تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ضرب وشتم مادران عزادار در پارک لاله

شیرین فامیلی

گروهی از مادران عزادار، در روزهای اخیردر فراخوانی اعلام کرده اند که شنبه ها ساعت 7 بعد از ظهر، همان ساعتی که ندا آقا سلطان بی رحمانه کشته شد، در پارک لاله جمع می شوند تا با سکوت خود بغض و غم خود را نشان دهند. اما اولین تجمع عزاداری آنها روز شنبه ششم تیر ماه با دخالت نیروهای انتظامی و با خشونت سرکوب شد.

Download it Here!

"پویا عزیزی" یکی از شاهدان عینی در گفتگویی به رادیو زمانه می گوید مادرها با سکوت کامل کنار هم نشسته بودند.
من ساعت تقریبا یک ربع به هفت بود که دور و بر پارک لاله بودم و متوجه شدم که نیروهای زیادی در اطراف پارک لاله مستقر کرده اند. اکثرا نیروهای انتظامی بودند و بر خلاف گذشته لباس شخصی آن دور و بر نبود به جز دو سه نفر لباس شخصی که بیسیم دستشان بود و احتمالا نیروهای اطلاعاتی بودند. دور آبنما را دیدم که مادرها نشسته اند روی نیمکت ها بدون هیچگونه نشانه یا تبیلغ یا پوستر و در سکوت کامل فقط کنار هم نشسته بودند. مثل بقیه افرادی که به پارک می آیند. فقط اینها کمی نزدیکتر در کنار آبنما کنار هم نشسته بودند. وقتی متوجه این نیروها در بیرون شدم، به یکی از این دوستان تلفن زدم و گفتم خیلی شلوغ است و مواظب خودتان باشید . در همین حین تلفن بود که نیروی انتظامی حمله کرد به آنها و ضمن اینکه خواست آنها بلند شوند، فحاشی کرد و شروع کرد به باطوم زدن و متفرق کردن مادرها.

یعنی تجمع مادران به این ترتیب پراکنده شد؟

مادرها حرکت کردند به سوی خیابان فرعی که روبرویشان و به سمت بلوار کشاورز است. از آنجا هم ماموران خیلی شدیدتر و با الفاظ رکیک و باطوم با مادران برخوردکردند، چون مادران به راهپیمایی خود ادامه دادند و متفرق نشدند. باطومهایی که به آنها می زدند باعث شد که جیغ آنها بلند شود و مردم هم متوجه شدند و ایستادند و نگاه کردند و هیچ کس هم نمی توانست در برابر این سرکوب اعتراضی بکند چون برابر بود با دستگیریشان.

آیا کسی هم مجروح شد؟

خیلی ها را من دیدم باطوم خوردند . البته به آن شکل مشخصی که دیده بشود به کجا ضربه ها میخورد، من ندیدم. فقط خانمی را دیدم که توی چمن ها نشسته بود و پلیس های زن دور او را گرفته بودند و چند باطوم در صورتش خورده بود و اجازه نمی دادند که ما آن نزدیک بایستیم، چون با باطوم به ما هم حمله می کردند.

چه تعدادی بودند مادرانی که آنجا آمده بودند؟

مادران حدود سی تا چهل نفر بودند. ولی غیر از آن هم زیر درختها ایستاده بودند هم افراد پراکنده بودند.جمعیت زیاد بود . اما آن تعداد متمرکز که من دیدم و حرکت کرد، این تعداد بود.

گفته می شود که تعدادی را بازداشت کردند؟

بله ، یک تعدادی را همان اطراف بازداشت کردند و با توجه به این که پلیس های زن را هم آورده بودند. ماشینهای پلیسی که قبلا گشت ارشاد بودند هم آرمهای گشت ارشادشان را پاک کرده بودند و وارد پارک شدند، در صورتی که هیچ ماشینی اجازه ورود به پارک را ندارد . با استفاده از پلیس های زن و مرد نیروهای انتظامی تعدادی را بازداشت کردند و حتی دو سه نفر از جوانهای اطراف را که داشتند تماشا می کردند ،دستگیر کردند.

این ضرب و شتم مادران را پلیس های زن انجام می دادند؟

خیر پلیس های زن هیچ دخالتی نکردند. تا لحظه ای که مادران را هدایت کردند به سمت ماشین ها و قصددستگیری داشتند پلیس های زن در صحنه نبودند. توی ماشین ها بودند و ماشین ها هم کنار بلوار و خیابان پارک شده بودند. بعد که آنها را آوردند به سمت بلوار آنجا پلیس های زن وارد شدند و آنهایی را که باید دستگیر می کردند با خود بردند.

چه تعداد ی را بازداشت کردند و آیا اسم و مشخصات آنها را می دانید و در اختیارتان هست؟

تعداد بازداشتی ها بالاتر از بیست نفر است که تعدادی در وزرا هستند و تعدادی هم در بازداشتگاهی در خیابان وحدت اسلامی به نام شاپور.

یعنی هم از مادران و هم از کسانی که شاهدان عینی بودند.

بله و دوربین خبر گزاری فارس و دوربین خبر گزاری های دیگر واطلاعاتی ها هم در حال عکس گرفتن و خبر تهیه کردن بودند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

در مورد لقب صادق محصولی در ارومیه که جعل پروانه ساختمان میکرده و به صادق جعل در بین مهندسین معروف شده تحقیق کنید.

-- بدون نام ، Jun 29, 2009

پیشنهاد می دهم خانواده دستگیر شدگان نیز به آنها بپیوندند

-- azade ، Jun 29, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)