چنین برخی هنرمندان ایرانی در این تظاهرات حضور داشتند. از جمله شرکت کنندگان و سخنرانان در این گردهم‌آیی می‌توان به نماینده حزب لیبرال بلژیک در پارلمان اروپا، نماینده بزرگ‌ترین سندیکای بین‌المللی کارگری در بلژیک، نماینده دانشجویان لیبرال بلژیک، نماینده حزب سبزها و نماینده مجلس وکیل خانواده‌های قربانیان در ۳۰ سال گذشته در ایران، نسیم خاکسار نویسنده، رضا علامه‌زاده فیلم‌ساز، بهرخ حسین‌بابابی هنرپیشه تئاتر و خواننده، سعید شنبه‌زاده خواننده و نوازنده موسیقی بندری، و شاهین نجفی خواننده و نوازنده موسیقی اشاره کرد.

این تظاهرات از ساعت ۱۶ آغاز شد و تا ساعت ۱۸ ادامه داشت. ابتدا بیانیه‌ای که برگزارکنندگان آماده کرده بودند، خوانده شد. در بخشی از بیانیه چنین آمده بود:

«من اگر ما نشوم، تنهایم
تو اگر ما نشوی، خویشتنی

ما در برابر مقر دولت‌های اروپایی گرد آمدیم که بگوییم این حکومت کودتا، حکومت انتخابی مردم نیست و مردم ایران آن را نمی‌پذیرند. ما جمع شده‌ایم تا در برابر قهرمانی زنان، دختران ، پسران و مردان مملکتمان که در برابر خشم و کین و جنون دولت حاکم سر فرود نیاوردند، سر تعظیم فرود بیارویم و پیمان ببنیدیم همواره همبسته و متحد یار و یاور مبارزات مردم میهنمان در راه آزادی و دموکراسی باشیم.

ما جمع شدیم تا اعتراض و انزجار عمیق خود را از سرکوب‌گران و قاتلینی که پیکرهای فرزندان ایران‌زمین را آماج گلوله و شکنجه و شلاق قرار دادند، بیان کنیم و به جهانیان بگوییم آن‌چه می‌بینید، واقعی است. گرد آمدیم تا با فریادی رسا، خواهان آزادی زندانیان سیاسی، لغو انتخابات و لغو همه محدودیت‌ها بر رسانه‌ها کشور باشیم. ما خواهان انتخاباتی آزاد و با نظارت جامعه بین‌المللی هستیم.»

هم‌چنین در این بیانیه به رشد و بلوغ فرهنگی و سیاسی مردم ایران اشاره شده و آمده است: «ما ایرانیان خارج از کشور به خود می‌بالیم که چنین هم‌وطنانی داریم.»


رضا علامه‌زاده، فیلم‌ساز و نسیم خاکسار، فیلم‌ساز و نویسنده ایرانی

سپس نمایندگان احزاب سیاسی بلژیک و اعضای پارلمان اروپا در همبستگی با مردم ایران سخنرانی کردند و به تلاششان برای عدم پذیرش اعضای دولت احمدی‌نژاد در اروپا اشاره کردند.

نماینده حزب سبزهای بلژیک و نماینده پارلمان اروپا ضمن همبستگی با مبارزات آزادی‌خواهانه مردم ایران، خطاب به آن‌ها گفت که همه افراد مسئول و حامی دموکراسی و حقوق بشر در کنار مردم ایران هستند. او گفت: «دموکراسی بدون رعایت حقوق بشر نمی‌تواند برقرار باشد و اگر در جایی شکنجه و اعدام و قتل وجود داشته باشد، دموکراسی وجود ندارد.»

در این همایش برخی از ایرانیان اعلام کردند که دادخواستی به دادگاه‌های بین‌المللی علیه «جنایت‌های رژیم ایران» ارائه خواهند کرد.

هنرمندان حامی در همایش هم طی سخنانی حمایت خود را از مبارزات دموکراسی‌خواهی مردم ایران بیان کردند. نسیم خاکسار نویسنده ساکن هلند سخنانش را به نام آزادی و به نام مردم ایران شروع کرد. او گفت: «من به نام نویسنده با شما صحبت می‌کنم» و به نقل از یک فیلسوف بزرگ گفت که اندیشه‌های بزرگ، به آرامی گام‌های کبوتر می‌آیند.

نسیم خاکسار به حرکت‌های خودجوش مردمی اشاره کرد و در ادامه از یکی شدن دانش و مبارزه در این جنبش اخیر سخن گفت. او گفت که خوشحال است که بعد از ۳۰ سال سکوت مردم ایران، آن‌ها توانستند صدای آزادی‌خواهی‌شان را به گوش جهان برسانند.

رضا علامه‌زاده کارگردان ایرانی ساکن هلند در پیام همبستگی خود با مردم ایران خطاب به مردم اروپا و غرب سخن گفت. آقای علامه‌زاده گفت: «مردم اروپا و غرب که خود دموکراسی را تجربه کرده‌اند، نباید اجازه بدهند که این دولت غیر قانونی خودش را به عنوان نماینده مردم ایران معرفی کند و باید از سفر آن‌ها به اروپا و آمریکا جلوگیری کنند.»


هنرنمایی سعید شنبه‌زاده در تجمع ایرانیان برابر پارلمان اروپا در بروکسل

در بخش پایانی برنامه، سعید شنبه‌زاده و شاهین نجفی به اجرای موسیقی پرداختند. شنبه‌زاده خواننده و نوازنده موسیقی بندری ساکن فرانسه با ارائه موسیقی زیبای خود حاضران را به وجد آورد.

شاهین نجفی هم به عنوان آخرین هنرمند، ترانه‌ای را که برای «ندا» سمبل مقاومت مردم ایران ساخته بود، خواند.

از شعارهای شرکت‌کنندگان در این مراسم می‌توان به «آزادی آزادی این حق هر ایرانی»، «احمدی پینوشه، ایران شیلی نمی‌شه»، «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» و «دولت کودتایی برکنار برکنار» اشاره کرد.

Share/Save/Bookmark

در همین باره:
عکس‌هایی از تجمع اعتراضی ایرانیان برابر پارلمان اروپا در بروکسل

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)